نشست خبری عنایت الله رحیمی، استاندار فارس

استاندار فارس که شنبه ۱۶ اسفند با روزنامه «شرق» با تیتر «سیاسی‌ترین استاندار با اولویت اقتصادی»، انجام داد، از ایجاد «هاب هوانوردی» در شیراز خبر داد و گفت: اگر سیاست گذاری به سمت دیگری می رفت امروز فرودگاه شیراز جایگزین فرودگاه دوبی یا فرودگاه های درجه یک یکی از همسایگان می شد که متأسفانه حاصل نشده اما می تواند به این سمت حرکت کند.  

به گزارش پیام خبر، عنایت الله رحیمی متولد مرودشت است و دکترای شهرسازی دارد. از دی ماه سال 97 استاندار فارس شده و از استانداران بومی کشور محسوب می شود. با توجه به سوابق و عملکرد رحیمی در استانداری فارس به نظر می رسد او مدیری اقتصادی باشد اما در این گفت وگو با صراحت اعلام کرد که اتفاقا جزء سیاسی ترین استانداران دولت حسن روحانی است. البته او شخصیتی فرهنگی است و مدیر مسئولی هفته نامه استخر را برعهده دارد. عنایت الله رحیمی در روزی که میهمان روزنامه <<شرق>> بود به سؤالات ما درباره موضوعات مختلف این استان پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

با توجه به عملکردتان در استان فارس، به نظر می رسد جزء استانداران اقتصادی دولت آقای روحانی محسوب می شوید ...

اتفاقا من جزء سیاسی ترین استانداران کشور بوده و هستم. اما اولویت این ایام را در کشور اولویت اقتصاد می دانم، به دلیل مشکلاتی که کشور با آن مواجه است. اگر به عمران می پردازیم چون عمران زیرساخت فعالیت های اقتصادی است. وگرنه دیدگاه های سیاسی من مشخص است. در بعد سیاسی ما یک نظام نوپا هستیم و یک سری اهداف برای این نظام تعریف شده است. در این مسیر گام های خوبی برداشته شده. فرازونشیب ها و دستاوردهایی داشته است و روش های مختلفی هم برای رسیدن به این اهداف بوده است. طبیعتا بعد از 41 سال می توانیم اینها را ارزیابی کنیم که کدام ها کمتر یا بیشتر توفیق داشت، علل توفیق چه بوده، نقاط قوت را تقویت کنیم، دلایل کم توفیقی چه بوده و نقاط ضعف را برطرف کنیم. قطعا رضایت مندی مردم و پایگاه اصلی نظام اهمیت خاصی برای ما دارد. باید در این چارچوب سیاست گذاران کلان کشور تلاش کنند، تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان و مجریان مسیری را طی کنند که بتواند منجر به تکامل جامعه ایرانی-اسلامی شود و همچنین آسایش و رفاه مردم را در پی داشته باشد. حتما شما هم اعتقاد دارید که هرچه از مردم دور شویم، شاید به گروه های دیگری نزدیک شویم که این قطعا مناسب نخواهد بود اما در بعد اقتصاد یک مطلب مدنظر است که هم در بعد اقتصاد و سیاست که بسترساز تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، باید به یک وفاق عمومی در مجموعه تصمیم گیر و تصمیم ساز و مجری برسیم و هم در جامعه و اینکه منافع ملی مان را شفاف تعریف کنیم، طبیعتا می توانیم اهداف و راه های رسیدن به اهداف را مشخص کنیم و در آن مسیر جهت دستیابی به اهداف سیاست گذاری کنیم. من فکر می کنم هنوز جمع بندی کلی از تعریف منافع ملی حاصل نشده. و وقتی چنین جمع بندی ای حاصل شود، فارغ از رفت وآمد دولت ها، جناح ها و گروه ها، همه زیر چتر تعریف کلان حرکت خواهند کرد.

 شما تعریف خاصی دارید؟

بله، ما علاوه  بر اینکه یک نظام دینی هستیم که تعالی و تکامل انسان ها و شهروندان برای ما مهم است و باید بسترهای لازم را برای آنها فراهم کنیم، نظام مردم هم هستیم که باید آسایش و رفاه مردم هم با تلاش فراهم شود. صلح بین این دو موضوع خیلی کارساز خواهد بود. هم به موضوع دین پرداختن و هم دنیا. نمی توانیم یکی را فدای دیگری کنیم. هر دو لازم و ملزوم هم هستند. فقر، دینداری را در پی نخواهد داشت. کمااینکه بی دینی هم ثروت آفرینی نخواهد کرد. باید صلح و سازگاری در ایده پردازان و نظریه پردازان در این زمینه ایجاد شود، با واقعیات دنیای امروز. واقعیاتی مانند اینکه جهان یک مجموعه بسته نیست. ما یک سیستم هستیم که دارای زیرسیستم است و این زیرسیستم ها باید بتوانند با هم کار کنند. هرکدام لنگ بزند آن سیستم را دچار آنتروپی می کند. فارغ از این مباحث بستر این فعالیت های اقتصادی از مسیر عمران می گذرد. تلاش بر این بود که در این ایام یک سری فعالیت های عمرانی هدف گذاری و تعریف شود. حتما فعالیت های عمرانی زمان بر هستند و این زمان بری به این معنی است که برخی از این پروژه ها از گذشته شروع شده و تلاش کردیم که تمام کنیم. بعضی شروع شده و ادامه دادیم تا آیندگان تمام کنند. بعضی را هم شروع کردیم که ان شاءالله آیندگان تکمیل خواهند کرد. هدف گذاری ما بر مبنای چند منشأ بوده است؛ در حوزه عمران و اقتصاد. اول اینکه ارزیابی کردیم که ببینیم نیازهایمان چیست. دوم ببینیم مشکلاتمان کدام است و سوم اینکه ارزش هایمان چیست. این سه موضوع ما را رهنمون می شود به این سمت که بتوانیم اهدافمان را ترسیم کنیم. در بررسی ای که انجام شد یکی از معضلات اساسی استان موضوع آب بود و در این وادی تلاش کردیم بتوانیم از روش های مختلف معضل آب را کاهش داده و به سمت حل شدن پیش برویم. برای این کار چند نوع آب را مدنظر قرار می دادیم مثل آب حاصل از بارندگی و استحصال آن، آب های حاصل از تصفیه پساب و چرخش و بازیافت آب، آب های غیرمتعارف که می شود از دریا استفاده کرد و هرکدام از پروژه هایی را تعریف کردیم و دنبال اجرائی شدنشان بودیم. قبل از انقلاب یک سد در استان بود، الان بیش از 10 سد را در استان داریم که بیش از چهار سد در این دولت افتتاح شده و سه سد دیگر را امید داریم که پایان دولت افتتاح کنیم مثل سد هایقر که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سد نرگسی در کازرون هایقر فیروزآباد و سد کوار و سد کوچک مثل سند تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد آبخیزداری که در فسا افتتاح کردیم. سعی کردیم رواناب ها را از طریق سدسازی کنترل کنیم که بتوانیم با برنامه زمان بندی شده برای شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست استفاده کنیم.

بیش از 92 درصد آب در کشاورزی استفاده می شود که حجم بالایی است و هرگونه صرفه جویی در مصرف آب اینجا باید اتفاق بیفتد، حدود شش درصد در شرب و مابقی در صنعت و محیط زیست استفاده می شود. برای استفاده کشاورزی و اینکه بتوانیم مصرف را بهینه و کنترل کنیم و به سمت و سوی سیاست گذاری هایی حرکت کردیم مثل کشت های همساز با اقلیم، گونه ها و وریدهای کم آب بر ترویج شده، گلخانه ها در حال توسعه است، باغات و کشت های سایبانی در حال افزایش است. سیاست گذاری کلان کشور باید کشت کلان را در استان های غیر از دو استان شمالی محدود کند. اینها همه در مسیر کاهش مصرف غیرمطلوب آب در بخش کشاورزی است که سیاست های درستی است. آبیاری های نوین، آبیاری تحت فشار مدنظر قرار  گرفته، از نظر اقتصادی کشت های پربازده و اقتصادی مثل کلزا و دانه های روغنی مد نظر قرار  گرفته که بتواند جایگزین یک سری تولیدات شود که مصرف آب بالایی دارند. این سیاست گذاری ها با شدت و ضعف در استان پیگیری شده است. بیش از شش هزار هکتار را در زمینه آبیاری تحت فشار در دستور کار داریم. هدف گذاری هفت هزار هکتار گلخانه را داریم که در مدتی که من خدمت عزیزان بودم گلخانه ها تقریبا به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است. مرحله دیگر کشت گیاهان دارویی بوده که زنجیره آن در استان شکل می گیرد. در ارتباط با بازچرخانی آب، یکی از کارهای فیزیکی تصفیه خانه ها بوده که از اهمیت ویژه ای برخوردارند. امسال در شهر شیراز تصفیه خانه دوم شهر را افتتاح کردیم که جزء مدرن ترین تصفیه خانه های خاورمیانه است. تا امسال 400 هزار نفر از جمعیت دومیلیونی شیراز را تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب داشتیم. با افتتاح این پروژه 600 هزار نفر به این موضوع اضافه کردیم که به معنی یک جهش کاملا ملموس و باعث افتخار برای این دولت است. در حوزه تصفیه خانه شرق صدرا که مهم بود و بعضا پخش فاضلاب در سطوح زیردست آثار سوء زیست محیطی داشت، به تازگی تصفیه خانه افتتاح شد. تصفیه خانه نورآباد ممسنی را در یکی، دو سال گذشته سعی کردیم به نتیجه برسانیم. تصفیه خانه کازرون را به زودی افتتاح خواهیم کرد و شش تصفیه خانه دیگر را از طریق وام بانک توسعه اسلامی کار می کنیم. پساب همه اینها به صنعت تعلق دارد. کمااینکه الان قراردادهایی را برای استفاده از پساب تصفیه خانه اول و دوم شیراز با صنایع و شهرک های صنعتی منعقد کرده ایم. مبحث دیگر در زمینه آب، کنترل برداشت آب های زیرزمینی بود که برای این کار یک برخورد با حفر چاه های اجازه مجاز اجازه ندادیم که حفاری های جدید استمرار داشته باشد، با چاه های غیرمجازی که در گذشته بوده هم برخورد لازم انجام شده و تعدادی زیادی پلمب شده است. از طرف دیگر چاه های مجاز را هم به سمت و سوی کنتور هوشمند و حجمی سوق دادیم که برابر پروانه شان برداشت کنند. از طرفی هم پروژه های آبخیزداری را تعریف کردیم که بتوانیم سفره های زیرزمینی را تقویت کنیم. پروژه های آبخیزداری در سطح استان در حال اجراست. مبحث بعدی آب را در قالب استفاده بهداشتی و آب شرب شهروندان اعم از شهرها و روستاها داشتیم. زمانی که من مسئولیت پذیرفتم بیش از 30 شهر وارد مرحله بحران شده بودند. تعدادی زیادی در مرحله تنش بودند و برخی هم حالت عادی داشتند. با افتخار می توانیم بگوییم سعی کردیم مراحل بحرانی را کنترل کنیم. از جمله آب رسانی به شهر شیراز را داشتیم که تا قبل از افتتاح پروژه 77 کیلومتری که حدود پنجاه و خرده ای کیلومتر را ما به مرحله بهره برداری رساندیم، رابطه استفاده از آب های سطحی و زیرزمینی حدود 73 به 26 بوده، حدود 23 درصد از آب سطحی یعنی آب سد استفاده می کردیم مابقی آب زیرزمینی. با اتفاقی که در دولت دوازدهم افتاد تلاش کردیم پروژه آب رسانی خط دوم شیراز از سد درودزن را به شیراز تکمیل کنیم. شامل مخازن مرتفع، تصفیه خانه های پیشرفته،   پمپاژ در حد سه هزار لیتر در ثانیه یا سه مترمکعب و نهایتا ادامه آن برای وصل و رینگ شدن با شبکه شهر شیراز که منجر به این شد که الان بیش از 60 درصد آب شیراز را می توانیم از آب پایدار سد استفاده کنیم. آب رسانی به شهر جهرم به اتمام رسید. آب رسانی به داراب به اتمام رسید. زرین دشت و جنت شهر در دستور کار است. آب رسانی از سد ملاصدرا و چاه های زیردست به سعادت شهر به اتمام رسید و ارسنجان در دست اجراست. آب رسانی به فسا رو به اتمام است. تصفیه خانه افتتاح شده و ان شاء الله خط انتقال هم تکمیل شود. آب رسانی به استهبان را داشتیم. هنوز در دستور کارمان آب رسانی مناطق جنوب استان را داریم که اینها استفاده از نعماتی است که شهروندان بتوانند استفاده کنند و قطعا بر مشکلات آب فائق می آییم.

 تنش آب که ندارید؟

قطعا با توجه به خشک سالی های متوالی و افزایش جمعیت و مهاجرپذیری استان به ویژه کلان شهر شیراز تنش های آبی را خواهیم داشت. همیشه هم داشته ایم.

 الان چه؟

الان فصل خنکی است. در فصل گرما اگر رعایت الگوی مصرف را نکنند، احتمال هست که مشکلات داشته باشیم، اما سعی کرده ایم تولید آب را بر مبنای نیاز مصرفی تأمین کنیم. تولید به اندازه کافی داریم اما امیدواریم مصرف زیاد افزایش پیدا نکند. حتی استفاده از نظر متخصصانی مثل سازمان نظام مهندسی در زمینه مصرف آب شرب و آب بهداشتی هم مؤثر بود که چگونگی تأسیسات داخلی ساختمان ها ملاک عمل بود که من پیگیری می کردم. موضوع دوم نیاز اساسی و مشکل بزرگی است به نام حمل ونقل.

حمل ونقل از طریق فعالیت های عمرانی شکل می گیرد. حمل ونقل زمینی داریم مثل راه آهن و راه، حمل ونقل هوایی داریم و دریایی در فارس منتفی است. در ارتباط با راه ها، راه های فرعی و اصلی به بزرگراه ها و بزرگراه به آزادراه تبدیل می شود و در مبادی ورودی استان و استان های دیگر پروژه های بزرگراهی و آزادراهی تعریف کرده ایم. البته انتقال آب از دریا را هم استارت زده ایم که در مرحله اول از آب دریا به سمت لامرد را در دست اجرا داریم که باید تسریع شود. در ادامه هم به زودی فراخوان پذیرش سرمایه گذار برای انتقال آب به مرکز استان از دریا را در دستور کار قرار داده ایم. اما باید بدانیم آبی که از دریا با فاصله 450-500 کیلومتر منتقل می شود ارزان نخواهد بود و به مصرف تولیدات با ارزش  افزوده بالا می رسد. در صورتی که پساب های موجود هم پاسخ گوی خیلی از نیازهایمان است و ارزان تر از آبی است که از دریا به دست می آید و می تواند به دست صنعتگر و نهایتا مصرف کننده برسد. الان پساب را از دو هزارو 500 تومان تا حداکثر پنج هزار تومان واگذار می کنیم. در صورتی که آب دریا بین 30 تا 45 هزار تومان در هر مترمکعب خواهد بود و برای فعالیت های فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، معادن مس، طلا و آهن می تواند استفاده شود یا کشاورزی پربازده. به عنوان یک ضرورت به این کار پرداخته ایم و امری بدیهی است که آب را به داخل سرزمین فارس داشته باشیم.

در حوزه راه، آزادراه  شیراز-اصفهان پیشرفت فیزیکی بیش از 87 درصد را دارد که تأمین اعتبار خوبی شده و پروژه در دست اجراست و امیدواریم سرعتش در این ایام با کاهش سختی های اقلیمی زمستان بیشتر شود. تلاشمان است که در این دولت پروژه را به نتایج خوبی برسانیم. پروژه های دیگر بزرگراهی مثل شیراز به جهرم و لارستان در دستور کار است. شیراز به فسا- داراب- کهرم- بندرعباس در دست کار است و قطعاتش در حال اجراست و شیراز- فسا- استهبان-نی ریز- سیرجان را در دستور کار داریم و قطعاتش در دست اجراست؛ مثل گردنه لایرز شیراز به سمت یزد را داریم، اسفندآباد، صفاشهر و شیراز به سمت یاسوج، شیراز و بوشهر را تکمیل می کنیم و گلوگاه ها را از پیش روی مردم و مسافران برمی داریم. این زیرساخت ها مربوط به راه است. در راه آهن، شیراز-اصفهان را به سمتی می بریم که بتوانیم استفاده مطلوب تری به ویژه در حوزه حمل بار داشته باشیم که با ایستگاه های تعریف شده این اتفاق می افتد. همسنگ، خاک نسوز، مواد شیمیایی به ویژه کود، تولیدات فلزی، حمل گندم و خیلی از تولیدات استان را می توانیم با ریل به نقاط دیگر کشور منتقل کنیم که هزینه حمل ونقل پایین تر و ایمن تر خواهد بود.

کاهش مصرف سوخت فیزیکی را خواهد داشت و کار سبز است. از طرفی کاهش تلفات جاده ای و مرگ ومیر را در پی دارد که سودآوری بالایی برای جامعه دارد. راه آهن های جدید هم در حال انجام است. راه  آهن اقلید به یزد که حدود سه تا چهار ساعت فاصله ما را تا مشهد مقدس کاهش می دهد و ارتباطمان را با راه  آهن شمال-جنوب که الان موجود است، از ناحیه غربی کشور متصل می کند، ان شاءالله تا پایان دولت حتما افتتاح خواهد شد. راه  آهن شیراز به گل گهر را در دستور کار داریم که دو قطعه پیشرفت های زیرساختی بیش از 80 درصد را تجربه کرده و دو قطعه دیگر هم مطالعات و موانع تملکی رفع شده. ان شاءالله با گشایش های اقتصادی کشور پروژه سرعت بیشتری می گیرد. پروژه راه  آهن شیراز به بوشهر و عسلویه را در دست کار داریم که دو قطعه اش، قسمتی اجرا شده و حدود 30، 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مابقی را به دنبال سرمایه گذار داخلی یا از طریق فاینانس هستیم که بتوانیم ادامه دهیم و راه آهن شیراز- جهرم-لار- هرمزگان- بندرعباس یا شهید رجایی را داریم که این هم دارای کد و ردیف اعتباری است. داراب-زادمحمود، و زادمحمود &ndash;لار و پارسیان یا لامرد را داریم که جزء برنامه هایمان است و مقدمات فراهم شده. در حوزه حمل ونقل هوایی دو ایرلاین را به ایرلاین های موجود در استان اضافه کرده ایم مثل سپهران و فلای پرشیا که کار عملیاتی انجام می دهند و برای پارس ایر هم مقدماتی فراهم کرده ایم و ثبت در تهران است اما خدماتش بیشتر به فارس خواهد بود. در فرودگاه علاوه بر موضوع ایرلاین ها، حوزه فیزیکی و کالبدی فرودگاه ها اعم از باندهای فرودگاهی و ترمینال ها مهم بود. در فرودگاه بین المللی شهید دستغیب این اتفاق افتاده و سالن های پرواز داخلی احیا و گسترش پیدا کرده.

سالن های پروازهای خارجی قدیمی نوسازی و بازسازی شده و سالن پروازهای جدید خارجی هم پیشرفت قابل توجه و سرمایه گذاری قابل قبولی دارد و ان شاءالله بتوانیم به زودی افتتاح کنیم. ضمن اینکه الان چهار فرودگاه عملیاتی داریم که پرواز انجام می شود و سه تا حداقل بین المللی است. شیراز، شهید دستغیب، لار و لامرد، چهار تا عملیاتی است با جهرم، سه فرودگاه قابل توسعه هم داریم که فرودگاه های لوکال و محلی هستند؛ مثل داراب، فسا و فرودگاه شمال فارس. در ارتباط با موضوع هوانوردی اتفاقات دیگری در حوزه ساخت وساز پرنده ها از پهپادها گرفته تا هلی کوپتر و هواپیماهای سبک و با سرنشین کم در دستور کار است.

 بحث تاکسی هوایی است؟

بله تاکسی هوایی و استفاده از خدماتش و هم تولید هواپیما، هلی کوپتر و پرنده هایی در قالب پهپاد که با تفاهم نامه هایی با تولیدکنندگان اصلی در سطح کشور رقم زده ایم.

