جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
جمعه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۸:۲۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس گفت: در جامعه امروز نیاز داریم مباحث مربوط به اخلاق در لایه های مختلف احیا و نهادینه شود.

به گزارش پیام خبر، صلاح الدین ایزدفر در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار این اتاق که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: اخلاق یکی از مواردی است که فرد در هر دورانی از زندگی که آن را فراگرفته باشد، به خوبی می تواند آن را مورد استفاده قرار دهد. وی با بیان اینکه امروز در بخش های مختلف جای خالی مسایل اخلاقی را احساس می کنیم افزود: استان فارس و شهر شیراز نیز به دلیل برخورداری بزرگانی مانند حافظ و سعدی گنجینه های بی بدیل شعر و اخلاق ایرانی ، از دیر باز در مباحث اخلاق عمومی و اجتماعی جایگاه ویژه ای داشته است. ایزدفر اظهارداشت: کودکان ما ضمیر پاک و بی آلایشی دارند و هر چه را آموزش ببینند در ذهن آنها ماندگار و به مرحله اجرا می رسد لذا مسائل اخلاقی باید از کودکی در افراد آموزش داده شود و وی با تاکید بر ضرورت گنجاندن مسائل و مباحث اخلاقی در کتابهای درسی و آموزش دانش آموزان اضافه کرد: باید اخلاقیات را در لایه های مختلف جامعه به ویژه کودکان آموزش داده و نهادینه کنیم. ایزدفر ادامه داد: در حال حاضر مسایل اخلاقی در کتب مختلف به ویژه برای نسل کودک و نوجوان بسیار کمرنگ است در حالی که این قشر به عنوان یکی از تاثیرگذاران سازندگان آینده این کشور، نیازمند آموزش های مفید، مبتنی بر پایه های اصولی، سازنده و کارآمد هستند. وی با بیان اینکه در گذشته بخش عمده ای از داستان های پندآموز گلستان سعدی در کتب دوران ابتدایی مطرح بوده است عنوان داشت: در موضوع نهادینه کردن اخلاق در جامعه آموزش و پرورش نقش مهمی دارد و پیشنهاد ما گنجاندن مباحث و مفاهیم اخلاق در کتب درسی و ساعات آموزشی دانش آموزان است. ایزدفر تصریح کرد: این کمیسیون در راستای اقدام عملی در حوزه اخلاق اجتماعی موضوع مهم گنجاندن مباحث اخلاق در کتب درسی و ساعات آموزشی دانش آموزان را از طریق اداره کل آموزش و پرورش فارس و شورای گفتگوی استان دنبال می کند. در این جلسه آقای قیومی مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی فارس به ارائه مطلب با عنوان "اخلاق کسب و کار در صنایع کوچک" پرداخت. قیومی گفت: کسب و کارها بر اساس تعداد کارکنان، میزان دارایی، میزان سرمایه¬گذاری و میزان فروش بنگاه به کسب و کارهای خرد، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می¬شوند. وی از مزایای بنگاههای کوچک و متوسط به مواردی از جمله اشتغالزایی بالا به نسبت میزان سرمایه‌گذاری،بهبود اثربخشی منابع،انعطاف‌پذیری بالا در ساختار و عملکرد شرکت، بالابودن قابلیت جذب و بومیکردن فناوری،قابلیت بالا در پاسخگویی به نیازهای جدید،تصمیم‌گیری سریع،آموزش و تربیت مدیران موفق، افزایش کارایی اقتصادی، رسمیت بسیار پایین در جریان اطلاعات و ارتباطات،استفاده از امکانات محلی، ایجاد پیوندهای صنعتی، انگیزش بسیار قوی در کارکنان برشمرد. قیومی افزود: کمبود نیروی متخصص،کمبود دانش اقتصادی، مالی و مدیریتی به ویژه در زمان تاسیس، عدم امکان تاثیرگذاری بر روی تغییرات محیطــی، فقدان اطلاعات و توانمندی‌های مدیریتی، محدودیت‌ در حوزه‌های تامین منابع مالی، محدودیت‌ در دسترسی به بازار، محدودیت‌ در دسترسی به اطلاعات بازار، کمبود خبرگی بازاریابی، عدم امکان استفاده از خدمات مشاوره‌ای متخصصان کارآمد، عدم وجود سیستمی جهت انتقال تجربیات از محدودیتهای بنگاههای کوچک و متوسط است. وی بیان کرد: بنگاههای کوچک و متوسط به نسبت تعداد و حجم فعالیت در استان، تاثیرگذاری اندکی دارند که حمایت دولت از بنگاهها میتواند به صورت انفرادی یا گروهی و شبکه¬ای باشد. وی اظهارداشت: حل مشکلات بنگاهها به صورت منفرد، هزینه بر و دارای اثربخشی پایین است لذا مداخلات توسعه‌ای معطوف به رفع مشکلات مشترک و ایجاد بستر لازم برای رویکردهای جمعی و گروهی، دارای تاثیرگذاری بهتر می¬باشد. قیومی اضافه کرد: سازماندهی بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب خوشه‌های صنعتی و شبکه‌ها، موجب استفاده بهتر از توان جمعی می¬شود. الگوهای توسعه خوشه¬ای شامل تاکید بر توسعه بنگاههای موجود، حل گروهی و نه انفرادی مشکلات، تمرکز بر تمامی حلقه¬های زنجیره ارزش، مداخله غیرمستقیم برای حل مشکلات بنگاهها، نگاه فراگیر و نه محدود به مشکلات، مشارکت تمامی نهادهای مرتبط و تاکید بر حمایت¬های بعد از ایجاد می¬باشد. مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی فارس ادامه داد: خوشه صنعتی به واحدهای کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، خدمات و یا محصولات مشترکی را تولید کرده و از فرصت‌ها و چالش‌های مشترکی برخوردار هستند، اطلاق میگردد. وی عنوان داشت: تقویت اعتماد در درون خوشه جهت تهیه یک سند برنامه عمل واقعی حیاتی و ضروری است و تقویت اعتماد در درون خوشه، جلب حمایت و مشارکت ذینفعانی چون خریدران، ارائه دهندگان خدمات و سازمانهای پشتیبان را تسهیل می کند. قیومی با بیان اینکه اعتماد در خوشه یک توافق نانوشته است تصریح کرد: اعتماد عملی بیشتر جنبه کارکردی دارد و مفهومی است که از طریق آثار و نتایجش می¬توان پی به وجود آن برد. وی افزود: فرایند و ابزارهای ایجاد اعتماد در لایه های مختلف خوشه می¬تواند از طریق تعاملات رسمی یا غیر رسمی، از طریق تورهای بازدید و مطالعاتی،از طریق انجام فعالیت های مشترک، از طریق وقت گذاشتن برای اعضای خوشه و تعامل مداوم با آنها، از طریق شفاف بودن برای اعضای خوشه، از طریق مشخص ساختن دقیق اهداف و انتظارات، از طریق ارائه رفتارهای متعهدانه، از طریق خونسرد بودن، حفظ آرامش و داشتن دید باز، از طریق کمک و دستگیری از اعضاء هنگام مشکلات، از طریق تاکید بر نقاط قوت،از طریق سکوت در برابر انتقادات منفی و از طریق ارائه روش¬های نوآورانه صورت پذیرد. قیومی به راهکارهای اعتماد آفرینی شامل برگزاری جلسات با حضور ذینفعان ، برگزاری جلسات با حضور ذینفعان و نهادهای پشتیبان، برگزاری تورهای داخلی و خارجی ،برگزاری دوره های آموزشی براساس نیازسنجی ذینفعان، خارج نمودن اعضای ناسازگار که خارج از چارچوب اخلاق کسب و کار فعالیت می کنند، اخلاق حرفه ای ابزاری برای خودکنترلی است، رعایت اخلاق در برآورده کردن نیازمندیهای مشتریان شبکه، تعهد اخلاقی جهت فعالیت در قالب شبکه ها، صادق بودن، رعایت احترام اعضا گروه، گوش شنوا، مخالفت مودبانه، تصمیمات با اجماع نظرات اشاره کرد. پس از این جلسه، اعضای کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس از بنیاد فرزانگان فرهیخته شیراز که با هدف توانمندسازی سالمندان ایجاد شده، بازدید کردند.

 

کد خبر 133997

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید