پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۸:۳۸
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بقعه بی بی دخترون که آرامگاه نوه امام سجاد (ع) است در بافت تاریخی شیراز و محله سنگ سیاه فرصت مطلوبی برای گردشگری تاریخی- مذهبی است که نباید از آن غافل شد.

به گزارش پیام خبر، شهر شیراز دارای بقاع متبرکه عدیده ای است که در شمار جاذبه های تاریخی نیز قرار دارند و نقش مهمی در گردشگری تاریخی-مذهبی ایفا می کنند.

یکی از این بقاع متبرکه، بقعه ای در بافت تاریخی یشراز و محله سنگ سیاه است که با نام «بی بی دخترون» شناخته می شود که آرامگاه «بی بی خدیجه» یا «ام عبدالله»، نوه امام سجاد (ع) معروف به «بی بی دختران» است، ساخت این بقعه به دستور «بیک خاتون»، مادر «شاه شجاع» در دوره آل مظفر در شیراز انجام می شود و یک بنای زیبا با معماری ساده پدید می آید.

با وجود اینکه معماری و تزئینات بقعه ساده است اما مسافران در کنار زیارت، جذب معماری منحصر به فرد این آرامگاه نیز می شوند زیرا این بقعه متبرکه در ۲ طبقه ساخته شده و در گذشته، دختران دم بخت با بستن پارچه و نخ به ضریح این امامزاده، حاجت می طلبیدند.

در سال ۱۳۴۷ این بقعه به ثبت فهرست آثار ملی ایران نیز می رسد و امروز همچنان برخی از مراسم ها و جشن های مذهبی در این آرامگاه برگزار می شود.

بی بی دخترون دارای چهار در ورودی است و در طبقه دوم خود بالکن های متعددی دارد که مزین به مقرنس های گچ بری و نرده مشبک چوبی هستند.

وجود این بقعه در بافت تاریخی شهر شیراز فرصت ارزشمندی است که در تورهای گردشگری می تواند در یک مسیر گردشگری که بازدید از سایر جاذبه های این محور را نیز مانند بازار، مسجد و حمام وکیل، خانه فروغ الملک و ... را در بر بگیرد تعریف شود.

 

کد خبر 149765

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید