پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۰ ۰۱:۵۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار گفت: فارس دومین استان در ثبت مدارس ماندگار در کشور است.

به گزارش پیام خبر، سید عبداله محبی با بیان اینکه فارس دومین استان کشور در ثبت مدارس ماندگار است اظهار کرد: ثبت همزمان ۵ مدرسه ماندگار در فارس آن هم در عالی ترین مجمع سیاستگذاری یعنی شورای عالی آموزش و پرورش یک اتفاق تاریخی و بی نظیر در دوران مدیریت آموزش و پرورش این استان  بوده است و در سال ۱۳۸۳ دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع سیاست گذاری در کشور با هدف پاسداشت فرهنگ کشور اقدام به ثبت مدارس بالای ۵۰ سال قدمت به عنوان مدارس ماندگار کرد.

نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار با بیان اینکه بیش از ۱۷ سال است که از مصوبه مدارس ماندگار می گذرد تصریح کرد: استان فارس بیست چهارمین استان کشور است که اقدام به ثبت مدارس ماندگار در سطح کشور می کندو  اگر در ثبت مدارس ماندگار مصوبه ای تدوین نمی شد خیلی از این آثار گرانقدر به عنوان میراث آموزش و پرورش تخریب می شدو اولویت و اهداف اصلی در رابطه با ثبت مدارس ماندگار پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از این ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی است. وی گفت: بحث الگو سازی بر اساس سند تحول بنیادین با محور مدرسه صالح و حیات طیبه و ایجاد فضایی ارتباطی برای تعامل با سایر نهاد از دیگر اهداف تاسیس مدارس ماندگاربوده است و در عصر جدید هویت دینی، انقلابی و ملی دانش آموزان مورد هدف قرار گرفته و هویت در این ابعاد  کمرنگ شده است که مدارس ماندگار فضایی برای تحکیم و توسعه و قالب بندی این هویت ها می تواند ایجاد کند و در کار پژوهشی باید به عقبه و پیشینه مساله و موضوع پژوهش دقت نظر کافی را داشت و در این رابطه مدارس ماندگار می تواند دایره المعارفی ارزشمند در رابطه با تحقیق و مقاله ها باشند. نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش  در امور مدارس ماندگار با بیان اینکه در آیین نامه جدید مدارس ماندگار قدمت این مدارس باید به حداقل ۷۵ سال برسد گفت: مدارس ماندگار به عنوان شناسنامه های فرهنگی در انواع متفاوتی از جمله شاهد، تیزهوشان، نمونه دولتی و ... فعال هستند. محبی تصویب همزمان ۵ مدرسه ماندگار فارس در بالاترین مرجع سیاستگذاری کشور یعنی شورای عالی آموزش و پرورش را یک اتفاق تاریخی،   ارزشمند و بی بدیل در دوران درخشان مدیریت مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان دانست. فرهاد اسماعیلی در آیین آغاز به کار ۵ مدرسه ماندگار در شیراز بیان کرد: مدارس ماندگار مصوبه ۷۲۵ شورای عالی آموزش و پرورش است و به مدارسی اطلاق می شود که سابقه نیم قرن درخشان علمی، فرهنگی، هنری را داشته اند، فارس با پیشینه ۱۳۰ سال آموزش جدید و مدرن و قرنها آموزش مکتبی و حوزوی متاسفانه از ثبت مدارس ماندگار بی بهره مانده بود و با همت و تلاش دوستان و همکاران وزارت و  اداره کل  ۵ مدرسه فارس در شورای عالی آموزش و پرورش به طور همزمان به عنوان مدارس ماندگار ثبت شد که این مساله یک رکورد و دستاورد بی نظیر است. مدیرکل آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: این مدارس به صورت خاص و هیات امنایی اداره خواهند شد و استاندار، فرماندار، مدیرکل و اشخاص مهم فرهنگی شهر به عنوان اعضای هیات امنا در این مدارس فعالیت خواهند کردو هویت برای افراد جامعه، ایمان و امنیت و سلامت به بار می آورد و مساله حفظ و تحکیم  هویت در مدارس ماندگار بسیار حایز اهمیت است و از اهداف اصلی راه اندازی این مدارس است.

معاون استاندار درادامه این آئین افزود: با تعامل، همبستی و اتحاد توانستیم میراث مربوط به آموزش و پرورش  که نماینگر هویت اصلی مردم کهن سرزمین  استان فارس را معرفی و  به ثبت برسانیم و راه‌اندازی مدارس ماندگار در استان فارس افتخاری دیگر برای این استان است که به توان پیوستگی  فرهنگی دوره‌های گذشته را در قالب آموزش و پرورش نهادینه کنیم.

تقی لقمانی اضافه کرد: افتخار آفرینی نسل جوان به داشته‌های فرهنگی و میراثی است و دراین رستا  رهنمودها مرحوم بهمن بیگی  با راه‌اندازی  مدرسه شبانه روزی عشایر آموزش و پرورش کشوررا تحت تاثیر قرار داده است.

 در پایان از تندیس مدارس ماندگار هنرستان های آیت اله طالقانی، هنرستان صنعتی نمازی، هنرستان شهید جوانمردی، دبیرستان های نمازی و شهید بهشتی عشایری و از تندیس مدارس ماندگار هنرستان های آیت اله طالقانی، هنرستان صنعتی نمازی، هنرستان شهید جوانمردی، دبیرستان های نمازی و شهید بهشتی عشایری رو نمایی شد.

 

کد خبر 149323

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید