جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۱۰
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تامین زیر ساخت ها، فعال کردن پروژه های راه سازی و فرهنگی و مذهبی و ورزشی در شرایط سخت اقتصادی و ایجاد اشتغال و رفع نیازهای شهروندان و کاهش سفرهای زائد به کلان شهر شیراز و حذف اتلاف زمان شهروندان از جمله فاکتورهایی است که در پروژه های شاخص و مهم در مجموعه شرکت عمران صدرا می توان مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پیام خبر، تامین زیر ساخت ها، فعال کردن پروژه های راه سازی و فرهنگی و مذهبی  و حتی ورزشی در شرایط سخت اقتصادی و ایجاد اشتغال و رفع نیازهای شهروندان و کاهش سفرهای زائد به کلان شهر شیراز و حذف اتلاف زمان شهروندان از جمله فاکتورهایی است که در پروژه های شاخص و مهم در مجموعه شرکت عمران صدرا می توان به آن اشاره کرد. بزرگراه قره پیری، مجموعه ورزشی بین المللی فوتسال، مجتمع فرهنگی مذهبی و مصلای بزرگ نماز جمعه، مجتمع فرهنگی و قرآنی امام حسین (ع)، راه ارتباطی بزرگراه ابوعلی سینا، ساخت مجتمع پلیس های تخصصی از جمله پروژه هایی بود که در تور بازدید خبرنگاران قرار گرفت تا بخشی از فعالیت شبانه روزی این مجموعه به تصویر و قلم درآید.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید صدرا با بیان این که هر دستگاه و ارگان دولتی که تصمیم داشته باشد در شهر جدید صدرا پروژه عمرانی احداث کند از محل اعتبارات داخلی شرکت عمران علاوه بر تامین زمین با آنها مشارکت ۵۰ درصدی در تامین هزینه های ساخت خواهیم داشت، اظهار کرد: اولین پروژه‌ای که عملیات احداث آن با این راهکار آغاز شد مجتمع قضایی (۵۰ درصد) و پلیس‌های تخصصی شهر صدرا (۱۰۰ درصد توسط شرکت عمران) است که عملیات اجرایی آن در سال گذشته آغاز شد و  با پیشرفت خوبی در حال اجراست.

دکتر خلیل حاجی پور با تاکید بر اینکه اتفاقات آبان ماه سال ۹۸ نشان داد که برخی از زیر ساخت ها از جمله امنیتی و انتظامی جوابگوی نیاز جمعیت شهر جدید صدرا نیست، گفت:  به دلیل ویژگی متمایز شهر صدرا که تکثر فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و تنوعی از قومیتها را در برگرفته است نیازمند اتخاذ سیاستهای اجتماعی فرهنگی برای استفاده از فرصت و ظرفیت تنوع فرهنگی در شهر هستیم تا با اتخاذ یک رویکرد صحیح و منطقی در راستای هویت بخشی و انسجام اجتماعی گام برداشته شود.

 وی افزود: با هماهنگی مجموعه مدیریت ارشد استان و نهادهایی که در حوزه تامین امنیت پایدار هستند به این جمع بندی رسیدیم که صدرا به لحاظ حوزه وسیع آن مستقل از شمال‌غرب تعریف شود و با مصوبه شورای تامین استان و هماهنگی فرمانده سپاه فجر استان ناحیه مستقل شهر صدرا به نام ناحیه سپاه امیرالمومنین (ع) صدرا شکل گرفته است،   همچنین با مصوبه نیروی انتظامی  استان و افزایش نیروهای انسانی در صدرا مجتمع پلیس های تخصصی که شامل پلیس آگاهی، فتا، پیشگیری و پلیس راهور است در شهر صدار برای ارایه خدمات و پاسخگویی به نیاز شهروندان در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه حذف سفرهای زائد شهروندان بین شیراز و صدار برای ارایه خدمات انتظامی از جمله دستاوردهای اولین مجتمع تخصصی پلیس است اظهار امیدواری کرد: امیدواریم تا پایان امسال فاز اول این مرکز چند منظوره که در نوع خود در کشور منحصر به فرد است به بهره برداری برسد، پروژه ای که خدمات انتظامی و امنیتی را به صورت متمرکز به مردم صدرا ارائه می دهد و خدمات رسانی را تسهیل کرده و در نهایت باعث ارتقای کیفیت زندگی شهروندان این شهر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا در ادامه تشریح پروژه های تاثیرگذار که توسط این شرکت طی چند سال اخیر پیگیری و احداث شده است به مجموعه ورزشی بین المللی چندمنظوره صدرا اشاره کرد و گفت: این سالن ورزشی از نظر تجهیزات و داشتن سالن های جانبی و رختکن ها یکی از منحصربه فردترین سالن های فوتسال کشور است که آمادگی میزبانی برگزاری مسابقات بین اللملی و ملی را دارد و با رفع مشکلات بیماری کرونا اولین تورنمنت چهارجانبه را با حضور تیم های خارجی در صدرا برگزار خواهد شد.

به باور حاجی پور، شرکت عمران صدرا در حوزه ورزش در مدت ۲ سال اخیر با حمایت از مجموعه تیم های ورزشی اتفاق های خوبی را در این حوزه رقم زده است، به طوری که با استفاده از ظرفیت حضور آقای ناظم الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال کشور، سال گذشته فوتسال صدرا مقام اول قهرمانی نوجوانان دسته اول کشور را کسب کرد و امسال فوتسال صدرا در رده جوانان در لیگ برتر صاحب تیم است.

وی اشاره ای به مجموعه در حال احداث مصلای شهر صدرا به عنوان دیگر پروژه تاثیر گذار در شهر صدرا کرد و ادامه داد: این مجموعه فرهنگی و مذهبی شهر صدرا شامل مصلای بزرگ نماز جمعه، موزه علوم قرآنی، حوزه عملیه شهر صدرا و همچنین بخش های اداری و کتابخانه است که این مجتمع بزرگ مقیاس با کارکردهای فرهنگی و مذهبی  با ترکیبی از طراحی و معماری سنتی و مدرن جزو پروژه های فاخر و الگو در حوزه ساختمانهای مذهبی و فرهنگی در کشور است  که به عنوان یک نشانه و نماد شهری در شهر صدرا معرفی خواهد شد.

به گفته حاجی پور این مجتمع فاخر که زمین، طراحی و تامین اعتبار آن توسط شرکت عمران صدرا تامین شده است  در مدت زمان بندی سه ساله احداث و به بهره برداری خواهد رسید،  پروژه ای که به دلیل تغییر در طراحی و اضافه کردن کارکردهای مذهبی و فرهنگی نیاز به باز تعریف و بازطراحی در پروژه شد و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی پیمانکاران را با مشکل مواجه کرده و باعث کند شدن روند اجرایی پروژه شده که با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی تلاش شده در این شرایط  پروژه ها با توقف روبرو نشود. ، موضوعی که می توان گفت شرکت عمران صدرا جزء معدود دستگاه هایی است که به دلیل تنوع روش های تامین مالی و عدم وابستگی به بودجه بخش عمومی، پروژه ها کمتر به دلیل عدم تامین اعتبار دچار تاخیر می شوند.

 حاجی پور، ساخت بزرگراه شهید سردار سلیمانی را در مدت زمان حدود ۲ سال یک رکود در ساخت پروژه‌های عمرانی بزرگ عنوان کرد و گفت: این پروژه با هفت و نیم کیلومتر طول و ۲ تقاطع غیر همسطح، جزء پروژه های عمرانی شاخص در استان است که در این مدت زمان کم، با سرعت و کیفیت مناسب به بهره‌برداری رسیده است.

 مدیرعامل شرکت عمران شهر صدرا با اشاره به تامین زیر ساخت های مورد نیاز برای پاسخگویی به مطالبات و ارائه خدمات بحق شهروندان این شهر جدید توسط مجموعه عمران صدرا تصریح کرد: تمام خدمات ارائه شده برای رفع سفرهای شهروندان به شهر شیراز، کاهش هزینه و اتلاف وقت شهروندان و دریافت خدمات مورد نیاز آنها در شهر صدرا است، موضوعی که می تواند در کاهش ترافیک شهر سفرهای این چنینی بسیار راهگشا باشد.

حاجی پور اشاره ای به ساخت مجتمع قضایی در حال ساخت این شهر کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه چند ماهی است که شروع شده است و از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخودار است ومنابع تامین مالی این مجتمع قضایی به صورت ۵۰ درصدی از سوی شرکت عمران و ۵۰ درصد از اعتبارات دادگستری استان که از مصوبات سفر ریاست محترم قوه قضاییه آیت الله رئیسی به استان فارس در سال گذشته بود، برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: با تعریف و انجام پروژه های مختلف، شهر صدرا زیرساخت‌های لازم  برای استقلال شهری را خواهد داشت که امیدواریم با مصوب شدن طرح مجلس در خصوص تبدیل مستقیم شهرهای بیش از  ۱۵۰ هزار نفر جمعیت به شهرستان ارتقا پیدا کند.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا در خصوص  اتصال صدرا به شیراز از طریق محور جوادیه (تنگ قره پیری) گفت: شرکت عمران شهر جدید صدرا در راستای افزایش یکپارچگی، دسترسی و توسعه حمل و نقل ایمن و پایدار میان مادرشهر و شهر جدید مهمترین و راهبردی‌ ترین محور ارتباطی شهر صدرا با کلانشهر شیراز موسوم به بزرگراه قره ‌پیری را پس از طی فرایند طولانی مطالعات و برنامه ‌ریزی‌های مقدماتی در دستور کار اجرا قرار داده است.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه در اسفند سال ۹۹ آغاز شد و طی مدت چهار ماهی که از کلنگ زنی آن می ‌گذرد ۲۰ درصد پیشرفت  فیزیکی در قطعه اول داشته است، البته چهار کیلومتر از این پروژه در محدوده شهری شیراز واقع شده است و شورا و شهرداری شیراز همکاری موثری برای فعال سازی محدوده‌ای که در قلمرو کلان شهر قرار می‌گیرند تا به‌حال نداشته ‌اند که امیدواریم با استقرار مدیریت شهری جدید و شورای ششم تعامل و همکاری بیشتری برای پیشبرد این پروژه صورت گیرد و به شهروندان شیراز و صدرا تعهد می ‌دهیم که در صورت همکاری مجموعه مدیریتی شیراز و صدرا این پروژه ظرف مدت ۲ سال به بهره ‌برداری برسد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و مدیرعامل صدرا معتقد است که مسئله تملک، حل معارضین ملکی و تاسیساتی مهمترین چالش و گلوگاه پروژه های  شهرسازی و عمرانی است که باعث کندی، توقف در انجام پروژه های عمرانی و تاخیر در بهره بردرای از پروژه های می شود.

وی ادامه داد: شرکت عمران صدرا  برای تملک املاک مورد مسیر در محدوده و حریم صدرا با تفاهم و تعامل با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هزینه ‌ای پرداخت نکرده است و تلاش دارد با استفاده از مکانیزم توافق با مالکان مورد مسیر و تعریف کاربری‌های متناسب با اراضی در چارچوب ضوابط و مقررات هزینه اجرا و زمان را به حداقل برساند.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا با تشریح اقدامات دیگری که در حوزه راه های مواصلاتی صورت گرفته اظهار داشت: بزرگراه ابوعلی سینا یکی دیگر از مسیرهای مهمی است که شهرجدید صدرا را به منطقه دوکوهک و محور شیراز سپیدان در شمال غربی شیراز متصل می‌کند، این پروژه سه و نیم کیلومتر طول دارد و عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ آغاز شد که به دلیل وجود معارضین ملکی و تاسیساتی با تاخیر نسبت به برنامه زمان‌ بندی شده در حال اجراست و امروزه پروژه ابوعلی سینا مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و تلاش داریم تا ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری کامل برسد، مسیر این پروژه در گذشته یک معبر قدیمی با ۶ متر عرض بود که پس از بهر ه‌برداری به ۶۰ متر افزایش خواهد یافت.

اتصال صدرا به آزاده راه اصفهان شیراز

وی در خصوص بحث دسترسی  شهر صدرا به آزاده راه شیراز- اصفهان نیز گفت: این مسیر با طول  حدود  ۱۱ کیلومتر طول  از میدان فرهنگ شهر صدرا  شروع و از محل جاده بیضا به آزاده راه متصل می شود و تشریفات مناقصه اجرای این پروژه  برگزار و با دریافت مجوزات لازم به زودی شاهد شروع عملیات اجرایی  اتصال صدرا به آزادراه خواهیم بود که تحولی مهم در حوزه زیرساختی و توسعه شهر صدرا محسوب می شود.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا درخصوص  احداث آرامستان به عنوان یک مطالبه جدی که به دلیل برخی مشکلات حقوقی باقی مانده است  گفت: به دلیل مشکل حقوقی زمین فرایند واگذاری زمین به شهرداری از سوی اوقاف متوقف شده بود که طی توافق حاصل شده، زمین برای ساخت  آرامستان  ظرف ۲هفته آینده به شهرداری تحویل خواهد شد.

حاجی پور با بیان این که ترکیب جمعیتی شهر جدید صدرا جوان است و باید به ایجاد زیرساخت‌های تفریحی هم توجه ویژه‌ای داشت، اظهار کرد: در مجموعه عمران صدرا به توسعه فضاهای ورزشی، زیرساخت‌های فرهنگی و هنری توجه ویژه‌ای داشتیم. در همین زمینه یک سالن آمفی تئاتر ۴۰۰ نفره و چندین سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال احداث است که تا پایان سال جاری به بهره‌ برداری خواهد رسید.

وی افزود: همچنین شرکت عمران صدرا پروژه خانه هنرمندان شامل چندین گالری و سالن‌های آمفی تئاتر و سینما را در دستور کار دارد که عملیات طراحی‌ به پایان رسیده است و اجرای این پروژه به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها و تورم در حوزه ساخت و ساز به تعویق افتاده است، البته شرکت عمران صدرا برای اجرای پروژه‌ ها از فرآیند اولویت ‌بندی و رتبه‌بندی اهمیت پروژه‌ها تبعیت می‌ کند و ساخت زیرساخت‌های ارتباطی، تصفیه خانه و مدارس و پروژه‌های روبنایی ذکر شده را در شرایط کنونی مهم‌تر ارزیابی کردیم.

حاجی پور یکی از مزیت های شهرهای جدید در نظام برنامه ریزی کشور را تاسیس شرکتهای عمران با استفاده از ظرفیت قانون شهرهای جدید دانست که از نظر مالی مستقل بوده و وابستگی به بودجه عمومی دولت ندارند و کاهش درآمد نفت و کاهش درآمد دولت و ... در روند تامین مالی پروژه ها در حوزه شهرهای جدید چندان  تاثیر گذار نیست.

وی با اشاره به مکانیزم های متنوع تامین مالی پروژه‌ها در شرکتهای عمران و استفاده از ظرفیت مشارکت، تهاتر و اسناد خزانه، اجرای سریع ‌پروژه‌ها در شرکت عمران را فرصتی مناسب برای توسعه و تحول زیرساخت های شهری دانست که باید از آن استفاده بهینه کرد.

حاجی پور تاکید کرد: ما هم اکنون بیش از ۵۰ پروژه فعال داریم که مجموع اشتغال مستقیم این پروژه ها از یک هزار نفر بیشتر می شود که معمولا این آمار در جایی اشاره نمی شود، این موضوعی است که به عنوان وجه مثبت و پنهان فعالیت های مجموعه عمران صدرا است و بایستی توسط مراجع و دستگاههای متولی مد نظر قرار گیرد.

 وی همچنین اعلام کرد: برای توسعه «اکو پارک» صدرا این با شهرداری صدرا توافق کرده ایم که ۲۵ هکتار دیگر از این پارک خطی را که پنج برابر مساحت فعلی این پارک است تحت عنوان «بوم-بومستان» توسط عمران صدرا اجرا شود.

 

کد خبر 149761

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید