پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۳:۳۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در گفتگو با پیام خبر عنوان شد:

سیر میان رشته ای هنرها در "تایپوعکس"

اسدالله(امید)شیرین فشان، هنرمند نقاش و طراح گرافیک با مجموعه ای به نام «تایپوعکس» در نگارخانه سروناز شیراز آثار تلفیقی خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری «پیام خبر»، این هنرمند ایرانی که در دهه گذشته به عنوان نماینده ایران در رشته نقاشی در تیرانا آلبانی و خارطوم سودان نمایشگاه برپا داشته در ادامه آثار تلفیقی خود نمایشگاهی در نگارخانه سروناز ارایه کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در این نمایشگاه شیرین فشان ۲۴ تابلو در اندازه های ۲ در ۱.۵ متر و ۲ در ۲ متر را روی بوم(کنواس) با تکنیک چاپ اکریلیک در معرض دید قرار داده است که بیشتر جنبه دکوراتیو دارد.

شیرین فشان افزون بر اینکه نقاشی و طراحی گرافیک می کند در رشته خوشنویسی نیز فعالیت دارد و در آثاری که با عنوان «تایپوعکس» تولید کرده افزون بر تایپوگرافی حاوی خوشنویسی هایی روی تصاویر اغلب پرتره بانوان است. این هنرمند همه جانبه سالهاست در موسیقی هم فعالیت داشته و به گفته او به زودی آلبوم موسیقی که سالهاست تهیه شده به بازار عرضه خواهد شد.

این هنرمند نقاش و گرافیست در گفتگو با پایگاه خبری «پیام خبر» به معرفی «تایپوعکس» و شیوه هنری خود پرداخت.

آثاری که در این نمایشگاه ارایه شده الهام گرفته از عکس های دیگران است؟

تصاویری که روی آن کار شده و تایپوگرافی ها روی آن نشسته الهام گرفته از آثار دیگران است و حاصل عکاسی های هنرمند نیست.

این آثار در خارج از فضای نمایشگاهی چه کاربردی دارد؟

این آثار به عنوان مکملی خارج از فضای نمایشگاهی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می شود به عنوان نقاشی و گرافیک دکوراتیو دیده شود.

آثار «تایپوعکس» چه نسبتی با آنچه مریم زندی و ابراهیم حقیقی در قالب «عکاشی» که تلفیقی از عکس های مریم زندی و طراحی های ابراهیم حقیقی بود، دارد؟

این آثار را می توان تلفیقی از هنرهایی مانند خوشنویسی، گرافیک، موسیقی، عکاسی و ... دانست و این تصاویر آنجا که تایپ روی آن قرار گرفت، تایپوگرافی صرف نیست و آنجا که خوشنویسی بکار گرفته شده، فقط هنر خوشنویسی نیست. فونت هایی که روی این تابلوها قرار گرفته دست خط ابداعی من است. به نحوی که سیر تحول آثار از آنچه در آلبانی به نمایش در آمد در این نمایشگاه دیده می شود.

این نمایشگاه نیز در ادامه دغدغه های ذهنی است که دارم و تلفیقی از بازی هایی میان نقاشی، تایپوگرافی، نقاشی خط، عکاسی و خوشنویسی است. البته این تابلوها پوستر گرافیکی هم نیست اما در عین حال همه اینها به آنچه نام بردم تنه می زند و در هریک از آنها جای می گیرد.

پیرامون آنچه در زمینه «تایپوعکس» ارایه شده آیا تفاوتی فرمالی با آنچه یاد کردید دیده می شود؟

آثار بدین شکل است که برای نمونه خط در آنها چفت شده و فضا به نحوی است که خوشنویسی به زور در اثر قرار نگرفته است، بلکه در اثر حل می شود. نوشته هایی که به فضای بصری اثر کمک برساند قرار گرفته است. درصورتی که واژگان و حروف هم تداعی کننده احساسات، عواطف و ذهنیات هنرمند است.

عینی کردن این احساسات و عواطف به چه شکلی انجام گرفت؟

با توجه به اینکه به اندیشه های قائم مقام فراهانی دغدغه خاطر دارم، از این رو در جاهایی از آثار این شخصیت بهره گرفتم. البته متن هایی که می نویسم هم نزدیک به نثر مسجع قائم مقام فراهانی است. در بیشتر آثار این نمایشگاه ردی از آن دیده می شود حتی اگر کامل نباشد.

در آلبانی نمایشگاهی که داشتم فضای آثار بدین شکلی که امروز در این نمایشگاه دیده می شود، بود اما عنصر چهره در آن آثار نبود. البته این نقصان را در آثار امروزی ام بکار گرفتم درحالیکه در پی فضای تغزلی و شاعرانه هم هستم.

در انتخاب متن ها از روش یا اسلوبی پیروی می کنید؟

بخشی از این متن ها از فضای سروده های خودم است و بخشی نیز بر اساس آنچه در فرمها مورد نظرم بوده انتخاب شده اند تا با قالب صورت جور در بیاید. از آنجا که بیشتر کارها بر اساس پرتره است  تلاش کردم متن ها ایرانی باشد زیرا اعتقاد دارم وقتی از ایران خارج می شویم کاری که شبیه آثار آنها باشد مورد توجه قرار نمی گیرد. نقش های گل مرغ یا تذهیب در این آثار مشهود است. البته در این تابلوها فونت را به مفهوم فونت نمی بینیم و بیشتر به مفهوم فرم در نظر گرفته می شوند. یعنی تایپ به معنی اطلاع رسانی یک مفهوم استفاده نشده است. این تایپ ها همگی در قالب فرم است و نقش خوانشی اصلا ندارند. این تایپ درحقیقت دست خط است و هرچه نوشتاری باشد.

تمامی پرتره های این آثار متعلق به بانوان است، دلیل خاصی برای انتخاب این شیوه داشتید؟

بیشتر به جهت زیبایی کارها از پرتره بانوان استفاده کردم، نه اینکه منظور عاشقانه ای داشته باشم.

این تابلوها در سیر میان رشته ای هنرها در قالب بینامتنیت قرار دارد؟

تقریبا این چنین است؛ با توجه به اینکه فضای آثار نمایشگاه آلبانی بر اساس سنگ قبرهای دارالسلام شیراز بود با اینکه فضای عکس ها بر پایه نوشته های روی سنگ قبر بود برای ترکیب بندی از عنصر مرگ بهره بردم اما رنگ ها تداعی کننده سوگواری نبود. پس از این فضا را دگرگون کردم و کمبود پرتره در آثار را بوسیله تصاویر بانوان جبران کردم.

گفتنی است: نمایشگاه آثار اسدالله شیرین فشان با عنوان «تایپوعکس» تا ۸ مهرماه در نگارخانه سروناز شیراز به نشانی قصردشت، حدفاصل کوچه ۸۸ و ۹۰ برپاست.

 

کد خبر 1479

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید