شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح موزه آموزش و پرورش استان فارس، گفت: این موزه بخشی از مولفه فرهنگی این جامعه است و ارزش بالای فرهنگی دارد. این ساختمان که به این موزه اختصاص داده شده است سبب می‌شود که این مکان تبدیل به جاذبه ای گردشگری در استان فارس شود و من در هیچ کجا این ظرفیت را ندیدم.

به گزارش خبرنگار پیام خبر، علیرضا کاظمی ادامه داد: امروز موزه‌ای افتتاح می‌شود که بخشی از فرهنگ و بخش مهمی از تمدن ما را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم آینده‌ای پر افتخار داشته باشیم باید به این گذشته پر افتخار و ارزش‌ها در ابعاد مختلف آشنا باشیم و به رخ جهانیان بکشیم و دانش‌آموزان و خانواده‌ها را با این فرهنگ و تمدن آشنا کنیم.

وی اضافه کرد: این‌جا دو ویژگی منحصربه‌فرد دارد یک بنای آن و دیگری فضای آن است و محتوای این موزه مزید بر این فضای خوب است و به شکلی است که می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگری ایجاد کند.

کاظمی افزود: نگاه ما در حوزه سند تحول بنیادی این است که باید موقعیت‌های تربیتی رشد دهنده ایجاد کنیم. موزه یکی از این بخش‌هاست، ما وظیفه داریم زمینه ارتباط دانش‌آموزان را با این بخش از فرهنگ فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه ما به موزه صرفا یک مکان دیدنی نیست، موزه یک مکان تربیتی، یک رسانه گویا است که بخش عظیمی از تاریخ را که در کتاب نمی‌گنجد و نمی‌توانیم برای دانش‌آموزان به تصویر بکشیم در آنی به مخاطب منتقل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس هم در مراسم افتتاح موزه آموزش و پرورش فارس، گفت: این موزه برای ما بسیار ضرورت و اهمیت داشت. فارس نزدیک به ۱۳۰ سال یعنی از سال ۱۲۷۷ مدارس مدرن در آن راه‌اندازی شد، هر چند پیشینه آموزش و پرورش فارس بیش از این‌هاست.

فرهاد اسماعیلی ادامه داد: ما در این موزه از ۱۳۰ سال گذشته تا اکنون را به تصویر کشیدیم، این‌جا محلی است برای پژوهشگران و دانش‌آموزان و همه کسانی که می‌خواهند در حوزه تعلیم و تربیت تحقیق کنند.

وی افزود: افتخار می‌کنیم که اولین مرکز اسناد آموزش و پرورش فارس را افتتاح کردیم. اینجا مرکزی تخصصی است، مرکزی برای پژوهشگران که سیر تحول در آموزش را می‌خواهند شاهد باشند.

اسماعیلی اضافه کرد: سندتحول بنیادی باید عملی و اجرایی شود، راهکار ۳/۶ سند به ما می‌گوید ما مکلف هستیم به ایجاد موزه و نمایشگاه‌های علم و فناوری در همه شهرها، امروز ما گامی را در اجرایی کردن سند تحول بنیادی برداشتیم.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های موجود این است که فرزندان ما هویت ایرانی و اسلامی را در وجود خود کمتر حس می‌کنند. موزه آموزش و پرورش هویت ما را نشان می‌دهد، دانش‌آموزان و معلمان باید به این پیشینه تاریخی افتخار کنند، امیدوارم گامی در راستای هویت بخشی برداشته باشیم.

محمد حسن طالبیان نیز در مراسم افتتاح موزه آموزش و پرورش استان فارس گفت: ما در کشور بالغ بر ۷۴۴ موزه داریم که ۱۷۰ موزه خصوصی است، موزه ها بسیار تنوع پیدا کرده اند.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: در کشور ما که سابقه ۱۱ هزار ساله زیستی داریم باید این تجربیات را به آیندگان انتقال دهیم و مردم بدانند به چه سابقه تاریخی وصل هستند. تقریبا هر سازمانی میراثی دارد که باید آنرا حفظ کند و خوشبختانه آموزش و پرورش این کار را انجام داده است.

طالبیان تصریح کرد: فارس تقریبا همه دوران تاریخی را در خود جای داده است، دوران شکوه کشور در فارس وجود دارد، بسیاری از اولین‌ها در فارس بوده است. موزه یک مرکز پژوهشی، علمی، فنی و توسعه‌ای است، تا کودکان فرآیند هر موضوع را ببیند.

 

کد خبر 148566

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید