پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ۲۳:۱۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نمایشگاه مجازی عکس «در زنگبار» از چهارشنبه ۱۶ تیرماه در نگارخانه مجازی سروناز آغاز خواهد شد.

به گزارش پیام خبر، نگارخانه سروناز میزبان نمایشگاه مجازی عکس «در زنگبار» است؛ در زنگبار، عنوان تلاش دو عکاس نفیسه گلستانی از ایران و عمر رشید از تانزانیا و شهر زنگبار است، که پروژه مشترکی از گشت و گذار شهری و زندگی مردم و حتی روابط مردمان را ثبت کرده اند. فضاهایی که برای ما ایرانی ها آشناست. از دریایی که مانند خلیج فارس است و به اقیانوس می ریزد تا معنای شبیه جنوب ایران و از همه مهمتر وجود فرهنگ جنوب ایران، فارس و حتی شیراز.

به گفته نمایشگاه گردان این رویداد، هر دو عکاس دغدغه سفر دارند، مردم نگاری و بافت زندگی را در آثارشان نشان می دهند. یکی تاکید بر فضاهای کلی شهری و کوچه و خیابان ها و دیگری بر حالات مردمان و از همه مهمتر سواحیلی هایی که هنوز در زنگبار فراموش نشده اند و با لباس های سنتی در شهر دیده می شوند.

مهگان فرهنگ، افزود: توصیف زنگبار و شهر سنگی به قاب های عکس بسیار و مطالعات گسترده نیازمند است. این ارایه بخش کوچکی از آثار عکاسی این دو عکاس از تانزانیا و زنگبار است.

وی با بیان اینکه نفیسه گلستانی اهل شیراز است، عنوان کرد: او علاوه بر اینکه دکتری معماری دارد و در این حرفه تخصصی مشغول است، دانش آموخته عکاسی است و از سال ١٣٩١ بطور تخصصی به عکاسی نیز مشغول است. او از سال ٩٤ در نمایشگاه های گروهی دانشجویی و حرفه ای شرکت داشته که می توان به نمایشگاه دستان کار در دانشگاه پیام نور در سال ٩٤، نمایشگاه گروهی یاد روز حافظ در  ٩٦ و یاد روز  شیراز در ٩٧ در گالری رایزن تهران اشاره کرد. همچنین حضور  در نمایشگاه گروهی  «قدم به نور و رنگ» در کنسولگری ایران در هند در سال٢٠١٧، نمایشگاه گروهی عکاسی بمناسبت روز شیراز در گالری سروناز در تابستان ١٣٩٩ و همچنین نمایشگاه جشن تصویر سال در خانه هنرمندان در١٣٩٩ اشاره کرد.

به گفته فرهنگ، نفیسه گلستانی از اعضای سیفژ است و در پروژه های سینما-مدرسه، سیمرغ و پروانهو کودکان و سینما در سیل شیراز حضور و همکاری داشته است. او در سفرهایش عکاسی می کند و  مردم، پرتره های محیطی، بافت زندگی و معماری برایش اولویت دارند. این مجموعه بخشی از عکس های او از سفر به تانزانیا و شهر زنگبار، شهر سنگی در سال ٢٠١٩ است.

وی همچنین گفت: عمر رشید یکی از هنرمندان حوزه تجسمی و بویژه عکاس تانزانیا و اهل  زنگبار است. او فعالیت های  هنری خود را از سال ۱۹۹۶ به عنوان یک نقاش جوان و تازه نفس آغاز کرد و خیلی زود در شهر سنگی یا همان  Stone Town مشهور شد. او با توجه به علاقه خود هنر را در انستیتوی هنر و فرهنگ با گامویو دنبال کرد.

وی ادامه داد: او پس از فارغ التحصیلی، از جمله هنرمندانی بود که تحت یادمان یونسکو و بنیاد den gri در کنیا به پروژه PAYA پیوست. از آنجا او شور و شوق خود را در زمینه عکاسی و کارگردانی پیدا کرد و به صورت حرفه ای ادامه داد. عمر رشید از اعضا فعال و اجرایی جشنواره بین المللی فیلم زنگبار ZIFF است. او در پروژه های مختلف داخلی و خارجی فعالیت دارد و محور فعالیتش عکاسی و تصویربرداری است.

«کیوریتور» نمایشگاه در زنگبار، افزود: مردم نگاری، پرتره های محیطی، طبیعت و عکاسی معماری از علاقمندی های اوست. او از ٢٠١٦ تصاویر زیادی از تانزانیا بویژه زنگبار و شهر سنگی را به ثبت رسانده است.

فرهنگ بیان کرد: او همیشه در صحبت هایش به ریشه های مشترک مردم تانزانیا و ایران بویژه جنوب ایران  اشاره دارد.

یادآور می شود: نمایشگاه «در زنگبار» تا ۲۰ تیرماه در صفحه اینستاگرام نگارخانه سروناز شیراز قرار می گیرد.

 

کد خبر 149415

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید