مراسم دعای عرفه در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

مدیر هیئت مذهبی منتظران و کانون فرهنگی تبلیغی سفینة‌النجاة شیراز گفت: نباید در شیراز، شهر سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی، دین و اعتقادات که بافرهنگ ما عجین است، صدمه ببیند و فرهنگستان ایران باید از تهاجم فرهنگی حفظ شود و یکی از راه‌های حفظ شیراز، رونق بخشیدن به مجالس معرفتی اهل‌بیت‌(ع) است.

به گزارش پیام خبر، در روزهای عزاداری محرم، چهره شهرهای بزرگ و کوچک ایران به‌صورت چشمگیری تغییر می‌کند و سیاه‌پوش می‌شود. بیرق‌ها و علم‌های سیاه و گاه سبزرنگ بر در و بام تکایا، مساجد، خانه‌ها، مؤسسات، ادارات و معابر افراشته می‌شود. زن، مرد، پیر و جوان سیاه می‌پوشند و در ظهر عاشورا برخی چهره‌ها و موهایشان را گِل‌آلود می‌کنند. در این ایام، زنان و مردان و به‌خصوص جوانان در مساجد و معابر و تکایا جمع می‌شوند به سر و سینه خود می‌کوبند تا عزا برپا دارند و با کشته‌شدگان واقعه کربلا که چهارده قرن پیش در صحرای کربلا رخ داد ابراز همدردی کنند. در سرزمین‌های اسلامی و به‌خصوص ایران، نخستین باری که عزاداری برای امام سوم شیعیان مرسوم شد در سالگشت حادثه عاشورا در زمان حکومت خاندان آل‌بویه بود. آل‌بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی‌مذهب ساکن منطقه دیلمان ایران بودند که جد آن‌ها ابو شجاع بویه پسر فنا خسرو دیلمی است و نسب آن‌ها به بهرام گور ساسانی می‌رسد. تا پیش از آن عصر، شیعه قدرت سیاسی را در دست نداشت و با به قدرت رسیدن آل‌بویه، شیعیان توانستند عزاداری علنی داشته باشد و معزالدوله دیلمی که پایه‌گذار آل‌بویه عراق، خوزستان و کرمان بود دستور داد در روز عاشورا همه بازارها تعطیل شود و مردم در بیرون از منازل عزاداری کنند. این روند در سیر تاریخ، فرازونشیب‌هایی داشته و حتی در برهه‌هایی از تاریخ، از سوی حکام، نهی شده و مثلا در زمان پهلوی، رکود دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری شروع شد که در این دوره تکیه‌ها بسته و عزاداری ممنوع گشت و این رویکرد منجر به آن شد که گونه دیگری از عزاداری در قالب هیئت‌های عزاداری خانگی رشد بیشتری ‌کنند و این جلسات به‌صورت هفتگی یا ماهانه برقرار شود. در دوره پهلوی دوم هرچه کردند نتوانستند باقدرت و تاثیرگذاری هیئت‌های مذهبی و دهه محرم مقابله کناد. به‌گونه‌ای که به باور بسیاری کلید انقلاب اسلامی از دهه ۱۳۴۰ و به‌ویژه محرم ۱۳۴۲ در ایران زده شد. علاوه بر این راهپیمایی میلیونی در تهران و سراسر ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سال ۵۷ به‌مثابه تیر خلاصی بود به حکومت شاهنشاهی که پایان آن را حتمی کرد. علاوه بر این راهپیمایی میلیونی در تهران و سراسر ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سال ۵۷ به‌مثابه تیر خلاصی بود به حکومت شاهنشاهی که پایان آن را حتمی کرد. پیروز شدن انقلاب همچون دمیدن خون تازه‌ای در رگ‌های شیعیان و سنت‌های عاشورایی بود، از آن تاریخ تاکنون همه شیوه‌های مقبول و مرسوم عزاداری در نقاط مختلف ایران پیاده و اجرا می‌شود. هرچند مجالس عزاداری، سابقه‌ای طولانی دارد اما واژه هیئت برای نامیدن این مجالس، امری متأخر و عمرش کمی بیشتر از یک قرن است. هیئت‌های عزاداری بیشتر بر محور عزاداری برای امام حسین(ع) قرار دارند. هیئت به‌صورت مردمی اداره می‌شود و با بودجه علاقه‌مندان به پیامبر(ص) و خاندانش تشکیل می‌یابد. هیئت‌ها غالبا در طول سال فعالیت دارند و جلسات مذهبی برگزار می‌کنند اما در مناسبت‌های مذهبی همچون ایام شهادت امامان، برنامه‌های ویژه‌ای دارند. بسیاری از هیئت‌ها در روز عاشورا به‌صورت دسته عزاداری، از حسینیه یا محله بیرون می‌آیند و به اماکن مقدس می‌روند، هر هیئت نام خاص و پرچم و علامت ویژه دارد، نام هیئت‌ها بیشتر از نام امامان یا شهدای کربلا گرفته می‌شود. این روزها اما با شیوع ویروس کرونا و توصیه به قرنطینه، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی، هیئت‌های محلات کمتر می‌توانند برنامه‌هایی مثل سال‌های قبل داشته باشند اما هیئت خانگی و مجازی، به‌شدت رواج یافته و مردم، از هر طریقی برای ابراز ارادت به خاندان اهل‌بیت (ع) و ادای دین به خون پاک شهدای کربلا، استفاده می‌کنند. این روزها اما با شیوع ویروس کرونا و توصیه به قرنطینه، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی، هیئت‌های محلات کمتر می‌توانند برنامه‌هایی مثل سال‌های قبل داشته باشند اما هیئت خانگی و مجازی، به‌شدت رواج یافته و مردم، از هر طریقی برای ابراز ارادت به خاندان اهل‌بیت (ع) و ادای دین به خون پاک شهدای کربلا، استفاده می‌کنند. یکی از این هیئت خانگی که فعالیت‌های خود را در فضای مجازی هم آغاز کرده، هیئت مذهبی منتظران و کانون فرهنگی تبلیغی سفینة النجاة در شیراز است. در همین راستا گفتگویی با مدیر این هیئت داشتیم که مشروح این گفتگو را باهم می‌خوانیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید و دلیل تشکیل هیئت مذهبی منتظران و کانون فرهنگی تبلیغی سفینة‌النجاة را توضیح دهید.

