جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۴:۲۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قیمت میوه از تابستان گذشته افزایش دوبرابری داشته، آن هم درحالی که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میزان تورم مردادماه نسبت به مدت مشابه در سال 30 درصد افزایش داشته است. اغلب فروشندگان میوه وتره‌بار می‌گویند برخی مشتری‌ها میوه‌های دست دوم، افراد و اقشار ضعیف هستند که اگر نتوانند میوه‌های دست دوم را از میوه فروش‌های محله های بالاتر تهیه کنند شانس خرید آن را در محلات پایین‌تر که کیفیت کمتری هم دارند امتحان می‌کنند.

به گزارش پیام خبر، قیمت میوه از تابستان گذشته افزایش دوبرابری داشته، آن هم درحالی که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میزان تورم مردادماه نسبت به مدت مشابه در سال 30 درصد افزایش داشته است. اغلب فروشندگان میوه وتره‌بار می‌گویند برخی مشتری‌ها میوه‌های دست دوم، افراد و اقشار ضعیف هستند که اگر نتوانند میوه‌های دست دوم را از میوه فروش‌های محله های بالاتر تهیه کنند شانس خرید آن را در محلات پایین‌تر که کیفیت کمتری هم دارند امتحان می‌کنند. یکی از مغازه داران می گوید: الان میوه خیلی گران شده و تعداد این مشتری ها هم بیشتر؛ معمولا آخر وقت برای بردن ضایعات میوه می آیند و بعضی هم به بهانه‌هایی مثل رب آن میوه ها را بر می دارند؛ اما مگر با یک کیلو می توان رب درست کرد؟ آن طور که کشاورز، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز می گوید: فشار اقتصادی روی مردم باعث شد که در شرایط فعلی مردم خرید میوه را کاهش دهند تا بتوانند مخارج دیگر زندگی را بپردازند. وی با بیان اینکه مردم باید برای تامین ویتامین خود وخانواده‌شان میوه خریداری کنند، می گوید: در حال حاضر قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته و اگر در سال گذشته سه کیلو میوه خریداری می کردند، در حال حاضر به یک کیلوگرم رسیده است. کورش کشاورز با بیان اینکه متاسفانه قدرت خرید مردم در خرید میوه بسیار کاهش داشته ، می افزاید: افرادی که در گذشته با مراجعه به میوه فروشی ها چند نوع میوه خریداری می کردند در حال حاضر یک الی دو نوع میوه می خرند. مغازه داران برای فروش میوه های درجه یک و دو را قاطی می کنند نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه درصورتی که قیمت میوه ها مناسب باشد مردم از خرید میوه استقبال می کنند، می افزاید: در حال حاضر بیشتر مغازه داران برای فروش محصولات‌شان میوه های درجه یک و دو را قاطی می کنند و به مردم می فروشند؛ به عبارتی در شرایط فعلی مغازه داران هم سودشان را کاهش می دهند تا چرخ زندگی شان بچرخد. استقبال از میوه های ارزان قیمت کشاورز با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم تنها از خرید میوه‌های ارزان قیمت استقبال می کنند ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی مردم چندان به کیفیت میوه ها توجه نمی کنند و تنها به دنبال خرید میوه های ارزان برای خانواده هستند. نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه استقبال مردم از خرید میوه‌های دور ریز افزایش یافته، می‌افزاید: به عنوان مثال اگر در سال گذشته حدود 10 نفر از مردم از خرید میوه دور ریز مقابل میوه فروشی‌های سطح شهر استقبال می کردند، در حال حاضر و بخاطر کاهش قدرت خرید باعث شده 50 نفر، دور ریز میوه ها را خریداری کنند. در مناطق جنوب شهر، دور ریز میوه وجود ندارد کشاورز با اشاره به اینکه در مناطق جنوب شهر،دور ریز میوه وجود ندارد و متاسفانه کارگران در خرید میوه به شدت با مشکل مواجه شده اند، ادامه می دهد: قیمت میوه بارفروش های کنار خیابان به این دلیل ارزان تر از مغازه داران است که این افراد میوه هایشان را در آخر وقت از میدان میوه و تره بار خریداری می کنند. کشاورز با اشاره به اینکه میوه های بارفروشان همانند اجناس ته لنجی می ماند ادامه می دهد: بی شک کیفیت میوه های بار فروشان پائین‌تر از مغازه داران است. تفاوت فاحش قیمت میوه و تره بار در نقاط مختلف شهر نایب رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شیراز هم با بیان اینکه مهم ترین عامل در مورد قیمت میوه و تره بار، هم خوانی عرضه و تقاضاست، می گوید: زمانی که عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت ها کاهش می یابد، اما زمانی که عرضه کم تر از تقاضای بازار باشد، قیمت میوه و تره بار نیز افزایش می یابد. ابوالقاسم غلامرضاپور با اشاره به اینکه برخی گرانی ها در بازار میوه و تره بار نیز گرانی میوه های غیرفصلی همچون موز و انبه است، خاطرنشان می کند: با این حال بخش اعظم میوه هایی همچون انواع آلوها (آلوزرد، آلوقرمز و...) که در شهر ارومیه تولید می شود، به کشورهای همسایه همچون آذربایجان صادر می شود و بخش اندکی از آن به بازار داخلی می رسد. غلامرضاپور سپس با اشاره به اینکه اغلب قیمت های میوه و تره بار در سوپرمیوه ها، بسیار بالاتر از قیمت مصوب اتحادیه و میدان میوه و تره بار است، می افزاید: برخی از مغازه داران بی انصاف هستند و میوه و تره بار را بسیار بالاتر از قیمت مشخص میدان به فروش می رسانند. ابوالقاسم غلامرضاپور در ادامه با اشاره به تفاوت فاحش قیمت میوه و تره بار در نقاط مختلف شهر می افزاید: قیمت هیچ جنس و کالایی در مناطق کم برخوردار شهر با مناطق مرفه نشین یکسان نیست و حتی میزان عوارض و مالیات اخذشده از اصناف نیز با هم تفاوت دارد. منبع: ایلنا

 

کد خبر 136189

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید