شادمهر راستین فیلمنامه نویس

فیلمنامه نویس سینمای ایران راه حل مشکل فیلمنامه نویسی را در فیلم کوتاه، پرداختن به کار گروهی دانست و می گوید: دادن جایزه فیلمنامه نویسی موجب حل مشکل فیلمنامه نمی شود زیرا این مسئله مدیریتی است.

به گزارش پیام خبر، شادمهر راستین، داور بخش فیلنامه شصت و سومین جشنواره منطقه انجمن سینمای جوانان ایران، سروناز پیرامون این جمله کلیشه ای که بزرگترین مشکل سینمای ایران فیلمنامه است می گوید: بخش گسترده ای از فیلمنامه های سینمای ایران را کسانی می نویسند که خودشان سازنده فیلم هستند، بنابر این کسانی که مشکل فیلمنامه را ایجاد کردند فیلمنامه نویسان نیستند بلکه آنهایی هستند که حجم بزرگی از فیلم هایشان را خودشان می نویسند، هستند.وی با بیان اینکه در سینمای داستانی نزدیک به ۷۰ درصد تولیدات سال را کارگردانان می نویسند، افزود: در فیلم کوتاه نیز این آمار شبیه به سینمای بلند است و اگر فیلمنامه مشکلی داشته باشد باید آنها که می نویسند پاسخگو باشند.

به گفته راستین، فیلمنامه های آثاری که در جشنواره های فیلم کوتاه جایزه گرفتند موید این است که اغلب این فیلم ها توسط دیگری نوشته شده و توجه بیشتری جلب کرده است، بنابر این شاید یکی از راه حل ها این است که در این زمینه حرفه ای تر برخورد شود و کارگردانان حتما از تجربیات و دانش فیلمنامه نویس ها استفاده کنند.

این فیلمنامه نویس سینمای ایران، عنوان می کند: بسیاری از کارگردانان سینمای ایران فیلمبردار، تدوینگر و... هستند که از عوامل تولید در این زمینه استفاده می کنند اما در فیلمنامه این گونه نیست و متاسفانه اغلب خود را فیلمنامه نویس می دانند.

عرضه فیلمنامه مربوط به بنگاه های فروش است

وی نکته دوم در مشکل فیلمنامه را انتظارات از نویسنده فیلمنامه عنوان کرده و می افزاید: اغلب انتظار می رود فیلمنامه نویس هم قصه را بنویسد، هم خوب بتواند فیلمنامه را معرفی کند و بفروشد؛ قاعدتا این سه بخش مجزاست که ایده پردازی و قصه نویسی مربوط به یک گروه است و فیلمنامه متعلق به نویسنده آن است و فروش فیلمنامه مربوط به بنگاه های فروش است، بنابر این موارد یادشده موجب بحران موجود شده است و البته سینمای ایران مقداری هم به جای تفکرگرایی، سمت و سوی عمل گرایی یافته است.

راستین با این حال می گوید: سینمای ایران چاره ای ندارد جز اینکه رویکرد سینماگران جوان تغییر کند؛بیشتر از اینکه تحت تاثیر رویکرد اجرا باشند که مهم است، تحت تاثیر آن باشند که چه می خواهند بگویند.

وی عواملی مانند آنها که زمان و بودجه را تامین می کنند مهمترین بخش آسیب به فیلمنامه ارزیابی می کند و می گوید: اینها باید زمان و بودجه بیشتری تعیین کنند تا پیش تولید انجام گیرد.

راستین دیگر آسیب این بخش را استفاده نکردن از تجربه های زیسته دانسته و می افزاید: همه خود را صاحب دانش جوانی از جمله شور و نشاط و نوآوری می دانند اما یک چیز بیشتر در فیلمنامه موثر است اینکه دانش و تجربه نقش بازی می کند.

دادن جایزه فیلمنامه نویسی موجب حل مشکل فیلمنامه نمی شود

این فیلمنامه نویس راه حل مشکل فیلمنامه نویسی را در فیلم کوتاه، پرداختن به کار گروهی دانست و می گوید: دادن جایزه فیلمنامه نویسی موجب حل مشکل فیلمنامه نمی شود زیرا این مسئله مدیریتی است.

وی ادامه می دهد: ما بیش از جایزه و تشویق، باید به فیلمنامه نویسی تشخص بدهیم؛ پیشنهاد این است که به فیلمنامه هم مانند تجهیزات فیلمبرداری و تولید هم اهمیت داده شود.

راستین نقش شورای «پیچینگ» را در روند تولید فیلم کوتاه مثبت ارزیابی کرده و درخصوص سفارشی شدن ساخت این فیلم ها در روند پیچینگ می گوید: سفارشی که چیز بدی نیست بلکه سفارشی به نیت فرمایشی بد است؛ یک نهاد دولتی نمی تواند به فیلم کوتاه کمک کند.

وی می افزاید: فیلم کوتاه باید اکران بشود و فروش آن در اینترنت مهیا شود در نتیجه وقتی فیلمساز ببیند سلیقه مخاطب چیست فیلمنامه را به آن سمت سوق می دهد و به مرور ارتباط بین فیلم و مخاطب شکل می گیرد، در حالیکه مسئول پیچینگ هیچ تضمینی نمی دهد که یک فیلمنامه خوب موجب تولید یک محصول جذاب و پرمخاطب شود، بنابر این بهترین راه این است که امکان دیده شدن فیلم و رفتن در فضای اینترنتی فراهم شود.

«هنر و تجربه» موجب هدر رفتن فیلم کوتاه شد

راستین گروه هنر و تجربه را موجب هدر رفتن فیلم کوتاه می داند و تصریح می کند: محدودیت نمایش، نداشتن جدول اکران و تبلیغات خوب برای فیلم ها در این گروه سینمایی مشهود است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه پیش از ایجاد گروه هنر و تجربه نیز چنین امکانی برای فیلم کوتاه نبود، می گوید: در آن صورت کسی هم نمی گفت فیلم هنر و تجربه ای می سازم؛ فیلم برای اکران می ساخت و اگر مردم نمی دیدند متوجه می شد مشکل در چیست.

این داور فیلمنامه ارزیابی خود را از جشنواره سروناز برشمرد و گفت: فیلمنامه ها از سه سطح ایده های خوب و فیلمنامه های متوسط، فیلمنامه های خوب اما نگارش متوسط و ایده های خوب و فیلمنامه های خوب که در اقلیت بودند. برخوردار است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در جشنواره های منطقه ای شیوه انتقال از ایده به فیلمنامه بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا بیشتر فیلمنامه ها ایده های خام بودند که به فیلمنامه خوب تبدیل نشده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

فرهنگ، هنر و ادب

گفتگو و تحلیل

  • شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    با بررسی های انجام شده تا کنون، کمبودها و موارد لازم را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم و تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است سالن های خود را استاندارد سازی و آماده برگزاری مسابقات نماید. امید داریم تا هر چه زودتر دیگر سالن ها نیز آماده برگزاری مسابقات شوند.

  • اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    ما که می دانستیم هدف اساسی و نهایی چنین مراسمی، ایجاد فضایی مملو از فساد و فحشاء در محیط دانشگاه است، ابتدا با انتشار اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواستیم که در این اجتماع شرکت نکنند و تهدید کرده بودیم که چنانچه کسی در آن جمع حضور یابد مجازات خواهد شد و حداقل مجازات برای دختران شرکت کننده، پاشیدن روغن سیاه به سر و صورتشان بود. مجموع این تهدیدها به شدت بر نحوه کار تاثیر گذاشت

  • از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از دیگر فعالیت هایی که داشتیم یکی اش این بود که روزی سرهنگ معصوم زاده مرا صدا زد. گفت ما به یک چلچه نیاز داریم. چلچله موشک اندازی بود که همزمان 40 موشک را می توانست شلیک کند. کمی فکر کردم و گفتم چرا چهل تا، خب مثلاً اگر 60 تا بشود بهتر نیست؟ گفت: چه بهتر.

  • شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    سال ۶۲، بعد از ازدواج راهی آبادان شدم تا در اونجا زندگی خودمو آغاز کنم. شوهرم پاسدار بود و بیشتر وقتشو تو جبهه سپری می کرد. منم به همراه دوستانی که پیدا کرده بودم تو همه کارها وارد می شدیم. از شستن لباس ها تا پرستاری در بیمارستان. گاهی هم به بیمارستان های صحرایی می رفتیم.

  • شهرداری شیراز، خدمات مربوط به نظام مهندسی را به سازمان نظام مهندسی عودت نمی دهد

    شهرداری شیراز، خدمات مربوط به نظام مهندسی را به سازمان نظام مهندسی عودت نمی دهد

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: طرح جامع نرم افزاری ارجاع نظارت را در تمام استان به غیر از شیراز اجرا می کنیم و متاسفانه شهرداری شیراز تاکنون در زمینه عودت دادن اجرای این خدمات به سازمان نظام مهندسی همکاری نکرده است.