جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۳:۴۵
زمان مطالعه: 7 دقیقه
طی حفاری‌های روز گذشته آستان مقدس شاه عبدالعظیم الحسنی(ع) در قسمت غربی این آستان بیل مکانیکی با جنازه مومیایی برخورد کرده است، این در حالی است که منطقه در حال حفاری محل مقبره سابق رضا شاه پهلوی است.

به گزارش پیام خبر، خبرگزاری شبستان نوشت: طی حفاری های روز گذشته آستان مقدس شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) برای توسعه و گسترش آستان مقدس اتفاقاتی مبنی بر پیدایش یک جنازه مومیایی رخ داده است.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از مسئولان آستان قدس پاسخگوی اتفاق رخ داده نبوده و مصطفی آجرلو، مدیر کل روابط عمومی آستان شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) نیز در این خصوص گفته است این منطقه که در حال حفاری می باشد منطقه ای در اطراف حرم بوده که پیش از این قبرستان بوده است، بنابراین طبیعی است در طرح های توسعه ای اینچنینی با جنازه برخورد کنیم.

نکته قابل توجه اینجا است که این اتفاق با متوقف شدن موضوع حفاری گمانه زنی ها را به این سو می برد که جسد مومیایی پیدا شده مربوط به رضا شاه پهلوی باشد.

از آنجایی که آستان مقدس هیچگونه خبری را در این راستا منتشر نکرده و تنها شواهد مردمی که دیده اند تیغ های بیل مکانیکی در محل مقبره تخریب شده رضاشاه جنازه ای را به بیرون آورده است این موضوع را در فضاهای مجازی منتشر کرده اند.

بعد از اعلام مردم در فضای مجازی مصطفی آجرلو، مدیر کل ارتباطات و تبلیغات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اعلام کرده است جسد کشف شده یک جسد طبیعی است و هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است و حتی چهره جسد پیدا شده قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش شده در خصوص بقایای این جسد تنها ساخته فضای مجازی است.

در راستای پیدا شدن جنازه مورد نظر اداره باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار بی اطلاعی کرده و اعلام کرده است چنانچه چنین اتفاقی رخ داده باشد ابتداء باید میراث فرهنگی استان تهران در جریان این اتفاق قرار گیرد تا از این سوء تیم کاوش و مطالعه برای بررسی محل حفاری وارد کار شود.

با وجود شایعاتی که مطرح است، خلیل آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اعلام بر پیدا شدن مومیایی یک جسد در حرم شاه عبدالعظیم الحسنی(ع) خبر داده و اعلام کرده است جنازه مومیایی پیدا شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه عبدالعظیم الحسنی(ع) پیدا شده است، از این رو احتمال می رود که این جسد متعلق به رضا شاه پهلوی باشد.

خلیل آبادی همچنین اعلام کرده است مرحله حفاری بعد از پیدا شدن جنازه مومیایی متوقف شده است تا دستگاه ها و مسئولان مرتبط با این موضوع به بررسی های دقیق تری پرداخته تا متوجه شویم احتمالا این جنازه متعلق به رضا شاه پهلوی بوده است یا خیر؛ زیرا برخی از گمانه زنی ها بر این است که پس از فوت رضا شاه پهلوی جنازه او به تهران منتقل شده و در حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) تدفین شده است.

رییس میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه جنازه مومیایی شده باید توسط پزشکی قانونی بررسی شود، گفت: از آنجایی که این جنازه به صورت مومیایی بوده است نیازمند شناسایی دارد زیرا جنازه مومیایی جنبه میراثی پیدا می کند.

لازم به ذکر است، رضا شاه پهلوی در سال 1324 در ژوهانسبورگ محل تبعیدگاه خود از دنیا رفت، از این رو برخی منابع اعلام کردند که جنازه مومیایی شده او 4 سال بعد به ایران منتقل شده و در مقبره بزرگی در شهرری دفن شده است البته صادق خلخالی در اردیبهشت 1359 این منطقه را تخریب کرد.

البته شایعات اذعان دارد بعد از تخریب مقبره فوق الذکر جنازه رضا شاه پیدا نشده است و برخی اعلام کردند محمدرضا پهلوی جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از کشور در دی ماه 57 با خود از ایران برده است.

اما سایت خبری یورو نیوز در این خصوص چنین می نویسد:

از سوی دیگر یک عضو انجمن ری‌شناسی روز سه شنبه گفت: «اگر جنازه کشف شده مومیایی باشد صد در صد مربوط به پهلوی اول است.»   احمد ابوحمزه، ری‌شناس در گفتگو با نشریه شهروند گفت: «در منطقه‌ای که عملیات در آن انجام می‌شد، جنازه دیگری دفن نبوده است. در منابعی که من به آن رجوع کرده‌ام گفته شده در آن نقطه فرد دیگری به شکل مومیایی دفن نشده. بنابراین اگر این جنازه کشف شده مومیایی باشد، صددرصد مربوط به پهلوی اول است. به‌خصوص که آن‌جا هیچ‌وقت محل تدفین مومیایی نبوده است.»   وی افزود: «من حدس می‌زنم مردم، با توجه به شور انقلابی آن زمان، فقط مقبره را تخریب کردند و دنبال جنازه نگشتند، پس اگر جنازه تاریخی باشد، مربوط به پهلوی اول است.»  

خبرگزاری های دست راستی ایران چه می‌گویند؟

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم می‌گویند این مومیایی نمی‌تواند جسد رضا شاه باشد. خبرگزاری تسنیم می گوید که روشی که در مومیایی جسد رضا شاه به کار رفته روش امروزی بوده و با مومیایی به سبک مصر باستان تفاوت داشته است.   این روزنامه نوشت: «نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به مومیایی‌های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان می‌کند. در کنار عکس این مومیایی عکس جنازه رضا شاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به سبک مصر باستان مومیایی‌ نکرده‌اند.»
عکسی که جنازه رضا شاه را با مومیایی کشف شده در شهر ری مقایسه می‌کند

پزشکی قانونی: آزمایش دی‌ان‌ای می‌تواند جسد را شناسایی کند

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور توضیحاتی را در خصوص نحوه شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی ارائه کرد. در واکنشی دیگر، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران از احتمال انجام آزمایش دی‌ان‌ای روی جسد سخن گفت. آقای شجاعی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت:‌ «احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد اما امکان آن ۱۰۰ درصد نیست.» وی با بیان اینکه فرآیند مومیایی کردن، بافت بدن را به طور کلی تغییر می‌دهد، یادآوری کرد: «همین امر سبب پیچیدگی‌هایی در فرآیند تشخیص مومیایی بودن یک جسد می‌شود.» به گفته آقای شجاعی از طریق انجام آزمایش دی‌ان‌ای روی بستگان جسد مومیایی شده نیز می‌توان فرآیند تشخیص هویت را سریعتر انجام داد.

شاهدان محلی چه می‌گویند؟

یکی از کارمندان اسبق آستان عبدالعظیم (ع) که در روز خاک‌سپاری رضاشاه حضور داشته به وبسایت روزآروز گفت: «برای دفن رضاشاه، جسد او را داخل محفظه‌ای بتنی گذاشته بودند. اما با اعتراض روحانیان مبنی براین‌که این روش با شرع مطابقت ندارد، رفتند و خاک آوردند و کف محفظه بتنی ریختند. سپس در عمق بسیار زیاد و به فاصله‌ای اندکی از هشت‌ضلعی مقبره به خاک سپردند». بر اساس این گزارش٬ کارگران حاضر در محل که مشغول خاک‌برداری تا عمق هشت‌متری بودند٬ این محفظه بتنی را کشف کرده‌اند. آن‌طور که یکی از شاهدان عینی گفته٬ «شکافتن این محفظه به‌سختی انجام شد…هنگام حفر آن برخی بناها و ساختمان‌های آستان می‌لرزید اما بالاخره کارگران موفق شدند و ما بعدا فهمیدیم که این محفظه بتنی همان محل جنازه رضاشاه بوده است». اما بر اساس آنچه که سایت خبری یورو نیوز نوشته است: رضا پهلوی، نوه وی در توییتی نوشت که اخبار مربوط به این موضوع را پیگیری می‌کند. رضا شاه در ۴ مرداد ۱۳۲۴ در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) درگذشت. جنازه را «مومیایی»‌ کردند و در مسجد رفاعی قاهره به امانت گذاشتند. در اردیبهشت ۱۳۲۹ جنازه ابتدا به مسجد النبی در مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در ۱۷ اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در حرم مطهر شاه عبدالعظیم (ع) دفن شد.

 

کد خبر 10586

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید