پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ۲۱:۴۷
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سینما با چاشنی وسترن برنامه این هفته کافه فیلم دانشگاه شیراز شد.

به گزارش پایگاه خبری «پیام خبر»، سه شنبه شب فیلم دلیجان ساخته جان هیوستون در این برنامه به نمایش در آمد، این فیلم یکی از برجسته ترین آثار کلاسیک ژانر وسترن محسوب می شود .

قبل از نمایش این فیلم بیژن کیا، منتقد و کارشناس سینما درباره ژانر وسترن صحبت کرد و گفت: حرکت، طبیعت خشن ، قانون و بی قانونی و کاراکتر های تنها اما تاثیر گذار از جمله ویژگی های این گونه فیلم ها هستند.

وی عنوان کرد: حرکت، طبیعت خشن ، قانون و بی قانونی و کاراکتر های تنها اما تاثیر گکذار از جمله ویژگی های این گونه فیلم ها هستند.

این منتقد و مدرس سینما در ادامه به زیرمجموعه های ژانر وسترن اشاره کرد و گفت : به دلیل تحرک و فضای دینامیکی که این ژانر دارد مراکز سینمائی به این ژانر توجه نشان داده اند، از وسترن اسپاگتی یا ایتالو وسترن گرفته تا وسترن هندی  و اروپائی، شاید نکته جالب این باشد که حتی در شیراز نیز کسانی بوده و هستند که سودای ساخت چنین فیلم هائی را در سر پرورانده اند .

کیا، به کم توجهی سینماگران ایرانی به تاریخ ایران اشاره کرد و ادامه داد: پهلوانان، عیاران و جوانمردانی که در صفحه های تاریخ پر فراز و فرود ایران زیسته اند می تواند منبع و الهام بخش فیلمسازان باشد که در حال حاضر توجه چندانی به این داشته ها نمی شود.

در پایان این نشست، بحث ژانر و ضد ژانر مطرح شد و کیا از فیلم «مرد مرده» ساخته جیم جارموش بعنوان یک اثر ضد ژانر وسترن نام برد.

کافه فیلم دانشگاه شیراز هر هفته در محل مرکز آموزشهای فرهنگی دانشگاه شیراز پذیرای علاقمندان به هنر هفتم است.

 

کد خبر 1125

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید