کد خبر: 8448
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
  • خبرنگار: منیره خسروبیگ
  • چاپ
تخت‌جمشید

تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن، پایلوت طرح های فرهنگی گردشگری استان فارس شد.

به گزارش پیام خبر، در گفت و گوی تخصصی و مشورتی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت و جمعی از کارشناسان دو مجموعه با موضوع تخت جمشید؛ پایلوت طرح ارتقاء و بهره برداری بهینه فرهنگی و اقتصادی صنعت گردشگری ایران با هدف برنامه ریزی مشترک و تعاملات بین دستگاهی صورت پذیرفت.

سعید زحمت کشان، دبیر این نشست در آغاز برنامه، محورهای این گفت و گو و دیدار را تشکیل انجمن دانش آموزی دوستداران میراث فرهنگی استان فارس، تهیه بسته های آموزشی در رابطه با میراث فرهنگی، برگزاری بازدیدهای آموزشی تفریحی برنامه محور و هدفمند، برگزاری ویژه برنامه‌های فرهنگی مشترک در بستر تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید، تعریف کارگاه های مهارت آموزی هنرهای سنتی، صنایع دستی و مردم شناسی، همکاری دو جانبه در تألیف کتاب، مجلات، مقالات، گزارش های تخصصی و یادداشت های علمی، همکاری دو جانبه در نهادینه شدن فرهنگ گردشگری با طرح پایلوت تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن، تعریف و تهیه بسته های گردشگری برنامه محور تخت جمشید و جاذبه های پیرامونی با هدف تحکیم بنیان خانواده و تشکیل کانون گردشگری دانش آموزان استان فارس بیان و مقدماتی را در زمینه این برنامه تشریح کرد.

حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این دیدار با تاکید بر اقدامات صورت گرفته در سطح بین الملل و ارزش های فراوان میراث فرهنگی که در این منطقه وجود دارد، گفت: تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن بستر و ظرفیتی مناسب است برای هویت‌سازی که در جوامع بین‌المللی بدان توجه شده و ما کمتر بدان پرداخته ایم.

وی افزود: در جوامع جهانی موضوع حفاظت، آموزش، پژوهش و معرفی بسیار جدی گرفته می‌شود و ایران نیز جزو معدود کشورهایی است که سال هاست به لحاظ غنای میراث فرهنگی و میراث طبیعی که دارد دارای ارزش فراوان شده که تاکنون آن طور که باید از این قابلیت ها، بهره برداری نشده است؛ کاوش های اخیر تخت جمشید و فعالیت های پیرامون آن در دشت مرودشت شواهدی را در اختیار می گذارد که نشان می دهد این منطقه مملو از ویژگی‌های منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی است.

فدایی تصریح کرد: ما به عنوان میراث بانان یک دغدغه بسیار جدی داریم که بتوانیم متغیرهای فرسایش و تخریب که زیاد هم هستند را شناسایی و نسبت به کاهش پیامد های نامطلوب آن تلاش کنیم که از جمله آنها موضوع وندالیسم است؛ البته در کشورهای دیگر هم این دغدغه ها و نابهنجاری ها وجود دارد که با لحاظ نمودن نقش بارز مسئولیت اجتماعی، این مهم را به میزان قابل توجهی مدیریت نموده اند.

وی اظهار داشت: این تغییرات اگر چه ارتباطات تشکیلاتی و سازمانی ما را با دیگر دستگاه های عهده دار آموزش و فرهنگ قطع نموده اما باعث نشده که به ظرفیت های آموزشی و فرهنگی موجود در دستگاه های مرتبط بی اعتنا باشیم و از آن در جهت حل مشکلات موجود و رشد و بالندگی میراث فرهنگی بهره مند نگردیم، به ویژه آموزش و پرورش با ارایه آموزش های به هنگام، نقش مهم و تعیین کننده ای در وفاق و دوستی کودکان و نوجوانان با تاریخ و میراث فرهنگی خود خواهد داشت که این خود زمینه ساز ایجاد موضوعات هویتی در سنین بالاتر خواهد بود و بطور قطع از بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های فرهنگی که بعضاً نمود آن را در قالب آسیب های فیزیکی به میراث فرهنگی می بینیم خواهد کاست و فرهنگ حفاظت را تقویت خواهد نمود.

فدایی ادامه داد: ظرفیت های میراث جهانی تخت جمشید فرصتی بی نظیر به منظور رقم زدن اتفاقات صحیح فرهنگی و ارایه بیان درستی از موضوعات هویتی و تمدنی و نحوه مواجه ما با آن است که خود بر پایه معرفی و آموزش صحیح می تواند بر گردشگر و فرهنگ گردشگری تاثیر گذار باشد و بستر مطمئنی برای توسعه اقتصادی جامعه محلی، فراهم سازد.

بهمن مردانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ سازی پرداخت و در این باره گفت: شهرستان مرودشت به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی که دارد، قطب گردشگری ایران است که اتفاقات اخیر به وجود آمده همانند پارکوری در تخت جمشید و یا سایر اتفاقات نادرست در سراسر کشور، باعث شد تا این چالش‌ها باعث بازبینی و خود ارزیابی ما در حوزه های مختلف از جمله موضوع حفاظت شود.

وی بهره گیری از ظرفیت های آموزش و پرورش را فرصتی طلایی در جهت اهداف مدنظر دانست و بیان داشت: تولید، توسعه و ترویج برنامه‌های آموزشی نسبت به اهمیت دادن جامعه هدف آموزش و پرورش در حفاظت و بهره‌برداری از آثار تاریخی، نگاه ویژه خود را می‌طلبد و کارشناسان ما می‌توانند با عقد تفاهم نامه ای در زمینه های آموزشی و برنامه های فرهنگی به صورت زیربنایی و با ایجاد کارگروه مشترک زمینه های لازم را در اینباره ایجاد نمایند.

در ادامه نیز کارشناسان حاضر در نشست با بیان اینکه برای گردشگران، مدیریت بازدید وجود ندارد، بیان کردند: تولید محتوای مناسب سنین ۶ تا ۱۸ سال، پدر و مادرها و همچنین دبیران و معلمان، کارگاه باستان شناسی کودکان، کلیپ های آموزشی، کتابچه های مطالعاتی، تعریف سرانه آموزشی در بناها و محوطه های تاریخی، برگزاری مسابقات، رویدادهای آموزشی تفریحی و... و. از موضوعاتی مهمی است که ضرورت دارد به صورت ریشه ای بدان پرداخته شود.

فرهاد اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس تصریح کرد: بیشتر برنامه‌هایی که در گردشگری در حال اتفاق است، فرآیند تعریف شده مناسبی ندارند که ساختارمند نمودن آن لازم است با تدابیری همراه شود که قبلاً هم در شیراز نمونه ای تحت عنوان شیراز شناسی اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته که می تواند به عنوان یکی از الگوهای مناسب مطرح باشد؛ این مدل مدیریتی می تواند آثار شاخصی چون تخت جمشید را در برگیرد و با الگوسازی مناسب و استاندارد نمودن، زمینه های لازم برای تعمیم دادن آن به کل کشور فراهم گردد.

وی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در بازدیدی که از تخت جمشید داشته اند و همچنین موضوعاتی که در رابطه با هویت ایرانی اسلامی مطرح کرده اند، افزود: بنا داریم در سند تحول بنیادین به عنوان مهم ترین عامل انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی ایران، این موضوعات را پیگیری کنیم که نگاه تمدنی به این روند داریم و باید این مهم به صورت هدفمند پیگیری شود تا دانش‌آموزان به خوانش پیشینه و سایر جنبه‌های موجود در این بسترهای تاریخی بیش از گذشته توجه داشته باشند.

فرهاد اسماعیلی در رابطه با بهره‌برداری فرهنگی بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی، گفت: آمادگی داریم که در این زمینه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به عنوان یک نهاد شاخص در کشور به صورت پایلوت، تفاهم نامه‌ای را امضاء کنیم و در این مسیر این فرصت فراهم می گردد تا با تشکیل کارگروه و انجام هدف گذاری، بتوانیم به شکل درستی، موضوعات مربوط به تاریخ و ارزش هایی که اکنون ما میراث دار آن هستیم را مورد تامل قرار داده و در قالب برنامه های فرهنگی مشترک ارایه نماییم.

این مقام مسئول طرح بوم را فرصت طلایی در راستای شروع این همکاری دانست و بیان کرد: مدارس در مقطع متوسطه اول با فرصت های آموزشی که به تازگی از آن برخوردار هستند می توانند آموزش های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و یا صنایع دستی را در اولویت قرار دهند و چنانچه در اینباره‌ تولید محتوا در موضوعات تاریخی، معماری، گردشگری، مردم شناسی و فولکلور، خرده فرهنگ ها و ... به درستی صورت پذیرد، قابلیت ارائه آن در مقطع راهنمایی که دوره شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموز است، وجود خواهد داشت.

فرهاد اسماعیلی در رابطه با ظرفیت های اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، گفت: این استان با دارا بودن ۸۵۰ هزار دانش‌آموز محصل، ۶۵ هزار معلم و به همین تعداد معلم بازنشسته این امکان را دارد تا با تعریف بسته های گردشگری، مسابقه و رویدادها و پویش های گوناگون، فرصت بهره‌برداری بهتر از جاذبه های گردشگری را فراهم نمایدو طرح های حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و سعدی شناسی از برنامه های اجرا شده موفق آموزش و پرورش است و امید داریم با عقد تفاهم نامه ملی بین دو وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش، ارتباطات موثرتری را شاهد باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در این دیدار با توجه به مصادف شدن سالروز ثبت جهانی نوروز باستانی از برگزاری ویژه برنامه نوروز باستانی به صورت مجازی و مشترک بین دو مجموعه برنامه های نوروزی سال آتی خبر دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

اجتماعی

گفتگو و تحلیل

  • شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    با بررسی های انجام شده تا کنون، کمبودها و موارد لازم را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم و تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است سالن های خود را استاندارد سازی و آماده برگزاری مسابقات نماید. امید داریم تا هر چه زودتر دیگر سالن ها نیز آماده برگزاری مسابقات شوند.

  • اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    ما که می دانستیم هدف اساسی و نهایی چنین مراسمی، ایجاد فضایی مملو از فساد و فحشاء در محیط دانشگاه است، ابتدا با انتشار اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواستیم که در این اجتماع شرکت نکنند و تهدید کرده بودیم که چنانچه کسی در آن جمع حضور یابد مجازات خواهد شد و حداقل مجازات برای دختران شرکت کننده، پاشیدن روغن سیاه به سر و صورتشان بود. مجموع این تهدیدها به شدت بر نحوه کار تاثیر گذاشت

  • از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از دیگر فعالیت هایی که داشتیم یکی اش این بود که روزی سرهنگ معصوم زاده مرا صدا زد. گفت ما به یک چلچه نیاز داریم. چلچله موشک اندازی بود که همزمان 40 موشک را می توانست شلیک کند. کمی فکر کردم و گفتم چرا چهل تا، خب مثلاً اگر 60 تا بشود بهتر نیست؟ گفت: چه بهتر.

  • شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    شرط ازدواج خود را رفتن به جبهه گذاشته بودم

    سال ۶۲، بعد از ازدواج راهی آبادان شدم تا در اونجا زندگی خودمو آغاز کنم. شوهرم پاسدار بود و بیشتر وقتشو تو جبهه سپری می کرد. منم به همراه دوستانی که پیدا کرده بودم تو همه کارها وارد می شدیم. از شستن لباس ها تا پرستاری در بیمارستان. گاهی هم به بیمارستان های صحرایی می رفتیم.