visitor activity trackervisitor activity monitor پیام خبر - مراسمی از جنس فرهنگ بومی
پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:
از هالووین غربی تا عروسی نارنج شیرازی

مراسمی از جنس فرهنگ بومی

هالووین
    -     کد خبر: 12583
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۷/۹/۱۱|۲۱:۱۷
سرویس :اجتماعی >> شهری
در فضای مجازی همواره شاهد دیدن صحنه‌ها و مراسم مختلفی هستیم که گاه با فرهنگ و ریشه ما هیچ‌گونه شباهتی ندارد.

به گزارش پیام خبر، شاید برایتان در میان پیام‌های فضای مجازی پیام تبریک کریسمس، ولنتاین و ... بارها و بارها ارسال شده باشد. همین ماه گذشته بود که در فضای مجازی آنقدر کلیپ عجیب و غریب از یک مراسم غربی که هالووین نامیده‌ می‌شود، دیدم که شاید در خود همان جوامع این همه دنباله‌رو نداشت.

سر و وضعشان را خون‌آلود و عجیب و غریب آراسته بودند و لباس‌های عجیب‌تر از آن به تن کرده بودند و هر یک به نوعی سعی داشتند تا گوی سبقت را در نشان دادن علایم و شواهد برای دنبال کردن و شرکت در این مراسم را از دیگری بربایند.

باور کنید اگر از خیلی از همین تقلیدکنندگان می‌پرسیدیم که اصل و فلسفه برگزاری این مراسم غربی چیست حتی روحشان هم از تعریف این مراسم خبر نداشت. اینطور نبود که فقط نوجوانان گرفتار این تقلید باشند اما اغلب نوجوانان و جوانان کم سن و سال‌تر پیش قراولان این مراسم بودند.

 

 

جذابیت

نرگس دختر ۱۴ ساله‌ای که با پوشیدن لباسی شبیه به داراکولا دنباله‌رو این فرهنگ غریب شد، در پاسخ به اینکه آیا می‌داند که فلسفه هالووین چیست می‌گوید: اطلاعی ندارم اما چون به نظرم جلب توجه می‌کند با پوشیدن این لباس‌ها چند عکس گرفتم و به اشتراک گذاشتم.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر همسن و سالان من برای اینکه بتوانیم مورد توجه قرار بگیریم درباره اینکه چطور ظاهر ترسناک‌تری داشته باشیم به یکدیگر ایده می‌دادند.

همین دختر نوجوان وقتی از او درباره مراسم اصیل و کهن شیراز مثل عروسی درخت بهار نارنج می‌پرسم تقریباً هیچ چیز نمی‌داند تا چه رسد به اینکه بخواهد آن را از نزدیک ببیند یا با دوستانش برگزار کند.

نقش والدین

یک کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به نقش والدین در ایجاد الگوهای مناسب زندگی برای فرزندان عنوان می‌کند: بی‌شک محیط خانه و خانواده نقش بسزایی در معرفی الگوهای متناسب با فرهنگ جامعه دارد

سارا حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌افزاید: در فرهنگ شیرازی مراسم بسیار متنوع و اصیلی وجود دارد که والدین می‌توانند با شناخت و برگزاری نمادین و واقعی آنها در جمع خانواده به فرزند خود هویت فرهنگی ببخشند.

وی معتقد است: زمانی که فرزندان دچار فقدان برگزاری رسوم آیینی در فرهنگ خود شوند، به فرهنگ بیگانه و مراسمی که هیچ تناسبی با جامعه و فرهنگ ما ندارند، جذب می‌شوند.

حاتمی با تاکید بر پیامدهای منفی این گونه دنبال‌روی‌ها برای نسل جوان بیان می‌کند: ایجاد خلاء فرهنگی و عدم برخورداری از اعتماد به نفس در سنین بالاتر از پیامدهای منفی این رفتارهاست که باید با تلاش خانه، مدرسه و جامعه مورد اصلاح قرار بگیرد.

عروسی درخت نارنج

یک بانوی اصیل شیرازی با یاد کردن از مراسم اصیل شیرازی می‌گوید: عروسی درخت نارنج یکی از آداب و رسوم کهن در شیراز است.

منیژه افراسیابی در گفت‌‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: شیرازی‌ها این درخت را همچون جانِ شیرین، دوست دارند و اگر روزی، مانند قبل بار ندهد برایش مراسم عروسی می‌گیرند.

این بانوی ۶۳ ساله با اشاره به شیوه برگزاری این مراسم عنوان می‌کند:  در عروسی درخت بهار نارنج، یک نفر اره بر می‌دارد تا چون دیگر درخت ثمر نمی‌دهد مثلاً آن را ببرد.

افراسیابی می‌افزاید: اما چند نفر واسطه می‌شوند و ضمانت درخت را می‌کنند که از سال بعد میوه بدهد و بعد تور بر سر درخت می‌کشند، نقل و شکرپنیر پخش می‌کنند.

وی رسوم شب یلدا در شیراز را خالی از لطف نمی‌داند و بیان می‌کند: سفره شب چله با شمع روشن، اسفند و نخودچی، کشمش، حلوای ارده و آجیل مشکل گشا، رنگینک، ارده شیره، خرما، انجیر و شاخه‌های گل پهن می‌شود.

منیژه خانم که هر سال در این شب غذای شیرازی برای بچه‌ها و نوه‌هایش طبخ می‌کند ادامه می‌دهد: غذای ویژه شیرازی‌ها در شب یلدا هویج پلو یا کلم پلو و میوه این شب هم انار و هندوانه است.

وی تاکید می‌کند: شیرازی‌ها به گرم مزاجی یا سرد مزاجی اعتقاد دارند و در شب یلدا آنها که گرم مزاجند باید هندوانه بخورند تا طبعشان برگردد و و آنها که سرد مزاجند، باید خرما، رنگینک، انجیر و ارده شیره بخورند تا مزاج آنها نیز به گرمی برگردد.

این بانوی شیرازی از فال کلوک در این شب نام می‌برد و می‌گوید: در شب چله در بعضی خانواده‌های شیرازی با فال کلوک همراه است به این شکل که خانم‌ها در کلوک که کوزه دهن گشادی است نشانه‌ای می‌اندازند، بعد دختر بچه‌ای جلو می‌آید و یکی از اشیاء داخل کلوک را بیرون می‌آورد و به دیگران نشان می‌دهد.

افراسیابی ادامه می‌دهد: سپس بعضی اشعار حافظ خوانده شده و یا این شعر را می‌خوانند: «خوشا امشو که مهمون شمایم، کبوتروار در بوم شمایم، ترشرویی مکن بر روی مهمون، خدا دوند که فرداشو کجایم.»

در آخر اینکه قصد نداریم هیچ رسم و آیینی را زیر سوال ببریم اما چرا تا وقتی اینهمه آداب و سنن قشنگ و بامعنا داریم بگذاریم نسل نو به سمت آدابی بروند که با فرهنگ ما انس و الفتی ندارند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

اخباربرگزیده

شیراز میزبان نخستین دوره مسابقات آزاد مهارت طلا سازی کشور تلاش رسانه ملی برای بیان دستاوردهای چهل ساله انقلاب شایسته تحسین است کارگاه آینده پژوهی و مدیریت راهبردی فضای مجازی و نقش روابط عمومی برگزار شد عملکرد در هکتار مهم ترین موضوع در کشاورزی است تأثیر مستقیم صادرات غیر نفتی بر اشتغال و درآمد شهرداری شیراز عضو هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی شد آغاز به کار نمایشگاه عکس سفر و نظر آثار سیداحمدرضا دستغیب در شیراز نقش اساسی صنایع مهم فولاد، آلومینیوم و سیمان منطقه ویژه اقتصادی لامرد در استراتژی توسعه صنعتی کشور شهرداری شیراز آمادگی دارد که ناشرین شیرازی و فارسی را تقویت کند خودی هایی که گل به خودی زدند طرح سنجش پارازیت ها در شیراز آغاز شد خبر منتشر شده مبنی بر کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان صحت علمی ندارد کتاب مهمترین پایه و اساس رشد هر جامعه است تعالی فرهنگ عمومی در سایه مطالعه امکان پذیر است مشهد مشکلات فراوانی در حوزه فضا و کمبود تخت بیمارستانی دارد
آرشیو