 قرار است هاب هوانوردی ایجاد شود؟

بله. شاید اگر سیاست گذاری به سمت دیگری می رفت امروز فرودگاه شیراز جایگزین فرودگاه دوبی یا فرودگاه های درجه یک یکی از همسایگان می شد که متأسفانه حاصل نشده اما می تواند به این سمت حرکت کند. علاوه بر راه که می تواند تسهیل کننده حمل ونقل باشد، انرژی خیلی مهم است. ما در حوزه انرژی الان برقی که تولید می کنیم بیش از نیاز استان است اما اگر کشور نیاز داشته باشد، مجبوریم صرفه جویی برق را داشته باشیم و در دستور کارمان چند نیروگاه دیگر هم هست.

استان اول در تولید انرژی خورشیدی هستیم و بیشترین سرمایه گذاری خارجی را ثبت کردیم و بیشتر در همین حوزه بوده که یک صنعت سبز و فعالیت پایدار است که از مزیت های نسبی و سرزمینی مان استفاده مطلوب را می بریم. در حوزه گاز و نفت هم حرف هایی برای گفتن داریم. منطقه ویژه گاز و نفتی را پیگیری می کنیم که به نتیجه برسانیم. همچنین توسعه پالایشگاه ها و پتروشیمی ها مدنظر است که قسمت هایی از رقم می  خورد. استفاده از مزیت هایی مثل خطوط انتقال گاز که در سطح استان ادامه دارد. در حوزه اقتصاد علاوه بر گاز و نفت در حوزه صنعت و معدن حرکت جهشی داشیم و شعاری که امسال به عنوان شعار سال مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید اعلام کردند، در استان فارس در بعد صنعت و کشاورزی محقق شد و در حد خوبی حرکت کرده ایم. تولیدات کشاورزی به شدت افزایش داشت که قسمتی متأثر از رحمت الهی و قسمتی متأثر از برنامه ریزی هایی که دستگاه های اجرائی انجام دادند، بود و قسمتی هم متأثر از تلاش و پیگیری مردم. در حوزه صنعت برای اولین بار توانستیم با افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد رتبه ایران را از 18 به 14 برسانیم و چهار پله افزایش مثبت داشتیم. به عنوان یکی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مطرح هستیم که برنامه هایی در حوزه بالادستی و پایین دستی داریم. یکی از بیشترین صادرات غیرنفتی ما در حوزه فولاد است. قبل از انقلاب کلا کارخانجاتی که در استان داشتیم کارخانه سیمان فارس، پتروشیمی شیراز مرودشت و پالایشگاه شیراز و یکی دو صنعت بودند. ولی الان می توانیم با نهایت خرسندی عرض کنیم که بعد از انقلاب به ویژه در دولت تدبیر و امید در صنایع پایه و مادر حرکت بسیار خوب و جهشی داشته ایم؛ مثلا آلومینیوم. از سه کارخانه فولاد که دو مورد به بهره برداری رسیده و یکی در مراحل پیشرفت فیزیکی خوبی با زنجیره تولید فولاد قرار دارد. کارخانه کربنات سدیم که در خاورمیانه بزرگ ترین تولیدکننده کربنات سدیم هستیم و از مواد اولیه شیشه و شوینده ها در استان از منابع معدنی که داشتیم، استفاده کردیم. کارخانه های کشنده خودرو و باربری ها مثل کارخانه شایان دیزل را داریم. کارخانه ایران خودرو حتما در آینده نزدیک دچار تحول شگرفی خواهد شد و تولید از حداقل صد به بیش از 280 تا 300 خودرو خواهد رسید و مدل جدید پرشیا را رقم خواهیم زد. تلاش کردیم قطعه سازان خودرو را با قطعه سازان فارس در زمینه خودرویی و هوایی پیوند دهیم. اشتغال خوبی در این مسیر ایجاد شده. بزرگ ترین کارخانه نوآوری کشور را در استان فارس داشته ایم با بیش از 10 هزار مترمربع زیربنا و همچنین در زمینه شرکت های دانش بنیان و نوآور اتفاق میمونی در این دولت افتاد. الان بیش از هزارو 89 شرکت دانش بنیان و نوآور داریم که بیش از 200 مورد دانش بنیان هستند. در حوزه معدن اتفاقات خوبی افتاده. بهسازی و نوسازی صنایع معدنی و نحوه برداشت از معادن، فعال کردن معادن تعطیل شده و راکد، فعال شدن کارخانه های تملک شده و نیمه جان و راکد یا تعطیل شده که تعداد قابل قبولی است مثل کاشی حافظ و... خیلی از کارخانجاتی که تملک شده یا تعطیل شده بودند، به تولید برگشتند. در حوزه گردشگری هم اتفاقات خوبی رخ داده. حداقل ثبت شهر جهانی صنایع دستی در فارس، ثبت شهر جهانی منبت در آباده، آثار ثبت شده به بیش از 11 اثر ثبت جهانی و سه هزار ثبت اثر ملی رسیده. برای اولین بار بیشترین تعداد بوم گردی در این دولت به بیش از 160 بوم گردی ساخته شده رسیده و هتل های خوبی آماده افتتاح در شیراز و شهرستان هایمان هستند که رونق گردشگری را به ارمغان می آورند. هرچند در ایام کرونا اقتصاد گردشگری آسیب زیادی دیده. در حوزه سلامت هم اتفاقات خوبی افتاده و تا پایان دولت هزار تخت بیمارستانی به تخت ها اضافه خواهد شد. تلاش می کنیم بیمارستان های شهرستان رستم، شهر مرودشت بیمارستان دوم، فسا و جهرم و نی ریز را به شبکه خدمت دهی درمانی پیوند دهیم که پیشرفت فیزیکی خوبی داشتند و تأمین اعتبار صورت گرفته. در حوزه فرهنگ هم کارهای خوبی شده. اعم از ساخت کتابخانه، فرهنگ سرا، مساجد، حسینیه ها و مصلی ها، موزه ها مثل موزه ممسنی، موزه دفاع مقدس شیراز که برای اولین بار بیشترین اعتبار دولتی را به خود اختصاص داده اند.

 البته چند سینما هم تعطیل شده.

الان که پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود. در سالن های سرپوشیده محدودیت داریم. در کنار چندین سینما امید را در استان در دستور کار داریم که سینما آفتاب، سینما امید که در شهرستان مرودشت داریم، سینمایی که بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند. طرح های خوبی مثل خانواده متعالی، مدارس امین، ترویج فرهنگ قرآنی و مواردی مثل بازتوانی معتادین متجاهر را هم سعی کرده ایم انجام دهیم. در حوزه زیست محیطی در دو دهه گذشته برای اولین بار حقابه زیست محیطی تالاب های بختگان و آباده طشک را رهاسازی کردیم. سال گذشته 45 میلیون و امسال 55 میلیون مترمکعب. سعی کردیم جوامع محلی را از طریق خودشان توانمند کنیم.

 وزیر نفت هم با انتقال فراورده های نفتی از بندرعباس به فارس موافقت کردند.

450 کیلومتر از مهرآران سیرجان، خطوط انتقال انرژی یا فراورده های نفتی ما به پالایشگاه شیراز خواهد بود که ما را از حمل ونقل مواد سوختی بی نیاز می کند که الان بیش از 65 درصد از موارد موردنیاز را از استان های هم جوار وارد می کنیم که هم هزینه حمل ونقل بالاست و هم بعضا مخاطرات جانی را برای رانندگان در جاده ها ایجاد می کند، باعث فرسایش زیرساخت ها شده و مصرف سوخت فسیلی را افزایش می دهد. این پروژه بسیار مهم است و می تواند مزایای زیادی در پی داشته باشد. به سمت فراخوان برای انتخاب پیمانکار است. ضمن اینکه پروژه های دیگری داریم که از نظر پدافند غیرعامل برای کشور و از نظر ایجاد فرصت شغلی برای استان مهم است؛ مثل پروژه انتقال پروپیلن از عسلویه به مرکز فارس که جزء پروژه های اساسی است و ان شاءالله بتوانیم به نتیجه برسانیم.

در مورد کرونا هم استان فارس جزء بهترین استان هاست و ضریب میرایی یعنی تعداد فوت شدگان به مبتلایان 1.7، در کشور 5.7 و در دنیا 2.5 است. یعنی فارس بسیار موفق عمل کرده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

گردشگری

گفتگو و تحلیل