visitor activity trackervisitor activity monitor پیام خبر - نقش رسانه در توسعه گردشگری بررسی می‌شود
پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:
انگیزه برای سفر با خبر رسانی

نقش رسانه در توسعه گردشگری بررسی می‌شود

گردش و رسانه
    -     کد خبر: 12486
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۷/۷/۳۰|۱۹:۰۴
سرویس :گردشگری >> سایر
اطلاع‌رسانی از طریق یک متن خبری کوتاه می‌تواند شروعی برای آغاز یک سفر برنامه‌ریزی شده باشد.

به گزارش پیام خبر، رسانه دنیایی است که نگاه فرد را در حوزه‌های مختلف بازتر می‌کند و اطلاعاتی در حوزه مورد علاقه مخاطب فراهم می‌کند که در کمترین زمان بیشترین اثر بخشی را دارد.

مسوول دبیرخانه منطقه جنوب انجمن علوم گردشگری ایران با تاکید بر نقش موثر رسانه در توسعه گردشگری به خبرنگار فارس می‌گوید: رسانه امروز دامنه و معنای گسترده دارد و از روزنامه تا خبرگزاری، سایت خبری، کانال و ... را در بر گرفته است.

محسن عامری ادامه می‌دهد: در این میان رسانه‌های خبری که کانال‌های اطلاع‌‌رسانی و خبری به‌روز و پر سرعت دارند نقش بیشتری ایفا می‌کنند و دامنه مخاطبان وسیع‌تری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با عنوان کردن خبرگزاری فارس به عنوان یک مرجع خبری معتبر و پرمخاطب عنوان می‌کند: کلید استارت برگزاری دوشنبه‌های گردشگری در شیراز به عنوان یک خبر هفتگی در خبرگزاری فارس شیراز خورد و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی این برنامه در جلساتی که از ابتدا تا کنون برگزار شد، داشته است.

عامری با ذکر عنوان یازدهمین دوشنبه‌های گردشگری در شیراز اعلام می‌کند: یازدهمین نشست این برنامه که  ۳۰ مهرماه 97 در هتل بین المللی پارسه از ساعت 17 تا 18و30 واقع در پشت ارگ کریمخان، خیابان ۲۲ بهمن برگزار می‌شود با عنوان نقش رسانه در توسعه گردشگری است.

 رسانه و پیشرفت مدرن

این فعال گردشگری همچنین در قرن حاضر، ظهور رسانه‌های مدرن و فناوری‌های نوین را موجب ایجاد تغییر در شیوه زندگی افراد می‌داند و بیان می‌کند: خطوط هواپیمایی، رایانه، اینترنت و ارتباطات ماهواره‌ای باعث شده است که نحوه زندگی، کار، بازی و تفریح افراد دگرگون شود.

عامری می‌افزاید: وسایل ارتباط جمعی از طریق ابزارهایی مانند ماهوراه و اینترنت بستر مناسبی را برای آشنایی جوامع و ملت‌ها از یکدیگر فراهم آورده است و از سوی دیگر، توسعه وسایل حمل و نقل و افزایش سرعت جابجایی در مناطق مختلف جهان، امکان مسافرت به مناطق گوناگون را در زمانی کوتاه ایجاد کرده است.

وی اضافه می‌کند: رسانه‌های مرتبط با گردشگری تجاری مانند بروشورها، آگهی، راهنماهای مسافرتی و مجله‌ها و ... تلاش می کنند تجارب تعطیلات و گذران اوقات فراغت را به مصرف کنندگان عرضه کنند.

مسوول دبیرخانه منطقه جنوب انجمن علوم گردشگری ایران بیان می‌کند: تولیدات رسانه های گردشگری، تصاویری از کشورها یا مکان‌های مقصد را به نمایش می‌گذارند و احساسات و انگیزه‌های مصرف کنندگان را تحریک می‌کنند تا از آن مکان‌ها بازدید کنند.

وی باور دارد: مصرف کنندگان در آینده نزدیک به گردشگرانی تبدیل می‌شوند که برای رسیدن به این هدف مطلوب رسانه‌ها، تجاربی را کسب کرده‌اند.

عامری ادامه می‌دهد: در واقع گردشگران از طریق تصاویر و مفاهیم اخذ شده از ارتباطات رسانه‌ای و میان فردی، که در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند، تحت تأثیر قرار می گیرند.

پیوند گردشگری و رسانه

این مقام مسوول پیوند گردشگری و رسانه را در توسعه این صنعت درآمدزا موثر می‌داند و می‌گوید: این حوزه یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی است که  رابطه تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد.

عامری تصریح می‌کند: بر این اساس با در نظر گرفتن این واقعیت که رسانه‌ها به عنوان ابزارهای فرهنگی، نقش بی بدیلی در تصویرسازی از اماکن و جاذبه‌های گردشگری برای مردم دنیا دارند، پرداختن به مطالعه در زمینه رسانه و گردشگری بسیار ضروری و با اهمیت به نظر می‌رسد.

سفر با خبر

با وجود تمام شدن تابستان در اطراف ارگ کریمخانی شیراز مسافران داخلی و خارجی به چشم می‌خورند که برای بازدید از اماکن گردشگری به این شهر سفر کرده‌اند. هانس که در حال بازدید از ارگ کریمخان است، نحوه آشنایی خود با اماکن گردشگری را چنین توصیف می‌کند: از طریق سایت و کانال‌های گردشگری مقاصد سفر خود را بررسی و انتخاب می‌کنم.

این جوان 28 ساله که برای جهانگردی و بازدید از شهرهای تاریخی برنامه ریزی کرده است، ادامه می‌دهد: رسانه و اینترنت به عنوان یک مرجعه برای معرفی اماکن گردشگری نقش گسترده‌ای ایفا می‌کند و با یک بررسی از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر می‌توان یک برنامه خوب با توجه به علاقه گردشگر برای سفر تنظیم کرد.

یک گردشگر داخلی که از خرم آباد به شیراز سفر کرده است نیز عنوان می‌کند: از طریق خبری که در یک خبرگزاری خواندم برای دیدن مسجد صورتی راهی شیراز شدم.

منصور می‌افزاید: در این گزارش وضعیت مسجد و نوری که در ساعات اولیه صبح به داخل شبستان می‌تابد، چنان ملموس توصیف شده بود که میل به سفر را در من زنده کرد و اکنون که از مسجد بازدید کرده‌ام همان حال و هوای وصف شده را در واقعیت تجربه کردم.

این مرد 50 ساله اضافه می‌کند: با دریافت بروشوری که سایر اماکن تاریخی شیراز را معرفی کرده بود نیز اکنون به محور زندیه هدایت شده‌ام و از دیدن این همه جاذبه خاص و بی‌نظیر لذت بردم و سفر خوبی را تجربه کردم.

دامنه اطلاع رسانی

یک کارشناس خبری که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند با اشاره به نقش گردشگری مجازی در ترغیب به سفر اظهار می‌کند: توصیف واقعی و مطلوب یک جاذبه گردشگری می‌تواند یک نفر را از مسافت‌های بسیار دور دست به شهر و دیاری بکشاند که شاید تا پیش از این اصلا از وجود آن اطلاعی نداشته است.

باقری ادامه می‌دهد: کانال‌های خبری دارای محاسن مطلوبی برای اطلاع رسانی هستند زیرا با یک مطلب کوتاه و ارائه عکس یا فیلم اطلاعات جامع و کاربردی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: در این میان نقش خبرگزاری، سایت خبری و سایر کانال‌های اطلاع رسانی موثرتر است که دامنه فعالیت تخصصی در حوزه‌های مختلف وسیع‌تری داشته باشند و به عنوان مثال حوزه گردشگری، اجتماعی، ورزشی و... بیشتری را پوشش دهند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

اخباربرگزیده