پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ۲۳:۱۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انبارگردانی یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شناخته شده بهانه‌ای شده است تا شماری از کتاب‌های پرفروش ناشران برجسته کشور چوب حراج بخورند.

به گزارش پیام خبر، در روزهای اخیر یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شناخته شده با اعلام اینکه به دلیل انبارگردانی آثار بخش کتاب خود را با تخفیف های 68 درصدی و حتی 80 درصد به فروش می‌رساند بسیاری را دعوت به ارسال کمپین این فروش کرده است. در پیوند با این موضوع برخی از کاربران فضای مجازی در پایتخت کتاب ایران به این شیوه فروش کتاب نقدهایی وارد کردند و از فروش به این روش گلایه داشتند. یکی از کاربران فضای مجازی در این باره نوشت: «ناشر متقلب زیاد شده که کتاب بازی می کنند؛ نگاه می کنند چه کتابی پرفروش شده، یک نسخه با ترجمه و ویرایش و جلد و کاغذ به بازار می‌فرستند. بعضا حتی ترجمه هم نمی کنند. سیصدهزار تومان می دهند به یک جوان که از روی ترجمه قبلی جملاتی را عوض کند و مثلا ترجمه جدیدی بسازد که نشود از آن شکایت کرد. یک کاربر دیگر هم می‌گوید: نود و پنج درصد مردم که کتاب نمی خوانند. آن پنج درصد هم کلا چند تا کتاب پرفروش توی سایتها را، خوانده یا دیده‌اند. احسان عظیمی، فیلمنامه‌نویس شیرازی نیز در اینباره به خبرنگار ایبنا، می‌گوید: الان ملت عشق، والدین سمی، تختخوابت را مرتب کن، قلعه حیوانات، وقتی نیچه گریست، انسان در جستجوی معنا، قمارباز و ملت عشق در صدر کتاب‌های پرفروش است. وی با بیان اینکه وضعیت نشر کتاب خنده بازار است، ادامه ‌می‌دهد: جدیدا خود ناشران هم از روی کتاب خودشان نسخه تقلبی می‌زنند. علی بردبار از اعضای سینمای جوان شیراز هم به خبرنگار ایبنا، می‌گوید: بنظرم همیشه کتاب‌هایی که در ایران توی دور قرار می‌گیرند، یک دایره را تشکیل می‌دهند که بسته به شرایط اجتماعی، شعاعش کوچیک یا بزرگ می‌شود، اما این دایره، به هرحال هستش... ش. نمی‌دانم چرا؟ این درست که بعضی‌ها کلاسیک هستند و تا همیشه هم خوانده بشوند، دلیل محکم دارند، ولی این مساله، از طرفی هم باعث خواهد شد خوانندگان، بیشتر افرادی بشوند که از ادبیات، فقط دنبال آن خلسه و لذت خاصش باشند، نه یادگیری و به‌روز شدن برای روبه‌رو شدن با مسائل روز جوامع بشری. این درست که نویسندگان کلاسیک قدیمی، روح و روان بشر را به خوبی کندوکاو کرده اند، اما اکنون «ایلان ماسک» می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰، یک میلیون نفر را به مریخ بفرستد. وی اضافه می‌کند: سالی یک برنده نوبل ادبیات داریم درحالیکه سال‌ها از اوایل قرن ۲۰ گذشته، ولی دلمشغولی‌های خوانندگان و کتاب‌خوانان، بایستی هنوز با سگ ملوس چخوف باشد!؟ اما یکی از هنرمندان عکاس زاده شیراز که دارای کتاب مجموعه عکس است در این‌باره می گوید که این حوزه دنیای عجیبی دارد؛ از مافیا گرفته تا اقداماتی که ناشرهای معروف برای چاپ انجام می‌دهند. وی از کمپین‌هایی برای فروش بیشتر یک نوع خاص از کتاب نام می‌برد و می‌گوید: چاپ 200 نسخه از کتاب و رساندنش به چاپ‌های 10-20 بعد مدت کوتاه یا هزار ترفند دیگر. مثلا چند وقت پیش کمپینی شکل گرفت توسط یک سری از سلیبریتی‌ها که ناشناس کتاب ارسال کنید سود عجیبی داشت و موارد مشابه دیگر. با این حال هنوز هستند کسانی که ترجیح می‌دهند کتاب را بر اساس جو بازار و شماری که فروش داشته تهیه کنند و نقد و بررسی کتاب را جدی نگیرند. یک خریدار کتاب هم معتقد است با وجود افزایش بهای کالاها و به تبع آن کتاب، اینکه هنوز در سبد خانوار کتاب قرار دارد خودش جای شکر دارد و باید این روند را تشویق کرد. امین حسینی وند، اظهار می‌کند: برخی از کتاب‌های فروشگاه‌های اینترنتی گرچه در شمار عامه‌پسندها قرار دارند، اما مشتری خود را یافته‌اند و این هم یک شیوه بازاریابی است که پیشه کرده‌اند و نمی‌شود در این آشفته بازار به این پلتفرم‌ها ایراد گرفت. او اظهار می‌کند: این هم در کنار شیوه‌هایی مانند آنچه در پمپ بنزین ها و ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس کتاب را عرضه می‌کنند راهی برای فروش است که نیاز به بررسی دارد و ارگان‌های مسئول باید آن را مورد دقت قرار دهند.

 

کد خبر 138534

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید