جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
جمعه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۱۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کارشناسان مهدوی با بیان الزامات خبرنویسی در حوزه مهدویت، تاکید کردند: ظهور، بهترین خبری است که می‌توان درباره آن نوشت، اما حال که از زمان ظهور بی‌اطلاع هستیم، خوب است، اخباری را انعکاس دهیم که امیدآفرین بوده و به جامعه شور و نشاط می‌دهد.

پیام خبر: عناوینی که برخی از روزها در تقویم ملی و مذهبی ما به خود اختصاص داده اند در کنار یادآوری شادی ها و بعضا تلخی ها، تلنگری هستند به آنچه که باید در سایه این اسامی و عناوین انجام شود. مثل روز خبرنگار که در عین گرامیداشت صاحبان شغلی سخت، پراسترس، حساس و جریان ساز، رسالت های این حرفه را در حوزه های مختلف نیز متذکر می شود. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن 17 مرداد، روز خبرنگار درباره بایدهای خبرنویسی از مهدویت، امام زمان(عج) و انتظار با سه تن از کارشناسان گفت وگو کرده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود: حرکت خبرنگاران بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب باشد حجت الاسلام محمدرضا نصوری با بیان اینکه خبرنگاران و فعالان رسانه ای پل ارتباطی برای انتقال محتوا به مخاطب هستند، اظهار کرد: در حوزه مهدویت این انتقال باید بر اساس مباحث کاربردی و پاسخگویی به نیازهای روز مخاطبان باشد. معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، مسئله آمادگی برای ظهور را مطرح کرده اند، خبرنگار می تواند با نوشتن از مهدویت و انتقال محتوای ناب در این باره هم ذهن مخاطبان را درگیر کند و هم با انتقال نیازهای مهدوی جامعه به مراکز تخصصی و کارشناسان متخصص، محتوای تولید شده آنها را دریافت و در پاسخ به جامعه عرضه کند. وی با بیان اینکه تمدن وقتی شکل می گیرد که فرهنگ ساخته شود، گفت: توقع است خبرنگارانی که از مهدویت و امام زمان(عج) می نویسند بر اساس ریل گذاری مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، اقدام و عمل کنند. نقش آفرینی خبرنگاران در رفع بی تفاوتی نسبت به امام زمان(عج) حجت الاسلام نصوری با اشاره به رواج نوعی بی تفاوتی نسبت به امام زمان(عج) در فضای کلی جامعه، بیان کرد: متاسفانه این بی تافوتی فراگیر است و در همه جا دیده می شود. اما خبرنگار می تواند در خروج از این وضعیت نقش آفرین باشد. وی برخورداری از الگوهای خودسازی را در ساخت ماکت و الگوی جامعه منتظر ضروری دانست و افزود: اینجا نیز باز خبرنگاران هستند که می توانند الگوهای عینی را در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به منتظران معرفی کنند. این کارشناس مهدوی اطلاع رسانی از انحرافات و بدعت ها را نیز از وظایف خبرنگاران در حوزه مهدویت دانست و تاکید کرد: بعضا این انحرافات و نیز گرایش برخی به آنها، از سر ناآگاهی است لذا اگر خبرنگار رسالت اطلاع رسانی در این باره را از طریق افشاگری انجام دهد، می تواند هم مانع از بروز این انحرافات و هم گرویدن برخی به آنها شود. وی با بیان اینکه ظهور، شیرین ترین خبری است که می توان درباره اش نوشت، گفت: حال که از زمان ظهور بی اطلاع هستیم خوب است، اخباری را انعکاس دهیم که امیدآفرین بوده و به جامعه شور و نشاط می دهد. حجت الاسلام نصوری در پایان تاکید کرد: انعکاس اخبار برخورد با شیادان و مدعیان دروغین، فعالیت مسئولان، مراکز، اقشار و اصناف و ... درباره مهدویت، اطلاع رسانی از دغدغه های مهدوی و فعالیت های تبلیغی ترویجی در این باره نیز به همت خبرنگاران می تواند به توسعه فرهنگ مهدوی کمک کند. بهترین خبر برای جامعه عصر غیبت نوشتن از عدالت و ظلم ستیزی است همچنین، حجت الاسلام محمدصادق کفیل با بیان اینکه خبرنگار جریان ساز است و می تواند درباره موضوعات مختلف ایجاد ذهنیت کند، اظهار کرد: خبرنگار در ساخت و جهت دهی به نگاه ها موثر است. خبرنگاری موفق است که فقط شنونده نیست بلکه با سوالاتش خلق موضوع می کند و رصدگر ضعف ها است. معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: خبرنگار نیرویی است که دردها و مشکلات را می داند و انعکاس خوب و اثرگذاری از آنها می دهد. لذا خبرنگار در رشد انقلابی دینی مردم و تحقق اهداف نظام و انقلاب نقش اساسی دارد. وی تاکید کرد: در حوزه معارف دین هر گاه خبرنگاران به موضوعی ورود کرده اند، آن موضوع توسعه یافته است چنان که پررنگ شدن زیارت اربعین در سال های اخیر به سبب همین ورود و برجسته سازی خبرنگاران است. حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه در جامعه اسلامی خبرنویسی و اطلاع رسانی باید با رویکرد دینی باشد، ابراز کرد: مهدویت نیز از موضوعاتی است که برای جلب توجه عمومی و همراه کردن مردم با آن و دغدغه هایش، نیازمند ورود و پرداخت خبرنگاران هستیم. این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: بهترین و موثرترین کار خبرنگاران در این باره تبیین جلوه های حکومت امام عصر(عج) اعم از حاکمیت، برنامه ها و آثار حکومت است با این تبیین و بررسی تطبیقی شاخصه هایی مثل عدالت می توانیم دریابیم در بستر انقلاب چقدر مطابق با شاخصه های حکومت مهدوی حرکت و عمل کرده ایم. وی اخبار مربوط به توسعه معارف مهدوی را برای منتظران شادی بخش دانست و یادآور شد: هر خبری در هر نقطه از جهان درباره توسعه عدالت و مبارزه با ظلم ستیزی باشد، برای منتظران امام عصر(عج) امیدبخش و شادی آفرین است. بخشی از رسالت انبیاء (ع) و اولیاء بر عهده خبرنگاران است علاوه بر این، حجت الاسلام جواد نصرالله پور، نیز با بیان اینکه خبرنگاران فعال در حوزه های مذهبی مثل مهدویت رسالت سنگین تری دارند، گفت: بخشی از رسالت انبیاء و اولیاء و مبلغان دین بر عهده آنها است، حتی اندیشه و تفکرات روحانیت و مراجع توسط خبرنگاران به گوش مردم رسانده می شود. عضو هیئت مدیره انجمن راهبردی اندیشه مهدویت اضافه کرد: مهدویت موضوعی است که خبرنگاران می توانند با بازتاب فعالیت ها، مکان ها، ادعیه و اندیشه های مرتبط با امام عصر(عج) جامعه را نسبت به آن دغدغه مند کنند. همچنین است اطلاع رسانی از پژوهش ها و تحقیقات مهدوی و نیز ناگفته های کارشناسان و بزرگان. وی در ادامه درباره ویژگی های خبرنگار منتظر، بیان کرد: خبرنگار منتظر اولا باید خودساخته و منتظر واقعی بوده و در بعد فردی و تهذیب نفس و توسل و توجه به امام عصر(عج) آماده باشد و ارتباط عاشقانه با حضرت(عج) برقرار کند. حجت الاسلام نصرالله پور اضافه کرد: کار خبرنگار منتظر ایجاد ارتباط میان مردم با حضرت ولیعصر(عج) از طریق اطلاع رسانی از اندیشه های ناب امام زمانی است. امید است روزی که حضرت حجت(عج) ظهور می کنند خبرنگاران اولین کسانی باشند که این خبر نجاتبخش را به گوش شیعیان می رسانند. وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه تاکید دارند هدف این انقلاب ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای درک خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است لذا خبرنویسی از فعالیت هایی که حرکت به سوی ظهور است مثل اقدامات حزب الله ایران، حشدالشعبی عراق و حشدالوطنی سوریه و نیز اتفاقاتی همچون اسقاط پهباد آمریکایی به این مهم کمک خواهد کرد.

 

کد خبر 132603

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید