امام زمان (عج) و جمکران

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه تطبیق حوادث روز با علائم ظهور، علمی و فنی نیست، گفت: ما در مسیری قرار داریم که انتهای آن ظهور است و نمی‌دانیم چقدر با آن فاصله داریم. اینکه بگوییم کرونا تابلوی آخر است، حدسیات غیرعالمانه است.

حجت الاسلام مجتبی کلباسی، با بیان اینکه علائم ظهور به دو دسته تقسیم می شود، اظهار کرد: بخشی از علائم در بستر زمان و تاریخ پیش می آید و بخشی نشانه های  قطعی و نزدیک به ظهور هستند بدین معنا که وقتی این علائم اتفاق افتاد، ظهور نزدیک خواهد بود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: ویژگی این علائم در آستانه ظهور در روایات آمده است، مثل ظهور سفیانی و یمانی، خسف بیداء، صیحه آسمانی در ماه مبارک رمضان، قتل نفس زکیه در مسجدالحرام. اینها هر کدام خصایص خود را دارند و اینگونه نیست که هر کس بخواهد مدعی آنها شود.

وی در ادامه بیان کرد: فقط وقتی می توان گفت ظهور عملاً بسیار نزدیک است که این علائم به وقوع بپیوندد. لذا سایر علائم، علامت های آخرالزمانی هستند و اینکه چقدر با ظهور فاصله دارند، قابل تبیین نیست ازجمله مرگ سفید که می تواند به دلیل طاعون، وبا و ... باشد که در گذشته هم رخ داده و کشته های بسیار داشته و بعضاً میلیون ها نفر را به کام مرگ کشانده است.

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، ابراز کرد: اگرچه کرونا، ویروسی عالمگیر شده اما اگر همه جانباختگان آن را جمع کنیم شاید به اندازه کشته‌شدگان یکی از حوادث گذشته و حتی چندصدم آنها هم نباشد، لذا اینکه بگوییم این بیماری، علامت ذکرشده در روایات است کاری علمی و فنی نیست.

وی تاکید کرد: ما در مسیری قرار داریم که انتهای آن ظهور است و نمی دانیم چقدر با آن فاصله داریم، اما اینکه بگوییم این بیماری تابلوی آخر است حدسیات غیرعالمانه است، لذا باید از این تطبیق ها پرهیز کرد چون پایه علمی روایی ندارد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه ابراز کرد: وقتی فشاری وارد می شود و بحرانی رخ می دهد حدسیاتی زده می شود اما اینها علم نیست در عین حال آنکه باید همواره منتظر ظهور امام عصر(عج) باشیم اما اینکه حوادث روز را با علائم تطبیق دهیم، شایسته نیست هر چند مسائل این چنینی در مسیر ظهور رخ می دهد مثل مرگ سرخ و مرگ سفید.

وی درباره عواقب تطبیق های ناروای حوادث روز جامعه با علائم ظهور، بیان کرد: هر اقدام و تعبیر غیرعالمانه ای، آسیب رسان است، لذا وقتی می گوییم در جاده ظهور قرار داریم و باید زمینه سازی کرده و خود را به عنوان منتظران مصلح، اصلاح کنیم، یعنی عمل ما باید به گونه ای باشد که صلاحیت درک عصر ظهور را داشته باشیم.

حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: اما اینکه از حوادث روز به علائم پیشگویی شده در روایات برای ظهور تعبیر کنیم و نگاه غیرمستدل داشته باشیم خسارات اعتقادی در پی دارد و لطمه روحی و روانی به جامعه می زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا باید به آنچه در منابع صحیح و مستند تصریح شده، معتقد باشیم و پا را فراتر از آن نگذاریم و از خدا و رسول(ص) پیشی نگیریم. البته هر کسی نمی تواند آنچه را که هست، درک کند بلکه این قسم تشخیص ها و تطبیق ها نیاز به کار علمی و کارشناسانه دارد.

منبع: شبستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

مذهبی

گفتگو و تحلیل

  • شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    با بررسی های انجام شده تا کنون، کمبودها و موارد لازم را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم و تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است سالن های خود را استاندارد سازی و آماده برگزاری مسابقات نماید. امید داریم تا هر چه زودتر دیگر سالن ها نیز آماده برگزاری مسابقات شوند.

  • اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    ما که می دانستیم هدف اساسی و نهایی چنین مراسمی، ایجاد فضایی مملو از فساد و فحشاء در محیط دانشگاه است، ابتدا با انتشار اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواستیم که در این اجتماع شرکت نکنند و تهدید کرده بودیم که چنانچه کسی در آن جمع حضور یابد مجازات خواهد شد و حداقل مجازات برای دختران شرکت کننده، پاشیدن روغن سیاه به سر و صورتشان بود. مجموع این تهدیدها به شدت بر نحوه کار تاثیر گذاشت

  • از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از دیگر فعالیت هایی که داشتیم یکی اش این بود که روزی سرهنگ معصوم زاده مرا صدا زد. گفت ما به یک چلچه نیاز داریم. چلچله موشک اندازی بود که همزمان 40 موشک را می توانست شلیک کند. کمی فکر کردم و گفتم چرا چهل تا، خب مثلاً اگر 60 تا بشود بهتر نیست؟ گفت: چه بهتر.

  • شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    سال ۶۲، بعد از ازدواج راهی آبادان شدم تا در اونجا زندگی خودمو آغاز کنم. شوهرم پاسدار بود و بیشتر وقتشو تو جبهه سپری می کرد. منم به همراه دوستانی که پیدا کرده بودم تو همه کارها وارد می شدیم. از شستن لباس ها تا پرستاری در بیمارستان. گاهی هم به بیمارستان های صحرایی می رفتیم.