پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مدت‌هاست در مسیرهای ویژه دوچرخه سواری شیراز شاهد آن هستیم، مسیرهایی که پیش‌ از آن که دوچرخه ها در آن جا داشته باشد موتورسیکلت ها تردد دارند و ماشین‌ ها بی اعتنا به قوانین و بدون هیچ مشکلی بر سر راه مسیرهای دوچرخه سواری پارک می کنند.

به گزارش پیام خبر، روزنامه خبرجنوب در گزارشی به قلم جلال عرفانی نوشت: یکی به سرعت با موتور سیکلت در حال حرکت است، دیگری ماشینش را پارک کرده و چند نفری در حال قدم زدن هستند. این ها و چندین و چند صحنه دیگر از مشکلاتی است که مدت‌هاست در مسیرهای ویژه دوچرخه سواری  شیراز شاهد آن هستیم، مسیرهایی که پیش‌ از آن که دوچرخه ها در آن جا داشته باشد موتورسیکلت ها تردد دارند و ماشین‌ ها بی اعتنا به قوانین و بدون هیچ مشکلی بر سر راه مسیرهای دوچرخه سواری پارک می کنند. در این میان اولین سئوالی که در این رابطه به ذهن خطورمی کند این است که آیا با توجه به این که پارک خودرو و تردد سایر وسایط نقلیه در مسیرهای دوچرخه سواری تخلف است پس چرا برخوردی با این تخلفات نمی شود؟ و آیا این خطوط، تنها به صورت نمادین هستند؟ موضوعی که رئیس کمیسیون عمران و حمل و ‌نقل شورای شهر شیراز در واکنش به آن به خبرنگار ما گفت: در این راستا ما تعاملاتی را با پلیس داشتیم و با پلیس تفاهم نامه همکاری بسته و تمام مباحث مالی نیز در قالب همان تفاهم نامه دیده شده و در همین ارتباط در حال حاضر برخی از ساختمان های مورد نیاز پلیس از جمله شماره گذاری شماره ۲ یا ساختمان پلیس رو به روی حرم مطهر توسط شهرداری در حال اجراست و در حوزه‌های مختلف با پلیس همکاری داریم. نواب قائدی افزود: در حوزه ساماندهی ناوگان باربری هم پلیس همکاری خوبی در زمینه جلوگیری از ورود خودروهای سنگین داشته و نیروهای آن ها حتی خارج از ساعت کار هم با ما همکاری دارند چرا که نیروهای عادی اجازه اعمال قانون را ندارند و این تنها نیروهای رسمی پلیس هستند که کد ثبت تخلف دارند و می توانند در برخورد با متخلفان ما را یاری دهند. وی تصریح کرد: اما با این اوصاف باز هم پلیس محدودیت نیرو و امکانات دارد و نمی ‌تواند برای برخورد با هر تخلفی یک نیرو به کار گیرد. با توجه به این موضوع ضرورت هوشمند سازی هر چه بیشتر مشخص می شود. قائدی افزود: واقعیت آن است که ما باید به سمت هوشمند سازی و نصب دوربین در نقاط مختلف شهر و مسیرهای دوچرخه سواری برویم تا کسی که وارد این مسیرها می شود به صورت هوشمند اعمال قانون شود، ظرفیت پلیس محدود است و نمی ‌تواند همه محورها را پوشش دهد.

عضو شورای شهر شیراز گفت: البته بخشی از این هم مربوط به فرهنگسازی است که رسانه ها باید در این راستا ما را یاری دهند و باید خودمان هم کاری کنیم که قبح چنین عملی یعنی تردد موتور سیکلت و پارک خودرو در مسیر دوچرخه سواری بالا برود پلیس هم قطعاً در ادامه ما را بیشتر یاری می دهد. معاون حمل و نقل و ‌ترافیک‌ شهرداری شیراز هم در این رابطه با اشاره به اجرای ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز  گفت: در زمینه پیشگیری و برخورد با متخلفانی که وارد مسیرهای دوچرخه سواری می شوند چند اقدام را در دستور کار قرار دادیم که یکی از موارد استفاده از ظرفیت پلیس است که در ابتدا به صورت ارشادی و تذکر و در ادامه به جریمه افراد منتهی می شود.

مسعود طهماسبی افزود: بحث دیگر در این زمینه ایجاد کمپین‌ فرهنگسازی ترافیکی است که می تواند در بلند مدت تاثیر خوبی در این حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که می تواند در این حوزه تاثیر گذار باشد ایجاد زیر ساخت های ترافیکی به ویژه در حوزه نظارت هوشمند است. در این رابطه ما در حال حاضر دوربین های نظارت و ثبت تخلف را داریم و حتی در مواردی هم با برخی از تخلفات در زمینه مسیرهای دوچرخه سواری برخورد صورت می ‌گیرد اما با توجه به وجود شاخ و برگ درختان و برخی از تابلوها در مسیر دید دوربین ها گاهاً در این رابطه مشکل داریم.

وی ‌افزود: با توجه به اهمیت نظارت تصویری و هوشمند توسعه این حوزه در دستور کار قرار گرفت و در حالی که تا آبان ماه سال قبل ۱۴۶ دوربین برای نظارت و ‌ثبت تخلف در شهر فعال بود طبق برنامه زمان بندی مقرر شد تا پایان امسال تعداد دوربین ها به ۲۶۰ دوربین افزایش یابد که تا کنون ۲۰۵ مورد از آن ها اجرا شده و تا سه ماهه آینده هم مابقی آن ها نصب می‌شود. وی ادامه داد: اما با توجه به هدفمند بودن مسیرهای دوچرخه سواری بحث هوشمند سازی و تجهیز این مسیرها به نظارت هوشمند نیز در دستور کار قرار گرفته  است ...وی در خصوص احتمال ایجاد مسیرهای جدید دوچرخه سواری هم گفت: البته ما معتقدیم که باید به سمتی برویم که  در صورت نیاز در تمامی نقاط شهر بتوانیم از همه مدهای حمل و نقل عمومی استفاده کنیم که در این راستا مطالعات طرح یکپارچه سازی ریلی و غیر ریلی که دوچرخه هم به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل جزئی از آن است در حال تدوین است.

طهماسبی گفت: معتقدیم در کلانشهری مثل شیراز باید ترکیبی از همه مدهای حمل و نقل را در کنار هم دید و به یک سیستم کارا و ترکیبی در حوزه حمل و نقل دست یافت تا در جایی که نیاز است از اتوبوس و مترو استفاده  شود و در جایی هم از دوچرخه بهره برده شود و همه این ها به صورت یک  پکیج کامل از حمل و نقل عمومی خدمات رسانی کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص احتمال توسعه مسیرهای دوچرخه سورای گفت: قطعاً ما توسعه مسیرهای دوچرخه سواری را در دستور کار داریم اما با توجه به شروع  مطالعات طرح یکپارچه سازی حمل و نقل عمومی میزان توسعه مسیرهای دوچرخه سواری منوط به این مطالعات است البته در این طرح اولویت تنها با دوچرخه نیست چرا که هر بخش از شهر حمل و نقل ویژه خود را می طلبد. وی در خصوص دوچرخه‌های نارنجی رنگ بیدود هم گفت: بر اساس   قرار داد با سرمایه گذار  سالیانه باید دو هزار دستگاه و تا سال پنجم ده هزار دستگاه دوچرخه توسط سرمایه گذار وارد شیراز شود  و هر سال ۵۰ کیلومتر به پوشش این دوچرخه ها افزوده شود.

طهماسبی گفت: در این ارتباط در سال اول ۵۰ کیلومتر از شهر تحت پوشش این دوچرخه ها قرار گرفت که امسال در سال دوم این رقم باید به ۱۰۰ کیلومتر مربع افزایش یابد. وی با اشاره به استقبال خوب شیرازی ها از دوچرخه های هوشمند گفت: البته ما به دنبال نسل‌ های بعدی  دوچرخه و سایر وسایط از این دست مانند اسکوتر، دوچرخه های خانوادگی و دوچرخه برقی هم هستیم که البته به دلیل تحریم ها در این رابطه با توجه به تامین این وسایط از خارج کشور  مشکلاتی داریم. وی افزود: البته در کنار استفاده از سیستم های هوشمند ثبت تخلف در برخی از مسیرهای دوچرخه سواری مثل مسیر ساحلی تابلوهای توقف ممنوع و سایر علائم را نیز نصب کردیم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در کنار این موارد نیز برای شفافیت بیشتر  مسیرهای دوچرخه سواری تابلوهای ویژه تهیه و به زودی در  مسیرهای دوچرخه سواری نصب می شود.

 

کد خبر 149950

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید