کد خبر: 7848
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
  • خبرنگار: سحر علیپور
  • چاپ
جواد بهادری معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: موضوعی که بیشتر از یک دهه در دستور کار شهرداری شیراز بوده سامانه شهروند سپاری است در شرایط کرونایی که حضور فیزیکی مردم با مشکل روبه رو شد در شهرداری سبب شد تا به این اقدامات سرعت ببخشیم.

به گزارش پیام خبر، امروز معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در نشست خبری در خصوص سامانه شهروند سپاری عنوان کرد: سامانه شهروند سپاری و خدمات الکترونیک را شهرداری شیراز در شرایط شیوع کرونا با جدیت دنبال می کند،  در این موقعیت زمانی و شیوع کرونا اداره شهرها و خدمات رسانی به مردم توسط شهرداری ها بسیار سخت و دشوار است.

جواد بهادری با بیان اینکه شهرداری ها از دهه ۷۰ به طور مستقل شهر را اداره می کنند بیان کرد: بر اساس این اساس شیوه درآمدی که شهرداری ها از آن کسب درآمد می کنند برای اداره شهر، با شیوع کرونا دشوار شده است، با این حال پروژه های بزرگی در شهر شیراز حال بهره برداری است، مدیریت شهرداری و شورای پنجم دو سال و نیم از زمان خودر ا برای تکمیل پروژه هایی قرار داد که از سال ها پیش در مدیریت های قبلی ناتمام مانده بودند و این یک تکلیف بود، این هزینه ها را شهرداری محیا کرد و پروژه ها تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی ادامه داد: نگاه انسان محوری در این مدیریت و شورا مورد بحث و پیگیری بود که انسان و حضور انسان در شهر را اصل قرار دهیم و بعد به موارد دیگر مانند نگاه سخت افزاری به شهر بپردازیم، نگاه انسان محوری مربوط به علوم اجتماعی و علوم انسانی است، جلب مشارکت صاحب نظران و جلب افکار عمومی و ارگان های ذینفع کمی دشوار و زمان بر است که به لطف خدا در سال جاری پروژه های بزرگی برای احیای نام بزرگ کلان شهر شیراز که به عنوان شهر علم و فرهنگ و تاریخ و تمدن یاد می شود انجام شد تا شیراز را به جایگاه خود نزدیک کنیم.

بهادری افزود: پروژه محور حافظ(از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان) و محور عرفان یک کار بزرگ بود که مطالعات آن در حوزه معاونت شهرسازی و معماری انجام شد، با رویکرد گردشگری و زندگی پیاده در شهر که عملیات اجرایی فاز یک آن ۳ ماه است که شروع شده که دروازه قرآن را به بافت تاریخی و فرهنگی شیراز وصل می کند و این محور یک قطب گردشگری است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز اضافه کرد:در بحث توسعه و طراحی اطراف آرامگاه سعدی به دلیل آشفتگی که توریست ها در آن منطقه با آن مواجه می شدند، نیاز بود که ساماندهی صورت بگیرد که مطالعات آن توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری صورت گرفت و عملیات اجرایی آن هم شروع شده و در آینده نزدیک آن منطقه تبدیل به یک فضای شهری مناسب و در خور و منزلت شاعر بزرگ شیراز خواهد بود.

وی گفت: ما در محور بلوار امیرکبیر(جاده بوشهر) ده هکتار باغ را علارغم آنکه جز تعهدات شهرداری شیراز نبوده است و کاربری فضای سبز را نداشت با تمهیدات شهردار شیراز و شهردار منطقه به تملک شهرداری در آمد و طراحی و مطالعات آن انجام شده و امیدواریم  با رویکرد باغ ایرانی این پروژه را در اردیبهشت ماه سال اینده و هفته شیراز به بهره برداری برسانیم.

بهادری اظهار کرد: تکمیل پیاده راه سلامت چمران جنوبی یکی از اقدامتی بود که در حال انجام است، در فاز دوم نیاز های شهروندان در این محور برطرف شده و چندین باغ در این محور در خدمت فضای شهری قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص نگاه مشارکت پذیری گفت: به طور کلی اساس آنچه ما در بحث انسان محوری دنبال می کنیم، نگاه مشارکت پذیری است که نمونه عینی آن مسابقه طراحی پل زندگی در شیراز بود که ما می توانستیم از طرح های گذشته استفاده کنیم اما با توجه به اهمیت موضوع و نگاه مشارکت پذیری، طراحی این پروژه به مسابقه گذاشته شد و حدود ۱۷۰ طرح به دست ما رسید وهیات داوران که متشکل بود از نمایندگان دستگاه های استانداری، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، دانشگاه شیراز و مهندسین صاحب نظر در شهر یک طرح به عنوان طرح برتر انتخاب شد و مورد برسی دقیق تری انجام گرفت وهفته گذشته طرح اجرایی مشخص شد ودر آینده نزدیک عملیات اجرایی اتصال چمران شمالی به جنوبی را خواهیم داشت که دو هدف اصلی را در این محور دنبال می کنیم یک پیوند فضای سبز و  پهنه باغات شیراز با حرکت انسان برقرار خواهد شد و هدف دوم توسعه فضای گردشگری و اوقات فراغت شهروندان را خواهیم داشت.

بهادری در خصوص پیاده راه سلامت چمران عنوان کرد: پیاده راه سلامت چمران جنوبی که حدود ۱۷ هکتار باغ در آن منطقه در تملک شهرداری است و مطالعات آن انجام شده و عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد، ۱۶ هکتار باغ را در فصل درختکاری در سال جاری احیا خواهیم کرد که سبب توسعه گردشگری و فضای فرهنگی خواهد شد اتصال چمران جنوبی به باغات چمران شمالی را خواهیم داشت که پارک گلها را نیز در آن منطقه داریم.

وی ادامه داد: موضوعی که به صورت خاص و بیشتر از یک دهه در دستور کار شهرداری شیراز بوده سامانه شهروند سپاری است در شرایط کرونایی که حضور فیزیکی مردم با مشکل روبه رو شد در شهرداری سبب شد تا به این اقدامات سرعت ببخشیم. در سال گذشته یک فاز سامانه شهروند سپاری بحث استعلام آپارتمان های مسکونی بهره برداری شد، با همین اقدام بیش از ۵۷ درصد از مراجعات حضوری مردم به شهرداری شیراز کم شد، فاز های بعدی این سامانه در دستور کار است و کارتابل شهروندی بحث مهم این سامانه است، این فاز همکاری سازمان ها و ارگان ها را می طلبد که پیگیر آن هستیم، شهرداری شیراز سال گذشته ۱۰۵ هزار هکتار عکس برداری هوایی از شهر شیراز و محدوده آن را انجام داد، اینها نقشه های پایه ای برای توسعه شهری خواهند بود و در صد خطا در خصوص اطلاعات پایه را کم خواهند کرد.

مشاور شهردار و رییس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری شیراز در این نشست بیان کرد: از سال ۱۳۸۴ شهرداری شیراز در ۴ فاز  وارد بحث شهرداری الکترونیک شد، و شروع آن تبدیل پرونده های فیزیکی به پرونده های الکترونیک بود، بعد از آن نیمه خودکار سازی فرآیند ها بود و در سال ۹۲ عوارض بر اساس دیتای وارد شده در سیستم و ضوابط به صورت خودکار اعلام شدند، در سال ۹۳ برون سپاری برخی فرآیند ها و خدمات را داشتیم، اکنون در فاز چهارم و بحث شهروند سپاری هستیم که شهرداری همیشه به دنبال این بود که حضور به صورت کارتابلی انجام شود.

علاالدین ضیایی ادامه داد: شهرداری امروز چهار خدمت اصلی را به شهروندان ارائه می دهد، یکی از خدمات صدور پروانه ها هست به صورت الکترونیکی و بعد از آن عدم خلاف و پایان کار و از همه مهمتر پاسخ استعلامات است، ۸۷ درصد کل این درخواست ها مربوط به استعلامات در خصوص املاک و مستقلات از شهرداری است، ۱۳ درصد دیگر مربوط به باقی درخواست ها می شود.

وی افزود: در بحث استعلامات ۷۲ درصد مربوط به آپارتمان های مسکونی است، ۲۴ درصد دیگر که نیازمند بازدید و کمیسیون ماده ۱۰۰ است فعلا در خواست به صورت غیر حضوری ثبت خواهد شد و باقی مراحل در منطقه انجام خواهد شد، عدم خلاف و پایان کار نیز از ۵ فروردین به صورت الکترونیک ثبت درخواست می شود.

ضیایی اضافه کرد: در بحث پایان کار و عدم خلاف ما موظف به استعلام از ارگان ها و سازمان های دیگر هستیم که حدود ۳۴ سازمان و اداره هستند که بسته به نوع ملک و درخواست باید استعلام گرفته شود، با توجه به اینکه بسیاری از این موارد خارج از حوزه اختیارات شهرداری است تا جایی که در توان و اختیارت شهرداری بوده است کارتابلی را برای شهروندان ایجاد کرده که شهروند درخواست خود را ثبت کند و شهرداری در زمان معین پاسخ را به کارتابل ارسال می کند.

وی تصریح کرد: اگر در شهرداری شیراز استعلامات دیگری غیر از استعلام آپارتمان های مسکونی را نیز به صورت غیر حضوری ثبت درخواست و پاسخ گویی داشته باشیم تا حد ممکن، ما حدود ۸۷ درصد درخواست ها را غیرحضوری کرده ایم و باقی استعلام ها حدود ۱۳ درصد می شود که شامل عدم خلاف و پایان کار است که انشاالله مردم دیگر نیازی به حضور برای انجام این فرآیندها نداشته باشند.

در پایان این نشست اصغر سروی مدیرکل بازرسی شهرداری شیراز عنوان کرد: ما در شهرداری سعی کردیم با اعتمادی که به مردم داریم کار را به خود مردم واگذار کنیم تا در پیچ و خم کارهای اداری گیر نکنند و شعار انسان محوری و تکریم ارباب رجوع را در شهرداری شیراز انجام دهیم، ما می خواهیم به سمتی حرکت کنیم که امور مردم در پیچ و خم مسایل اداری درگیر نشود و مردم خود تمام مراحل کاری و مسائل را رصد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

استان ها

گفتگو و تحلیل