جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۴۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در مراسم رونمایی از فاز دوم نرم‌افزار کاربردی کتاب «قاصدک» که به مناسبت روز شیراز برگزار شد؛امکانات تازه‌ای به این اپلیکیشن افزوده شد.

به گزارش پیام خبر، در این مراسم که امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت برخط برگزار شد، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۴۰۰ توانست مجموعه برنامه‌های خود را هرچند در شرایط سخت و دشوار کرونا عملی کند.

ابراهیم حیدری با بیان اینکه مجموعه‌ای از تلاش ها ثمر داده است، افزود: این فرصتی که شورای سیاست‌گذاری در اختیار پایتخت کتاب قرار داده امیدواریم در ادامه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با این حال تصریح کرد: کرونا علی‌رغم ضرباتی که به حوزه فرهنگ زد موجب سرعت دسترسی و تسهیل‌گری اطلاعات و دستیابی به شاخص‌ها در فضای مجازی تسهیل شد. آنچه در فضای مجازی مطرح است دقت، دسترسی و تسهیل اطلاعات است که ضعف در این سه مولفه موجب عقب‌افتادگی اپلیکیشن‌ها می‌شود. ضمن تبریک به متخصصان اُپ مورد نظر، نقطه امیدوارکننده آن نیروی جوان طراح و متخصصی است که آنرا ارایه کرده است.

حیدری به چند ویژگی این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: دنیا دیگر به شکل سابق به صورت حضوری نیست و دسترسی در حوزه کتابخوانی بر اساس سرعت و دقت حرف اول را می‌زند. مهمترین شاخص جانمایی کتابفروشی‌ها، ناشران، نویسندگان در این نرم‌افزار است. به دلیل نداشتن یک بانک مدون این اپ می تواند نیاز مخاطبان را برآورده سازد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرار گرفتن اطلاعات نویسندگان نوپا در این نرم‌افزار قابل ستایش است، افزود: اما آنچه علی‌رغم مزایا نکاتی نیاز به تقویت دارد؛ در نسخه جدید حتما کتاب‌های صوتی افزوده شود که ارزشمند است اما به دنبال سایر حوزه های محتوایی هم باشید. کتاب‌های تصویری و محتواهای دیجیتالی و خرید و فروش کپی رایت و پادکست‌ها حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

حیدری، عنوان کرد: دفتر مطالعات این آمادگی را دارد که موجبات عضویت کتابفروشی‌ها در این نرم‌افزار را فراهم کند و اطلاع‌رسانی انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات و خدماتنی نیاز باشد از سوی دفتر مطالعات انجام خواهد گرفت، تصریح کرد: در سال تسهیل فرآیندها و رفع موانع در راه اندازی کارهای این چنینی پیشگام هستیم زیرا در ترویج کتابخوانی می‌تواند این نرم‌افزار یاور ما باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان پیشنهاد کرد که تالارهای گفت‌وگو برای دید و بازدید نویسندگان و اهالی کتاب در این نرم‌افزار در نظر گرفته شود.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن گرامیداشت روز شیراز، گفت: نرم افزار با موفقیت خوبی روبه‌رو شد و در فاز دوم امیدواریم بتواند جذب مخاطب بیشتری کند.

صابر سهرابی از عضویت ۲ هزار کاربر در نرم‌افزار قاصدک خبر داد و افزود: سال گذشته این اپلیکیشن درمیان استارت‌آپ‌های مطرح کشور برگزیده شد.

وی تقاضای همکاری برای فاز دوم این نرم افزار کرد و گفت: تیم قاصدک به بررسی نواقص نمایشگاه مجازی کتاب تهران پرداخته و برای فاز دوم، نواقص برطرف شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس همچنین به برنامه‌های یادروز شیراز اشاره کرد و گفت: در یک هفته گرامیداشت روز شیراز از آنجا که خیلی از برنامه‌های پایتختی کتاب به سال جاری موکول شد هرچند با محدودیت های کرونایی روبه‌رو هستیم، برنامه‌های ویژه‌ای در ترویح کتابخوانی تا پایان دولت اجرا خواهیم کرد.

در ادامه دکتر محمدرضا قانع، رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه جنوب اظهار کرد: تحول دیجیتال شدن نیازی است که در حوزه کتابخوانی باید روی دهد. فرصت خوبی است برای کتابفروشان که از این نرم‌افزار استفاده کنند. امروزه به لحاظ محدودیت‌های کرونایی با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند قاصدک می شود به کتابفروشی‌ها با شکل مجازی مراجعه کرد.

وی یادآور شد: در تحول دیجیتالی صحبت از مالکیت نمی‌کنیم چون فضا دیجیتالی است. قاصدک می‌تواند یکی از بسترهای دیجیتالی کشور در این زمینه باشد. نیاز است در راستای حمایت از این نرم‌افزار تمام کتابفروشی‌ها بلکه در سراسر کشور با این امکان آشنا شوند.

در پایان نیز محمدرضا نیازمند، مدیر و طراح نرم افزار کاربردی «قاصدک» به معرفی امکانات و فاز دوم این اپلیکیشن پرداخت.

 

کد خبر 138856

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید