کد خبر: 8921
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
بازار خودرو - پارکینگ روباز

سرگردانی برای پیدا کردن جای پارک خودرو در خیابان های کلانشهر شیراز، مشکل امروز و دیروز نیست. پیدا کردن جای پارک در حاشیه معابر اصلی، درست مثل یک معجزه می ماند! حتی خیابان های فرعی و کوچه ها نیز پناه سردرگمی های مردم برای چند وجب جای پارک شده اند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید قصه کمبود فضای پارک در این معابر به یک چالش شهری تبدیل شده است.

به گزارش پیام خبر، روزنامه خبرجنوب در گزارشی نوشت: آن طور که مردم می گویند از پارکینگ‌هایی که تحت نظارت شهرداری شیراز است تا پارکینگ‌های خصوصی که در برخی خیابان‌ها جانمایی شده اند، پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و نکته قابل تامل اینکه عده‌ای نیز از وجود چنین پارکینگ‌های در سطح شهر اطلاع ندارند.

لیلا مرتضوی یکی از بانوانی که محل کارش در یکی از بانک های خیابان زند است به «خبرجنوب» می گوید بخشی از احساس کمبود پارکینگ در کلانشهر شیراز از ناآگاهی مردم نسبت به وجود برخی پارکینگ ها آب می خورد؛ به عنوان مثال، بخشی از ظرفیت پارکینگ نشاط در ساحلی، خالی است حال آنکه در هر دو سمت این خیابان، خودروها از سر و کول هم بالا می روند. گاهی وقت ها هم بر سر یک جای پارک، نزاع های آنچنانی می شود، غافل از آنکه چند متر آن طرف تر پارکینگ وجود دارد و مردم می توانند بدون دردسر، خودروهای خود را آنجا پارک کنند.

از دیدگاه این بانوی شیرازی، مردم از پارکینگ هایی که در سطح شهر وجود دارد استقبال نمی‌کنند و حتی حاضرند خودروهایشان را در زمین های بایر یا حتی پیاده روها پارک کنند اما به خودشان زحمت رفتن به پارکینگ را ندهند!

به گفته او ظرفیت پارکینگ خلدبرین و حتی «مهستان» در خیابان زند، بیشتر مواقع خالی است و علیرغم آنکه در این محدوده‌ها مشکلات شدید ترافیکی وجود دارد اما مردم توقع دارند حتماً در همان محدوده ای که کار دارند خودروهای خود را پارک کنند.

مرتضوی می گوید در نزدیکی ارگ کریم خان زند نیز چند پارکینگ خصوصی وجود دارد که یا مردم از وجود آنها اطلاع ندارند و یا چون از محدوده مرکزی شهر، کمی دور است از آن استقبال نمی‌شود. البته به عقیده او ساخته شدن پارکینگ در مرکز شهر شیراز به این معناست که خودروها بیشتر به این محدوده بیایند، حال آن که مشکل اصلی ناشی از ترافیک در این محدوده‌ها بیش از هر چیز، وجود ساختمان های پزشکی و مراکز درمانی در این بخش از شهر است.
کمبود فضای پارک و پارکینگ به شدت احساس می شود
در عین حال اما محمد قربانی، یکی دیگر از شهروندان شیرازی به «خبرجنوب» می گوید خیابان زند، محدوده میدان نمازی تا چهارراه ملاصدرا و فرعی های منشعب به این مسیرها همیشه مملو از خودروهاست و کمبود فضای پارک و پارکینگ به شدت احساس می شود.

به گفته او شهرداری شیراز در طول سال‌های گذشته برای آن که خیابان ها را از ترافیک در مرکز شهر نجات دهد به فکر اجرای طرح «سی پی» افتاد که نه تنها هیچ گره‌ای باز نکرد بلکه مردم، بیشتر از همیشه این فضاها را به عنوان جای پارک قلمداد کردند. در واقع در این داستان فقط مردم مجبور شدند برای پارک خودروهای خود در بیش از ۲۰ خیابان، پول بپردازند و جز ایجاد درآمد برای عده ای، نتیجه دیگری نداشت.

سعید رزمجو اما نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید شاید یکی از دلایل شهرداری برای اضافه کردن پارکینگ در مرکز شهر، عمل به شعار انسان محوری باشد. در واقع قرار نیست پارکینگ ها در یک شهر انسان محور به دل شهر بیایند و زمینه حضور خودروهای بیشتری در این محدوده فراهم شود.

هر چند به عقیده رزمجو در طول سال‌های گذشته در بخش احداث پارکینگ در گذرها دچار جانمایی های نامناسب شده‌ایم اما اینطور هم نیست که حتما پارکینگ ها در جاهایی احداث شوند که مردم در آنجا کار دارند.

این جوان شیرازی معتقد است بیش از هر چیز پارکینگ های فعلی که در سطح شهر وجود دارند باید ساماندهی شوند و به سمت و سوی پارکینگ مکانیزه و هوشمند بروند.

زهرا جاوید یکی دیگر از کسانی که از کمبود فضای پارک خودرو در شهر به شدت گله‌مند است به «خبرجنوب» می‌گوید مردم برای پیدا کردن جای پارک باید ساعت ها در محدوده مرکزی شهر به دور خود بچرخند که همین مسئله موجب ایجاد ترافیک های طولانی و قطاری می شود. هر چند او از وجود پارکینگ هایی که در محدوده‌های مختلف وجود دارد بی اطلاع نیست اما تمام حرفش این است وقتی کسی بیمار دارد و نمی تواند به عنوان همراه، او را تا رسیدن به مطب یا مراکز درمانی همراهی کند، چطور می تواند با خیال راحت در جستجوی پارکینگ در خیابان پر ازدحام «زند» باشد!

به قول جاوید، پارکینگ های این محدوده در ساعاتی از روز، همیشه تکمیل هستند و کسانی که بیمار دارند نمی توانند لحظه‌ای او را رها کنند و همیشه باید گیج و سردرگم باشند و دغدغه پیدا کردن چند وجب جای پارک مثل خوره به جانشان بیفتد.

او به این نکته نیز اشاره می کند که وضعیت در خیابان اردیبهشت و معدل نیز بسیار اسفبار است و در برخی روزها حتی ماشین ها در این مسیر، دوبله و سوبله پارک می کنند.
شهرداری در جانمایی پارکینگ ها، تابع طرح های تفصیلی است
البته آن طور که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به «خبرجنوب» می گوید در شرایط فعلی تعداد پارکینگ هایی که در هسته مرکزی شهر وجود دارد، پاسخگوی نیازهای مردم است اما به دلایلی گاهی اوقات، ظرفیت آنها خالی می‌ماند.

به گفته مسعود طهماسبی، ممکن است مردم از وجود این پارکینگ ها اطلاع نداشته باشند و شاید علت، آن است که این کاربری ها شفافیت و آدرس‌دهی لازم را نداشته اند.

این مسئول به این نکته نیز اشاره می‌کند که در طول یک ماه گذشته، مسیر کلیه پارکینگ ها با نصب تابلوهای راهنما مشخص شده و در حال حاضر هم اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است. در کلانشهر شیراز ۲۳ پارکینگ تحت مالکیت و نظارت شهرداری شیراز است که شش پارکینگ، مسقف و مابقی روباز است.

طهماسبی می گوید نرخنامه و تلفن شکایات نیز در خروجی این کاربری ها نصب شده و به صورت مستمر بر آنها نظارت می شود.

در عین حال اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز معتقد است بسیاری از خدمات در سطح شهر متمرکز شده و به نوعی عدالت در توزیع خدمات در جاهای مختلف رعایت نشده است.

مراکز درمانی و بهداشتی شهر نیز در محدوده مرکزی واقع شده که به قول طهماسبی همین اصل موجب جذب جمعیت شهر شیراز، شهرستان‌ها و حتی استان‌های جنوبی می شود و نتیجه چیزی جز ترافیک های شدید در این بخش نیست.
عده‌ای از مردم بر این باورند که جانمایی‌های پارکینگ ها در سطح شهر نیز نامناسب بوده، حال آنکه بنا به تاکید این مسئول، شهرداری در این داستان تابع طرح‌های تفصیلی است و نمی تواند هر جایی پارکینگ احداث کند و بر اساس جاهای خالی شهر، این تصمیم گرفته می‌شود.

البته طهماسبی به این نکته هم اشاره می‌کند که در طول چند سال گذشته در حوزه احداث پارکینگ، اتفاق های خوبی افتاده است.

او می‌گوید در سال ۹۲ پارکینگ نشاط با ۱۹۰ واحد، خلدبرین با ۴۵۰ واحد، مهستان در خیابان زند با ۳۴۰ واحد، تندیس با ۹۸۰ واحد، حضرتی با ۴۵۱ واحد و سرای نور نیز امسال با ۱۷۹ ظرفیت احداث شده است. البته برای ایام عید هم حدود ۱۶۰۰ واحد پارکینگ به صورت روباز پیش‌بینی شده که به صورت موقت از آن بهره برداری خواهد شد.

به قول طهماسبی بیش از ۱۴ هزار واحد پارکینگ نیز در طول سال‌های گذشته توسط بخش خصوصی در کلانشهر شیراز احداث شده که همه اینها می تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

این مسئول به این نکته نیز اشاره می کند که پارکینگ های روباز شهرداری شیراز به زودی مکانیزه و پارکینگ های مسقف هم هوشمند سازی خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه دوربین های نظارتی در سطح شهر نیز بیش از ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت، می گوید اراده بر این است که شهر به سمت هوشمندسازی در حوزه کنترل ترافیک و نظارت پیش رود.

در هر حال اگرچه پارکینگ‌های زیادی در سطح شهر وجود دارد اما پایان این قصه به سرگردانی عده ای از مردم برای پیدا کردن جای خودرو در شیراز می رسد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

اجتماعی

گفتگو و تحلیل

  • شیراز در مسیر «هاب هوانوردی» قرار می گرفت اگر دوبی نبود

    شیراز در مسیر «هاب هوانوردی» قرار می گرفت اگر دوبی نبود

    استاندار فارس که شنبه ۱۶ اسفند با روزنامه «شرق» با تیتر «سیاسی‌ترین استاندار با اولویت اقتصادی»، انجام داد، از ایجاد «هاب هوانوردی» در شیراز خبر داد و گفت: اگر سیاست گذاری به سمت دیگری می رفت امروز فرودگاه شیراز جایگزین فرودگاه دوبی یا فرودگاه های درجه یک یکی از همسایگان می شد که متأسفانه حاصل نشده اما می تواند به این سمت حرکت کند.  

  • آغاز طرح ملی و فراگیر گونه‌شناسی بومی‌سروده‌های ایران در دانشگاه شیراز

    آغاز طرح ملی و فراگیر گونه‌شناسی بومی‌سروده‌های ایران در دانشگاه شیراز

    مدیر قطب علمی «شعرپژوهی فرهنگ عامه» از آغاز طرح ملی و فراگیر گونه‌شناسی بومی‌سروده‌های ایران در دانشگاه شیراز خبر داد.

  • شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    شیراز گزینه نهایی میزبانی بازی های هندبال آسیایی

    با بررسی های انجام شده تا کنون، کمبودها و موارد لازم را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم و تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است سالن های خود را استاندارد سازی و آماده برگزاری مسابقات نماید. امید داریم تا هر چه زودتر دیگر سالن ها نیز آماده برگزاری مسابقات شوند.

  • اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    اقدامات دانشجویان شیراز علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله / سردرگمی ساواک شیراز از فعالیت‌های سیاسی جوانان انقلابی

    ما که می دانستیم هدف اساسی و نهایی چنین مراسمی، ایجاد فضایی مملو از فساد و فحشاء در محیط دانشگاه است، ابتدا با انتشار اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواستیم که در این اجتماع شرکت نکنند و تهدید کرده بودیم که چنانچه کسی در آن جمع حضور یابد مجازات خواهد شد و حداقل مجازات برای دختران شرکت کننده، پاشیدن روغن سیاه به سر و صورتشان بود. مجموع این تهدیدها به شدت بر نحوه کار تاثیر گذاشت

  • از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از خط مقدم جنگ تا پشتیبانی

    از دیگر فعالیت هایی که داشتیم یکی اش این بود که روزی سرهنگ معصوم زاده مرا صدا زد. گفت ما به یک چلچه نیاز داریم. چلچله موشک اندازی بود که همزمان 40 موشک را می توانست شلیک کند. کمی فکر کردم و گفتم چرا چهل تا، خب مثلاً اگر 60 تا بشود بهتر نیست؟ گفت: چه بهتر.