کد خبر: 7932
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
مدارس ابتدایی

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام جزئیات طراحی و اجرای برنامه «پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرد تضمین کیفیت» گفت: سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی، پس از انجام فرایند های مقدماتی و آماده سازی آزمون استاندارد، در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجرا می شود.

به گزارش پیام خبر، خسرو ساکی،  با اشاره به برنامه «پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرد تضمین کیفیت» اظهار کرد: باتوجه به رسالت مهم نظام آموزشی، لازم است در طراحی و اجرای فعالیت های این نظام، از مطلوب ترین شیوه ها استفاده کرد.

وی افزود: ارزشیابی نظام، ساز و کاری است که بدون استفاده از آن، فعالیت آموزشی «رها کردن تیر در تاریکی» خواهد بود.   یکی از شیوه هایی که بر اساس آن می توان فعالیت های آموزشی را به صورت مطلوب ارزشیابی کرد، رویکرد سیستمی است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به دنبال آن هستیم با استفاده از این رویکرد، مولفه های اصلی نظام آموزشی را در بازه زمانی سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بررسی و روند تغیرات این مولفه های موثر بر کیفیت آموزش را مشخص کنیم گفت: بر اساس این رویکرد، اجزای اصلی نظام آموزشی عبارت از درونداد، برونداد و فرایند هستند.

ساکی ادامه داد: در بخش درونداد، شاخص هایی همچون تعداد معلمین شاغل در دوره های مختلف (ابتدایی، متوسطه و شاخه های تحصیلی مختلف)، سطح تحصیلات معلمان، سطح تحصیلات مدیران، سن خدمتی معلمان، نسبت معلم به دانش آموز، ارتباط بین رشته تحصیلی و تدریس معلمان، میزان دوره های ضمن خدمت تخصصی و عمومی برای توانمند سازی معلمان و... و. به عنوان نشانگر های عامل نیروی انسانی و شاخص هایی همچون آمار ثبت نام شدگان، تراکم کلاس، پوشش واقعی و پوشش ظاهری تحصیلی و ... به عنوان نشانگان عامل یادگیرندگان مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در  ارزشیابی نشانگر های مذکور به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا ورودی های سیستم، استاندارد های لازم را دارا هستند یا خیر؟ اظهار کرد: یکی دیگر اجزای نظام آموزشی، عوامل فرایندی است. بهبود این عوامل نقش تعیین کننده ای در تضمین کیفیت آموزشی دارد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ارتقای شاخص هایی همچون نحوه تعامل مدیران با کارکنان و دانش آموزان، ثبات مدیریت به عنوان شاخص های مدیریتی و استفاده از شیوه های نوین تدریس، نحوه هدایت تحصیلی، توازن رشته ها و شاخه های تحصیلی به عنوان شاخص های فرایند یاددهی- یادگیری منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود. در این مرکز تغییرات این شاخص ها در بازه زمانی ذکر شده بررسی می شود.

ساکی با اشاره به اینکه در ارزیابی عوامل بروندادی(خروجی) از روش های مختلفی استفاده می شود گفت: به عنوان مثال، در دوره متوسطه، با استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل عملکرد دانش آموزان در امتحانات نهایی، برونداد سیستم آموزشی مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر، در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به دنبال استفاده از شیوه های موثر تری جهت پایش کیفیت آموزشی هستیم. در این راستا به دنبال آن هستیم با اجرا «سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی» کیفیت آموزشی و میزان آموخته های دانش آموزان و عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی را مورد بررسی قرار داده و با بازخورد نتایج به بخش های ذیربط در وزارت آموزش و پرورش زمینه های ارتقای کیفیت آموزشی را فراهم کنیم.

وی افزود: در سنجش ملی، نمونه ای معرف جامعه آماری دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی در سطح کشور در آزمونی استاندارد شده شرکت می کنند. نتایج این آزمون در سرنوشت تحصیلی دانش آموز دخالتی ندارد، بلکه از نتایج آن صرفا جهت ارزیابی وضعیت نظام آموزشی استفاده می شود.

به گفته رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزرات آموزش و پرورش،  سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی، پس از انجام فرایند های مقدماتی و آماده سازی آزمون استاندارد، در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجرا می شود.

ساکی اضافه کرد: ضمنا جهت پایش و ارزشیابی برونداد های کیفی تربیتی (ارزشی-نگرشی)، از طریق پرسشنامه های نگرش سنج، تغییرات حاصله ارزیابی می شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

اجتماعی

گفتگو و تحلیل

  • شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    با بررسی های انجام شده تا کنون، کمبودها و موارد لازم را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم و تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است سالن های خود را استاندارد سازی و آماده برگزاری مسابقات نماید. امید داریم تا هر چه زودتر دیگر سالن ها نیز آماده برگزاری مسابقات شوند.

  • اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    ما که می دانستیم هدف اساسی و نهایی چنین مراسمی، ایجاد فضایی مملو از فساد و فحشاء در محیط دانشگاه است، ابتدا با انتشار اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواستیم که در این اجتماع شرکت نکنند و تهدید کرده بودیم که چنانچه کسی در آن جمع حضور یابد مجازات خواهد شد و حداقل مجازات برای دختران شرکت کننده، پاشیدن روغن سیاه به سر و صورتشان بود. مجموع این تهدیدها به شدت بر نحوه کار تاثیر گذاشت

  • از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از دیگر فعالیت هایی که داشتیم یکی اش این بود که روزی سرهنگ معصوم زاده مرا صدا زد. گفت ما به یک چلچه نیاز داریم. چلچله موشک اندازی بود که همزمان 40 موشک را می توانست شلیک کند. کمی فکر کردم و گفتم چرا چهل تا، خب مثلاً اگر 60 تا بشود بهتر نیست؟ گفت: چه بهتر.

  • شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    سال ۶۲، بعد از ازدواج راهی آبادان شدم تا در اونجا زندگی خودمو آغاز کنم. شوهرم پاسدار بود و بیشتر وقتشو تو جبهه سپری می کرد. منم به همراه دوستانی که پیدا کرده بودم تو همه کارها وارد می شدیم. از شستن لباس ها تا پرستاری در بیمارستان. گاهی هم به بیمارستان های صحرایی می رفتیم.

  • شهرداری شیراز، خدمات مربوط به نظام مهندسی را به سازمان نظام مهندسی عودت نمی دهد

    شهرداری شیراز، خدمات مربوط به نظام مهندسی را به سازمان نظام مهندسی عودت نمی دهد

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: طرح جامع نرم افزاری ارجاع نظارت را در تمام استان به غیر از شیراز اجرا می کنیم و متاسفانه شهرداری شیراز تاکنون در زمینه عودت دادن اجرای این خدمات به سازمان نظام مهندسی همکاری نکرده است.