محمدباقر آگاه، مدیر هیئت مذهبی منتظران و کانون فرهنگی تبلیغی سفینة‌النجاة شیراز هستم. همان‌طور که می‌دانیم، برگزاری مجالس توسل به اهل‌بیت (ع) به‌ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع)، از ثواب، برکات و آثار فراوانی برخوردار است. ائمه معصومین(ع) هم از آن به‌عنوان احیای امر ایشان نام‌برده‌اند و حضور در این مجالس، به‌مثابه حضور در حرم برشمرده شده و همواره مورد تأکید بزرگان دین بوده است بنابراین برپایی این مجالس ازجمله آرزوهای هر شیعه‌ای است اما به جهت برخی مشکلات مالی یا تدارکاتی و هماهنگ کردن سخنران و ذاکر اهل‌بیت (ع)، بسیاری از مؤمنین خود را از این فیض عظمی محروم می‌بینند. به‌علاوه اینکه امروزه ضرورت کار فرهنگی مردمی به‌شدت احساس می‌شود. ، اقدامات جهادی و آتش به اختیاری که به‌صورت مستقل و با پشتوانه مؤمنین و افراد دغدغه‌مند جامعه باشد و در برابر تهاجمات همه‌جانبه دشمنان فرهنگ و اعتقادات، دفاع از ارزش‌ها را ساده‌تر کند همچنین جامعه را در وهله اول از انحرافات حفظ نماید و در وهله دوم با توانمندسازی اعتقادی و تمسک به آموزه‌های غنی اهل‌بیت (ع) سطح فرهنگ دینی جامعه را بالا ببرد.

روند شکل‌گیری این هیئت چگونه بود؟

به‌منظور زنده‌ نگه‌داشتن، رونق بخشیدن و گسترش مجالس اهل‌بیت (ع)، طرح اجرایی احیا و گسترش مجالس اهل‌بیت (ع) توسط هیئت مذهبی سفینه‌النجاه تهیه شد. به‌منظور زنده‌ نگه‌داشتن، رونق بخشیدن و گسترش مجالس اهل‌بیت (ع)، طرح اجرایی احیا و گسترش مجالس اهل‌بیت (ع) توسط هیئت مذهبی سفینه‌النجاه تهیه شد و پس از تکمیل مقدمات لازم، از طریق تشکیل گروه فرهنگی تبلیغی سفینة‌النجاة، با دعوت و ثبت‌نام بهترین سخنران‌ها و مداحان جهادی که اهل تواضع بوده و حاضر شوند در مجالس خانگی سخنرانی کنند و با حق‌الزحمه‌ای بسیار ناچیز -نسبت به حق‌الزحمه‌ای که در سایر مجالس دریافت می‌کنند- و یا افتخاری، ما را در تحقق اهداف ذکرشده یاری کنند همچنین مساعدت خیرین، با استعانت از ذات اقدس باری‌تعالی و خود ائمه طاهرین، شروع کردیم. گروه فرهنگی تبلیغی سفینة‌النجاة شیراز درواقع بخش فرهنگی هیئت مذهبی منتظران است. این هیئت ازجمله هیئت‌های مذهبی شیراز است که در سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت رسیده است. البته همان‌طور که هیئت یک تشکل مردمی است و توسط هیئت امنا با کمک‌های مردمی اداره می‌شود، اجرای این طرح جهادی نیز بدون وابستگی و بر اساس همراهی خیرین و حمایت‌های مادی و معنوی مردمی استوار است. اجرای طرح در شیراز از اواسط دی‌ماه ۹۸ مصادف با میلاد باسعادت حضرت زینب (س) آغاز شد و تا قبل از شیوع کرونا، در طول حدود یک ماه و نیم، بدون تبلیغات میدانی، ۳۷ جلسه روضه و مجالس خانگی اهل‌بیت (ع) از این طریق در شیراز تشکیل و دو جلسه هفتگی در دو مجتمع بزرگ مسکونی برای دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها راه‌اندازی شد که نشانی از بزرگ‌همتی و دغدغه‌های مردم خوب شیراز دارد.

همراهان شما برای اجرای برنامه‌ها چه کسانی هستند؟

با توجه به این‌که یکی از ویژگی‌های طرح، احیا و گسترش مجالس و روضه‌های خانگی اهل‌بیت (ع) هم هست؛ تلاش می‌کنیم با استفاده از اساتید و ذاکرین مجرب و دانشمند جهادی و استفاده از پیشنهادها و نظراتی که مردم عزیز و بانیان محترم مجالس در قالب فرم‌های ارزشیابی به ما اعلام می‌کنند، روزبه‌روز به همراه افزایش تعداد مجالس بر کیفیت آن‌ها نیز بیفزاییم.

در این طرح، چه خدمات و تسهیلاتی پیش‌بینی‌شده است؟

در این طرح ما با راه‌اندازی کانال‌های اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی همچنین ارائه نتایج تحقیقات و پژوهش‌های گسترده در این خصوص در فضای مجازی و تشویق مردم به برگزاری مجالس ساده و بی‌تکلف همچنین تسهیل روند اجرایی با مشارکت و پرداخت بخش عمده‌ای از هزینه‌های مجالس (ازجمله هزینه‌های سخنران، مداح، سیستم صوتی، طراحی دعوت‌نامه، پرچم و بیرق)، تلاش کرده‌ایم تا این مجالس در خانه‌های مردم رونق بگیرد تا ان‌شاءالله به‌زودی شاهد این باشیم که حداقل در هر محله‌ای از شهر، مجلس هفتگی برپا شود تا هم مردم با معارف اهل‌بیت (ع) آشنا شوند و هم برکت این مجالس و ذکر اهل‌بیت، دنیا و آخرتشان را آباد کند. هدف ما در این طرح، احیا و گسترش مجالس خانگی اهل‌بیت (ع) است و نه کمک به مجالس موجود بنابراین برای مجالسی که از قبل خودشان به‌صورت هفتگی، ماهانه، سالانه و یا مناسبتی برنامه داشتند، نمی‌توانیم کمکی داشته باشیم

هدف شما از ارائه تسهیلات به هیئت خانگی چیست؟ شیوه استفاده از تسهیلات یا کمک به مجموعه چگونه است؟

هدف ما در این طرح، احیا و گسترش مجالس خانگی اهل‌بیت(ع) است و نه کمک به مجالس موجود بنابراین برای مجالسی که از قبل خودشان به‌صورت هفتگی، ماهانه، سالانه و یا مناسبتی برنامه داشتند، نمی‌توانیم کمکی داشته باشیم. این حمایت فقط به عزیزانی تعلق می‌گیرد که خودشان از قبل به‌صورت منظم و مستمر مجلس نداشته و یا بخواهند برنامه جدیدی را شروع کنند. البته فعلاً برای مساجد، هیئت‌ها و مدارس برنامه‌ای نداریم. باوجوداین تسهیلات و خدمات، انتظار داریم که همشهریان با تشکیل گسترده جلسات در منازل خود، ما را در مسیر دستیابی به اهداف طرح یاری نمایند. همچنین آن دسته از مردم که به هر دلیل این امکان برایشان فراهم نیست، با مشارکت و کمک مالی از طریق شماره‌حساب مخصوص طرح می‌توانند در ثواب برگزاری جلسات اهل‌بیت (ع) شریک شوند. همه می‌توانند با ورود به کانال‌های سفینة‌النجاة به‌عنوان مبلغ طرح به بازنشر مطالب کانال بپردازند و به این طریق در ثواب توسعه فرهنگ اهل‌بیت (ع) سهیم شوند.

آیا از بانوان سخنران و مداح نیز در اجرای این برنامه حضور دارند؟

بله؛ درمجموع از سخنرانان برجسته و ذاکرین مجرب و جهادی اهل‌بیت (ع) آقا و بانو در این طرح استفاده می‌کنیم.

چرا این طرح را در شیراز راه انداختید و آیا برای سایر شهرها و استان‌ها مثل تهران و اصفهان برنامه‌ای دارید؟

برگزاری این مجالس در شیراز، از جهاتی نسبت به سایر شهرها اولویت دارد؛ چراکه در سال‌های اخیر وضعیت فرهنگی نامناسب است و باید جلوی این روند گرفته شود و پیشگیری بهتر و راحت‌تر از درمان است و فردا دیر است علت اینکه این طرح را در شیراز شروع کردیم، این است که به نظر این‌جانب، برگزاری این مجالس در شیراز، از جهاتی نسبت به سایر شهرها اولویت دارد؛ چراکه در سال‌های اخیر وضعیت فرهنگی مناسب است و باید جلوی این روند گرفته شود و پیشگیری بهتر و راحت‌تر از درمان است و فردا دیر است. نباید در شیراز، شهر سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی، دین و اعتقادات که بافرهنگ ما عجین است، صدمه ببیند و فرهنگستان ایران باید از تهاجم فرهنگی حفظ شود و یکی از راه‌های حفظ شیراز، رونق بخشیدن به مجالس معرفتی اهل‌بیت‌(ع) است. این طرح را با کمک دوستان، از قم شروع کردیم و در دومین حرم اهل‌بیت (ع) این طرح با استقبال چشمگیری روبرو شد و هم‌اکنون هم دوستان ما در دانشگاه امام صادق تهران در حال تکمیل اقدامات اجرایی هستند. از ۲۲ شهر دیگر هم درخواست مساعدت و همکاری جهت تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های سفینه‌النجاه آن شهرها راداریم. طرح اجرایی کشوری را تهیه کردیم و با استعانت از خداوند تبارک‌وتعالی و کمک مؤمنین خیراندیش، دامنه فعالیت طرح را توسعه‌خواهیم داد.

هدف‌گذاری این طرح چیست؟

سازوکار ما بر همین اساس، بر مبنای بهره‌گیری از بستر فضای مجازی است که با طراحی و بهره‌گیری از انواع فرم‌های درخواست و غیره، تماس‌ها را محدود و بهره‌وری از زمان را به نحو چشمگیری ارتقا داده‌ایم هدف‌گذاری این مجموعه بر اساس طرح اجرایی، برگزاری انبوه و گسترده مجالس و روضه‌های خانگی اهل‌بیت(ع) در تمام طول سال است، همچنین حتی‌المقدور تبدیل این جلسات به مجالس دائمی منظم هفتگی با برگزاری ساده و دور از تشریفات؛ بنابراین سازوکار ما بر همین اساس، بر مبنای بهره‌گیری از بستر فضای مجازی است که با طراحی و بهره‌گیری از انواع فرم‌های درخواست و غیره، تماس‌ها را محدود و بهره‌وری از زمان را به نحو چشمگیری ارتقاء داده‌ایم. تنها در این صورت است که ما می‌توانیم به تعداد زیادی از درخواست‌ها، در روز پاسخ داده و این روند را توسعه دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نقل و انتقالات باشگاه های اروپا

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

مذهبی

گفتگو و تحلیل

  • توزیع آب در روستاهای ملحق شده به شیراز، ایراد دارد

    توزیع آب در روستاهای ملحق شده به شیراز، ایراد دارد

    مدیر عامل آبفا شیراز گفت: از ابتدای سال شرکت آب و فاضلاب شیراز به شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز تغییر کرد که حدود ۱۹۰ روستا به شهرستان شیراز اضافه شد، از جمله سلطان آباد، جرسقون، کلونی، اسلام آباد... که برخی از این روستاها خود منابع آب داشتند اما در نحوه توزیع آب ایراد وجود دارد، این یعنی شبکه های توزیع مشکل دارند.

  • سفری با عطاهای فراموش نشدنی

    سفری با عطاهای فراموش نشدنی

    به مناسبت ۲۰ شهریور ماه، سالگرد شهادت شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی، به سراغ سردار حاج محمود فیروزی از یاران نزدیک شهید مدنی در نورآباد ممسنی رفتیم.

  • برگزاری جشنواره تئاتر فارس بر بستر فضای مجازی

    برگزاری جشنواره تئاتر فارس بر بستر فضای مجازی

    آنچه از سوی مرکز هنرهای نمایشی استان‌های دارای وضعیت قرمز و هشدار خواسته شده است شناسایی ۳ نمایش برای ورود به جشنواره بین‌المللی فجر است.

  • معرفی ۱۰۲۷ پرونده با اعلام ۵۴.۴۱ میلیارد ریال خسارت کرونا به بانک/ تحقق ۸۰ درصدی برش اشتغال استانی فرهنگ و هنر

    معرفی ۱۰۲۷ پرونده با اعلام ۵۴.۴۱ میلیارد ریال خسارت کرونا به بانک/ تحقق ۸۰ درصدی برش اشتغال استانی فرهنگ و هنر

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: سال گذشته، در برش استانی کسب و کارهای فرهنگی و ارشاد اسلامی ۴۰۰ مجوز کسب و کار پیش‌بینی شده بود که با تحقق ۸۰ درصدی این پیش‌بینی، ۳۲۰ مجوز صادر شد. افزون بر این، ۲۱۰ مجوز مشاغل خانگی نیز از این اداره صادر شد که با جذب ۱۰۰ درصدی سهمیه اختصاص یافته به فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ۶۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات مالی به ۱۶۰ دارنده مجوز مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان پرداخت شد.

  • ایجاد فرصت اشتغال فوری یکصد نفری در شهر شیراز

    ایجاد فرصت اشتغال فوری یکصد نفری در شهر شیراز

    مدیر کارگاه بازیافت «احسان نیا» در شیراز گفت: کارگاه بازیافت «احسان نیا» در ابتدای شهرک «گچی» شیراز برای ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال فوری را فراهم کرده است.