کد خبر: 4864
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
تماشای آنلاین فیلم

شاید اگر سامانه های نمایش اشتراکی فیلم و سریال در کشور ما شکل نگرفته بود، خانواده های ایرانی برای سرگرمی در دوران قرنطینه با مشکلاتی جدی تر از امروز روبه رو می شدند.

به گزارش پیام خبر، همان گونه که پیش بینی می شد، کرونا آرام آرام در حال تغییر سبک زندگی ماست. از رفتارهای اجتماعی تا شیوه کسب و کارها همگی با تاثیرپذیری از کرونا، حالا شکل و شمایل تازه ای به خود می گیرند و برخی نیز تغییر ماهیت می دهند.



عرصه فرهنگ و هنر نیز همچون سایر بخش ها، از محدودیت هایی که کرونا به وجود آورده در امان نبوده؛ به طوری که در دو ماه گذشته تقریبا همه فعالیت های جمعی فرهنگی و هنری به تعطیلی کشیده شده اند. از سینماها، تئاترها و کنسرت ها تا گالری ها و مراکز آموزشی همگی از امکان حضور فیزیکی مردم بی بهره مانده اند.




نخستین روزهایی که کرونا به ایران آمد، همگان امیدوار بودند این ویروس به زودی از کشور رخت بربندد و فعالیت های اجتماعی به حالت عادی بازگردد. اما این امیدواری خیلی زود رنگ باخت و همه پذیرفتند که باید زندگی در دوران کرونا را بیش از پیش تمرین کنند.




حالا که مدتی از حضور کرونا در کشورمان می گذرد، فعالان عرصه های مختلف می کوشند فعالیت اجتماعی و اقتصادی خود را با شرایط موجود وفق دهند تا بیش از این متضرر نشوند. آن ها که در کار فروش محصولاتی مشخص بوده اند، حال دست به دامان فروش اینرنتی یا سفارش تلفنی شده اند. و آن ها مشغول فعایت فرهنگی هنری بوده اند، تمرکز را بر شبکه های اجتماعی قرار داده اند تا ارتباط با مخاطبان خود را حفظ کنند.



سینما به عنوان یکی از مهم ترین جنبه های فرهنگ هنر ایران در سال های اخیر بار دیگر به محبوب ترین سرگرمی خانواده ها در کشور بدل شده است. آمار فروش میلیاردی فیلم های روی پرده این سال ها به خوبی نمایانگر اشتیاق مردم به تماشای فیلم ها در سالن های سینماست. جالب این که افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم در دو سه سال اخیر هم تاثیر قابل توجهی بر فروش فیلم ها نداشته است.


حالا اما کرونا پشت در خانه های مردم است و فعالیت های جمعی به کمترین میزان تقلیل پیدا کرده است. به همین خاطر اهالی سینما امکان نمایش عمومی آثار خود در سینماهای کشور را از کف داده اند. تولید آثار تازه متوقف شده است و برنامه اکران فیلم ها به تعویق افتاده است. به همین خاطر فعالان عرصه سینما به دنبال راه هایی برای بازگشت چرخه مالی به سینما هستند.



یکی از این راهکارها اما بهره مندی از ظرفیت وی ا دی هاست. قابلیتی که عمر بسیار کمی در کشور ما دارد اما در همین زمان کوتاه مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده است. از جمله مهمترین وی ا دی هایی که اکنون در کشور فعال هستند می توان به فیلیمو، نماوا و فیلم نت اشاره کرد. سامانه هایی که حجم بسیاری فیلم، سریال و فیلم تئاتر را در خود جای داده اند و مخاطبان با پرداخت حق اشتراک برای مدتی مشخص، امکان تماشای آثار بارگذاری شده را پیدا می کنند.



در دو ماه اخیر همین سامانه های فیلم و سریال اشتراکی نقش مهمی در سرگرم کردن مردم در قرنطینه بازی کرده اند و به خصوص با انیمیشن های به روز و دوبله شده، کودکان بسیاری را مشغول کرده اند. شاید اگر چنین سامانه هایی شکل نگرفته بود، خانواده های ایرانی برای سرگرمی در دوران قرنطینه با مشکلاتی جدی تر از امروز روبه رو بودند. امروز بسیاری، فیلم های جدید و قسمت های تازه سریال های شبکه نمایش خانگی را در بستر اینترنت  تماشا می کنند. جالب تر این که افراد مختلف پلتفرم های متنوعی را برای تماشای آثار مورد علاقه خود برمی گزینند. به طول مثال برخی، فیلم ها را به همراه خانواده در سینمای خانگی به تماشا می نشینند و برخی دیگر در فاصله رفت و آمد روزانه، از گوشی همراه خود استفاده می کنند. همین انعطاف پذیری موجب شده سامانه های اشتراکی جای خود را در زندگی مردم بازکنند.
 



از سوی دیگر، استقبال از سامانه های اشتراکی موجب شده اپراتورهای تلفن همراه برای کسب رضایت بیشتر مشتریان خود و جذب مخاطبان تازه، بر سر ارائه خدمات ویژه تماشای فیلم در سامانه های اشتراکی به رقابت بپردازند. از همین روست که مشترکان اپراتورها هر روز شاهد دریافت پیامک هایی با مضمون یاد شده هستند.


البته باید توجه داشت فعالیت سامانه های نمایش اشتراکی فیلم بر بستر اینترنت، در جهان پدیده تازه ای نیست. بسیاری از علاقه مندان به سینما در ایران سال هاست با محصولات شبکه هایی چون نتفیلیکس و اچ بی ا آشنایی دارند. پدیده ای که پیش از آن در فضای موسیقی جهانی به منصه ظهور رسید و امروز آیتونز و اسپاتیفای از مهمترین نمایندگان آن هستند.

به هر روی سامانه نمایش اشتراکی فیلم در ایران که با وجود سابقه فعالیت محدود، مقبولیت قابل توجهی در میان مخاطبان کسب کرده بودند، حالا با همه گیری بیماری کرونا به گزینه اصلی مردم برای تماشای فیلم و سریال بدل شده اند.

از سوی دیگر، ورود فیلیمو و نماوا به تولید فیلم با سریال همگناه نشانگر موفقیت این گونه سامانه هاست، اما مهمتر از آن اتفاقی است که در روزهای گذشته به واسطه این سامانه ها در فضای فرهنگ و هنر ایران محقق شده است. اکران اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا پیش از اکران آن در سینماها. رخدادی که برای نخستین بار در ایران رنگ واقعیت گرفت. 

منبع: شبستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نقل و انتقالات باشگاه های اروپا

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

فرهنگ، هنر و ادب

گفتگو و تحلیل