جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۰۲ تیر ۱۴۰۰ ۲۰:۴۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آزمایشگاه علوم ‌شناختی دانشکده‌ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پیام خبر، آزمایشگاه علوم ‌شناختی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به بهره‌برداری رسید.

این آزمایشگاه که با اعتباری بالغ‌ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به‌بهره‌برداری رسیده؛ با مشارکت مجمع خیّران نخبه‌پرور فارس و شرکت رامک تجهیز شده است.

فضیلت‌پور، مسئول آزمایشگاه علوم شناختی دانشگاه شیراز در حاشیه‌ این مراسم گفت: این آزمایشگاه دارای تجهیزاتی چون دستگاه‌های ردیاب حرکات چشم؛ دستگاه‌های ثبت امواج مغزی (EEG) ۳۲ و ۶۴ کاناله و سیستم‌های تشخیصی و توان‌بخشی عصب‌شناختی مانند نوروفیدبک-بیوفیدبک و tDCS  و سایر ابزارهای تشخیص و توانبخشی شناختی مانند IVA و Captains’ Log است.

در آیین گشایش آزمایشگاه علوم شناختی، نورالله محمدی، ضمن سپاسگزاری از معاونت پژوهشی دانشگاه، بنیاد ملی نخبگان و مجمع خیران نخبه‌پرور فارس و همین‌طور هیات‌مدیره شرکت رامک که در تاسیس این آزمایشگاه نقش داشته‌اند، به معرفی و بیان اهمیت حوزه علوم شناختی پرداخت و گفت: شناخت به‌عنوان محوری‌ترین موضوع در حوزه علوم انسانی است؛ بی‌تردید از آنجا که حیات انسان و جامعه وابسته به کارکردهای مغزی اوست، شناخت ما از مغز و ذهن می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر همه ابعاد حیات انسان داشته باشد. علوم شناختی، مجموعه‌ای از رشته‌های میان‌رشته‌ای است که به مطالعه و بررسی هوش، ذهن و کارکردهای مغزی می‌پردازد. ذهن انسان است که می‌تواند شتاب تکنولوژی و فرهنگ و برنامه‌ریزی تعیین کند.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز ادامه داد: علوم شناختی متشکل از رشته‌های فلسفه ذهن، هوش مصنوعی، زبان‌شناسی، انسان‌ شناسی، علم اعصاب‌شناختی و روان‌شناسی شناختی است و کاربرد وسیعی در رشته‌های مختلف دارد و این رشته‌ها کنار هم هستند تا رشته‌های جدیدی را به وجود آورند. از همین‌رو موضوع علوم شناختی، موضوعی بسیار بااهمیت و لازم توجه است.

وی با بیان اینکه افتتاح آزمایشگاه علوم شناختی، آغاز یک پروژه‌ی بزرگ است؛ اظهار داشت: ما نیاز داریم که یک مرکز یا مؤسسه علوم شناختی داشته باشیم که در آن سایر رشته‌ها را به وجود بیاوریم و با جذب دانشجویان ارشد و دکتری، گفتمان شناختی ترتیب دهیم. وی در پایان ضمن قدردانی از هیات‌رئیسه دانشگاه که نگاه ویژه‌ای به علوم انسانی دارند، از مسولان دانشگاه خواست تا برای تاسیس مرکز علوم شناختی نیز حمایت‌های لازم را داشته باشند.

حبیب شریف نیز در این مراسم با بیان این مقدمه که پیشنهاد و درخواست تاسیس این آزمایشگاه مدت‌ها پیش ارائه شده از دکتر حسینچاری و دکتر شمشیری روسای سابق دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی تشکر کرد و توضیح داد: بخشی از هزینه‌های این آزمایشگاه با کمک شرکت رامک و بنیاد نخبه‌پرور استان فارس تهیه شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان فارس  ادامه داد: مجمع خیّران نخبه‌پرور فارس که باهدف پشتیبانی از کشف، شناسایی و پرورش استعدادهای برتر و سرآمد در راستای رشد و بالندگی سرمایه‌های خدادادی و ملی فعالیت می‌کند، به‌عنوان یک مرکز مردم‌نهاد بستر مناسبی برای پذیرش دانشجویان نخبه و استعداد درخشان است و دستاوردها و نتایج خوبی برای خدمت به دانشگاه و جامعه داشته و خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از زمان راه‌اندازی این مجمع تاکنون، برداران نصیری به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره شرکت رامک با ما همراه بوده‌اند و برکات زیادی از همکاری ایشان پدید آمده است.

محمدکاظم نصیری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت رامک نیزدر این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تاسیس آزمایشگاه علوم شناختی گفت: شرکت رامک بنا بر مسئولیت اجتماعی که در جامعه برای خود قائل است، ‌ از طریق آشنایی با مجمع خیران نخبه‌پرور در انجام این پروژه‌ی مهم مشارکت پیدا کرده است و این موضوع را برای خود توفیق بزرگی می‌داند.

در پایان این مراسم، حمید نادگران نیز با بیان این مقدمه که از زمان تصمیم‌گیری تا بهره‌برداری آزمایشگاه‌ها در هر رده‌ای، زمان زیادی طول می‌کشد و البته این موضوع طبیعت کار علمی است؛ اظهار کرد: بنابراین سرمایه‌های علمی و معنوی دانشگاه، که یکی از آن جمله اعضای هیات‌علمی دانشگاه است، به‌راحتی و باسرعت به دست نیامده است و امروز که برای افتتاح آزمایشگاه علوم شناختی در اینجا جمع شده‌ایم؛ می‌دانیم که یک کار بزرگ ارزشی انجام شده است.

رئیس دانشگاه شیراز تاکید کرد: خرسندی دیگر من از این باب است که در کشور ماه به‌تدریج عموما و در دانشگاههای تراز اول کشور، ازجمله دانشگاه شیراز خصوصا موضوع درهم‌تنیدگی دانشگاه و جامعه درحال شکل‌گیری است و نمونه‌ی آن امروز همکاری شرکت خصوصی رامک و مجمع خیران نخبه‌پرور فارس بنابر مسئولیت اجتماعی خود با دانشگاه شیراز است که حاصل آن تاسیس آزمایشگاه علوم شناختی است.

وی در پایان با اشاره به هدف کنونی دانشگاه شیراز برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یعنی دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه‌محور که برای حل مشکلات جامعه به‌عنوان وظیفه‌ی اجتماعی خود برنامه‌ریزی دارند؛ از همگان خواست تا به این مساله توجه ویژه داشته باشند تا شاهد گفت‌وگوی بیش‌از پیش بخش‌های خصوصی و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات یکدیگر و رفع موانع موجود باشیم.

حسن ختام این برنامه تقدیر از برادران نصیری از سوی دانشگاه شیراز و بنیاد ملی نخبگان فارس و افتتاح آزمایشگاه علوم شناختی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه توسط ایشان بود.

 

کد خبر 149000

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید