سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
۱۷ مرداد و روز خبرنگار، فرصتی است تا با نگاه اجمالی به مشکلات خبرنگاران و عکاسان خبری بار دیگر به این نتیجه رسید که تنها عشق و ایثار است که این حرفه را پیش می برد.

به گزارش پیام خبر، روز خبرنگار ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی، فرصتی است تا علاوه بر تقدیر از جایگاه و زحمات خبرنگاران به مشکلاتی که در این حرفه وجود دارد نگاهی شود.

اینکه خبرنگار از کمترین امکانات مانند حق بیمه، حقوق ثابت و ... برخوردار نمی شود اما باز هم با علاقه و ایثار دل به کار می دهد و قلم می زند مقوله ای است که همواره گفته شده و بارها مسئولان قول مساعد داده اند که به آن رسیدگی کنند و باز هم چندان محقق نشده است بماند اما هفته ای که به عنوان هفته خبرنگار نامیده می شود باید فرصتی برای نشستن مسئولان پای حرف و خواسته های خبرنگاران باشد چرا که در دیگر روزهای سال خبرنگار بارها و بارها در جلسات پای حرف مسئولان نشسته و خبر نوشته است.

هفته خبرنگار نباید به هفته ای پر از خبر نوشتن برای خبرنگاری که در طول سال زحمت ها کشیده خلاصه شود، اینکه هر حوزه ای خبرنگار خود را برای تقدیر و تشکر دعوت کند اما نتیجه آن نوشتن چندین خبر و یک هفته خسته کننده و در نهایت فرصتی نبودن برای مطرح شدن خواسته خبرنگاران شود، چندان مطلوب نیست.

از سوی دیگر بیش از ۲ سال است که با شیوع کرونا مواجه هستیم و خبرنگار حتی آن روزها که اعمال محدودیت شد، تعطیل شد و جلسه حضوری هم نبود پای خبر نوشتن نشست یا عکاس خبری برای عکس گرفتن به مراکز مختلف رفت، از بیمارستان، تدفین اموات کرونایی و ... خبر تهیه کرد و عکس گرفت.

محمدحسین نیکوپور که سالهاست در حرفه خبرنگاری مشغول به فعالیت است در خصوص مشکلات اخیر خبرنگاران در گفتگو با پیام خبر می گوید: بسیاری از مسئولان هنوز ترجیح می دهند که پس از نزدیک سه سال از شیوع کرونا جلسات خبری همچنان حضوری برگزار شود که سلامت خبرنگاران را به مخاطره می اندازد.

سردبیر پیام خبر و خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ادامه می دهد: این درحالی است که در جلسات خبری به ندرت شیوه نامه های بهداشتی رعایت می شود و فاصله گذاری ها نیز مورد توجه نیست و در این بین انتظار از خبرنگاران هم بیش از حد است.

وی تاکید می کند: درحالیکه قرنطینه برای شغل ما معنا و مفهوم ندارد و در هر صورت باید کار را انجام داد و در روزهای ابتدایی بسته های بهداشتی برای نمایش و شوآف در اختیار خبرنگاران و عکاسان خبری قرار گرفت اما به مرور به فراموشی سپرده شد.

وی ادامه می دهد: در این اواخر هم بسیاری از همکاران خبرنگار و عکاس خبری با وجود واکسیناسیون دچار بیماری شدند اما در جلسات حضور داشتند.

محمد صادقی، خبرنگار خبرگزاری فارس نیز با اشاره به مشکلات مالی خبرنگاران حق التحریری می گوید: زمانی که به دلیل کرونا شمار خبرها به هر دلیلی کم می شد تا با تعطیلی مواجه بودیم دریافتی این خبرنگاران که شغل دیگری نیز ندارند کاهش می یافت و البته ترس از برگزاری جلسات مختلف و ابتلا به کرونا نیز موضوع دیگری بود که خبرنگاران را در مخاطره قرار می داد.

نیکنام خشنودی، نیز با تبریک روز خبرنگار می گوید: روز خبرنگار ۱۴۰۰ مرور طعم های تلخ و شیرین توامان است، روزهایی که به تلخی یورش کرونا به جامعه بی پناه ما و شیرینی تولید و تامین واکسن و تزریق به اقشار آسیب پذیر و در معرض خطر است.

دبیر و خبرنگار ایرنا افزود: روز خبرنگار ۱۴۰۰ روز فریادهای در گلو مانده و سکوت های مرگبار است، روز مظلومیت دوباره شهید صارمی و چرخش هایی بر مدار سیاست، روزی که باید در یک لحظه گریست و خندید و بغض کرد و هیچ نگفت، روز خبرنگار ۱۴۰۰ روز فریاد زیر آب است.

در پایان باید گفت، یکی از اتفاقات اخیری که موجب شد تا خبرنگاران و عکاسان خبری در میان ازدحام فراوانی قرار بگیرند، افتتاح پروژه های اخیر در شهر شیراز بود که با حضور شهروندان در کنار مسئولان شهری برگزار شد و خبرنگاران برای تهیه خبر و عکس در میان این ازدحام ناچار به پوشش خبری کرد.

این دست مشکلات، رفتن در جاده و مناطق دور برای تهیه گزارش، جان باختن و شهادت و ... همه و همه از خودگذشتگی و ایثار خبرنگار را به تصویر می کشد که هیچ ارزش و قیمتی بر آن نمی شود گذاشت جز اینکه عشق است و عشق ...

 

کد خبر 150417

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید