visitor activity trackervisitor activity monitor پیام خبر - اتمام مطالعات خط یک تراموا تا بهمن ماه
پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:

اتمام مطالعات خط یک تراموا تا بهمن ماه

مجتبی زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز
    -     کد خبر: 12524
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۷/۸/۱۲|۲۰:۰۴
سرویس :اجتماعی >> شهری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اعلام کرد که با هدف بهبود کیفیت خدمت رسانی سیستم حمل و نقل اتوبوس درونشهری، طی ۲ ماه آینده نظارت مکانیزه بر عملکرد این سیستم آغاز شده و به تدریج فراگیر خواهد شد.

به گزارش پیام خبر ،  مجتبی زوربخش بعدازظهر شنبه 12 آبان در یک کنفرانس خبری، ضمن اشاره به اضافه شدن 185 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل درونشهری شیراز، گفت: تامین و اضافه شدن اتوبوسهای جدید و نوسازی ناوگان بخشی از تلاش برای بهبود خدمت رسانی است و برای اینکه سیستم عملکرد مناسبی داشته باشد، نیازمند زیرساخت هستیم.

او با تصریح اینکه نوسازی ناوگان هدف نهایی از خدمت رسانی بخش حمل و نقل درونشهری را تامین نمی کند، گفت: مکانیزه کردن نظارت بر سیستم حمل و نقل، یکی از زیرساخت ها محسوب می شود و در این راستا سیستم های ناوبری روی 300 دستگاه اتوبوس نصب شده است.

زوربخش گفت: بهره گیری از این سیستم نیازمند تغییر در نحوه مدیریت و معماری سیستم خواهد بود اما پیش بینی می کنیم که کمتر از 2 ماه دیگر، کار نظارت مکانیزه بر این بخش از سیستم حمل و نقل درونشهری شیراز آغاز شود.

او با اشاره به اینکه طراحی و فعال سازی آژانس‌های دوچرخه همچنان از موارد مد نظر مدیریت شهری شیراز است، گفت: برای فعالیت این آژانس ها بیش از 33 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در نقاط مختلف شیراز پیش بینی و ترسیم شده است؛ به حتم هسته مرکزی شهر نیز در این روند مد نظر قرار داشته و امیدواریم براساس مطالعات انجام شده، در محور خیابان زند و محدوده زندیه و حرم مطهر، مسیرهای دوچرخه سواری اجرایی شود.

زوربخش همچنین از تلاش برای طراحی اپلیکیشن برای تاکسی های درونشهری شیراز خبر داد و با بیان اینکه فراخوانی برای طراحی این نرم افزار انجام شده است، گفت: اگر تاکسیرانی در کلانشهر شیراز قرار باشد به جایگاه مناسبی برسد، باید تمام فعالان این بخش به سیستم آنلاین اپلیکیشن تاکسی متصل باشند.

او در پاسخ به علت کاهش تعداد تاکسی ها در شیراز طی یکی دو سال اخیر، گفت: این موضوع از موارد مورد انتقاد ما نیز بوده است، شاید مهمترین دلیل ریزش تعداد تاکسی ها، نبود نرم افزار مناسب و اعمال نشدن سیاست های تشویقی برای دارندگان تاکسی باشد؛ به همین دلیل برخی از دارندگان تاکسی ترجیح داده اند که تاکسی را فروخته و با سواری شخصی اقدام به جابه جایی مسافر کنند و دردسر کمتری هم داشته باشند.

زوربخش با تصریح اینکه شهرداری شیراز به دنبال احیای انگیزه کاری نزد تاکسی داران است، طراحی اپلیکیشن تاکسی را نیز در همین راستا ارزیابی و خاطرنشان کرد: در شهر مسافر تاکسی وجود دارد، باید ناوگان را به سمت مطلوبیتی سوق دهیم که مردم تاکسی را در بخش های مختلف تاکسی گردشی، تلفنی، فرودگاه و ... به دیگر موارد موازی ترجیح بدهند.

معاون شهرداری شیراز در پاسخ به سئوالی پیرامون راه اندازی تراموا، گفت: مطالعات برای اجرای تراموا در شیراز با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی در حال انجام است و امیدواریم تا پایان بهمن ماه تکمیل شود.

زوربخش با بیان اینکه اجرایی شدن تراموا، موضوعی سهل الوصول محسوب می شود، تاثیر اجرای تحریم ها بر انجام این پروژه حمل و نقل شهری را چندان زیاد ندانست و گفت: برای اجرای تراموا نیازمند حفر بستری 80 سانتی در طول مسیر هستیم لذا نیاز به جابه جایی بعضی تاسیسات شهری خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه میانگین هزینه احداث تراموا در مقایسه با مترو یک پانزدهم ارزیابی می شود، مدت زمان اجرای طرح نیز به همین میزان تناسب دارد؛  لذا اگر همراهی مطلوبی که از سوی شورای محترم شهر شیراز وجود دارد، تداوم داشته باشد، با توجه به نظر مساعد شهردار محترم، زمان اجرا طولانی نخواهد بود.

زوربخش از مطالعه 2 مسیر برای اجرای تراموا در شیراز خبر داد و با تصریح اینکه در این پروژه مناطق کمتر برخوردار و محیط های گردشگری مورد توجه بوده است، گفت: در مطالعات نسبت 30 به 70 در نظر گرفته شده است، به طوریکه 30 درصد از ظرفیت به محیط های گردشگری و 70 درصد به مناطق کمتر برخوردار شهری اختصاص خواهد یافت.

او با تصریح اینکه مسیرها هنوز نهایی نشده است، گفت: براساس مطالعات، محدوده مجموعه ی زندیه، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، میدان شاهزاده قاسم تا ورزشگاه پارس واقع در میانرود، مد نظر قرار داشته است.

زوربخش تاکید کرد که تراموا به عنوان یک فیدر یا تغذیه کننده خطوط مترو مد نظر قرار دارد لذا اجرای این پروژه به موازات خطوط مترو نبوده بلکه سایر بخش ها را پوشش خواهد داد.

معاون شهرداری شیراز در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت مطالعات جامع ترافیک شهر شیراز نیز گفت: شهرداری از خروجی های مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز بهره برده و مطالعات تراموا یا خط دوم مترو، بر بستر مطالعات جامع انجام شده است.

او هدف از اجرای طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز را بازنگری، مرور و بروز رسانی مطالعات انجام شده توسط دانشگاه شریف دانست و گفت: تاریخ تفاهم نامه این مطالعات که به درخواست شورا و شهرداری شیراز و توسط دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه های این شهر اجرایی شد، 27 شهریور ماه 96، به پایان رسید و پس از آن با نظر مساعد شهردار و موافقت شورای شهر، تا پایان امسال تمدید شده است.

زوربخش گفت: مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز هم اکنون 72 درصد پیشرفت دارد و بالغ بر 27 جلد از نتایج این مطالعات به شهرداری تحویل شده است.

او همچنین از پیش بینی 2 خط اتوبوس بی آر تی در شیراز خبر داد و گفت: این شیوه حمل و نقل درونشهری در قالب 2 خط و مجموعا به طول 28 کیلومتر، با استفاده از حدود 60 دستگاه اتوبوس، اجرایی خواهد شد و مطالعات آن آغاز شده است.

زوربخش خاطرنشان کرد: خط اول به طول 17 کیلومتر و از مسیر ایستگاه شاهد تا پایان شهید ضیایی زاده در شمالغرب شیراز و خط دوم از میدان احسان تا پایانه اتوبوسرانی استقلال (باسکول نادر) به طول 11 کیلومتر پیش بینی شده است.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

اخباربرگزیده