به گزارش پیام خبر، بابک شمشیری در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی که میزبانی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هویت هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد و حوزههای مختلف علمی را در بر میگیردبیان کرد: مسئله اصلی این است که انسان دارای لایههای مختلف هویتی اعم از لایههای اخلاقی، مذهبی، اجتماعی، جهانی، ملی، جنسیتی و دیگر موارد است که همگی لایههای هویتی را شکل میدهند. دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: مشکل اساسی زمانی پیش میآید که بین لایه های هویتی، تعارض ایجاد شود و بحران هویت نتیجه همین تعارض هاست و هویت سالم هویتی است که بصورت سازمان یافته بتواند این لایهها را در کنار هم قرار بدهد و در بحث هویت دو مفهوم اساسی داریم که آموزش و پرورش با هردو سر و کار دارد؛ مفهوم اول هویتیابی و مفهوم دوم شکل گیری هویت است که بطور کلی در امر تعلیم و تربیت مؤثر است. شمشیری ادامه داد: هویت ملی، یکی از لایههای اصلی هویت اجتماعی است که ممکن است دچار آسیب بشود و سه عنصر، ایرانیت، اسلامیت و تجلل را در شکلگیری هویت حائز اهمیت است که بُعد تجلل به این لحاظ در شکل گیری هویت موثر است که تا دیگری نباشد، هویتی شکل نخواهد گرفت. وی اضافه کرد: این تعارض بین این سه بُعد در ۱۵۰ سال گذشته وجود داشته است و هنوز نتوانستیم به یکپارچگی در این مورد برسیم که نظام تعلیم و تربیت باید در این مورد ایفای نقش کند و در دوره بعد از اسلام نیز، در بحث معماری، تفکر و اندیشههای بزرگان، تلفیق این بُعد هارا میتوانیم ببینیم و اگر بخواهیم در امر حفظ هویت به نتیجه برسیم، باید برنامه و راهکارهایمان در راستای تلفیق و یکپارچهسازی این سه عنصر باشد. دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی، در خصوص فلسفه برگزاری همایشهای علمی تصریح کرد: سیاستها، برنامهریزیها تفکرات و طرحها معمولا از سوی مدیران و سیاستگذاران، بدست کارگزاران و مجریان میرسد و انتظار میرود که کارگزاران این تعقل و اندیشهها را در عمل پیاده سازی کنند و همایش های علمی روند معکوس دارد از این نظر که این فرصت فراهم میشود تا کارگزاران و مجریان در صحنه آموزش و پرورش، اعم از معلمان و مربیان، بتوانند یافتههای علمی، طرح ها و نقد های خود را مطرح کنند و به دست مدیران برسانند. وی بیان کرد: با توجه به فرصت اندکی که در اختیار داشتیم اما استقبال از این همایش چشمگیر بود، بطوری که در مقالات علمی ۴۹۹ مقاله به دبیرخانه همایش رسید و در فرایند داوری از این مجموعه مقالات علمی حدود ۵۰ اثر انتخاب شد که ۲۲ اثر بصورت شفاهی و ۲۸ مقاله بصورت پوستر در این همایش ارائه و پس از همایش نشر داده خواهد شد و برای داوری مقالات علمی از دانشگاه های مختلف کشور کمک گرفتیم. شمشیری افزود: در مجموع ۶۳۸ اثر هنری ادبی به این همایش ارسال شد که به تفکیک ۲۳۳ اثر در حوزه قصه نویسی، ۱۶۰ اثر قصه گویی، ۳۲۲ اثر فیلم کوتاه، ۱۱ اثر قصه خوانی و ۲۲ در انیمیشن و پویا نمایی بوده است و در نهایت ۱۰ اثر در قلمرو قصه نویسی، ۱۰ اثر در حوزه قصه خوانی ۵ اثر در بازی بومی محلی، ۵ اثر در بازی رایانه و ۱۰ اثر فیلم کوتاه انتخاب شدند. وی در پیایان گفت: در این همایش بنا داریم تا آثار برتری که از قابلیت و ظرفیت مناسب برخوردار هستند را با حمایت وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بصورت کتاب به چاپ برسانیم و این همایش میتواند تولیدات و دستآوردهای خوبی برای ارائه به جامعه علمی، معلمها و خانوادههای ایرانی در بر داشته باشد.