جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲۱:۲۳
زمان مطالعه: 7 دقیقه
همایش چند رسانه ای «رستاخیز» با رویکرد استفاده از ظرفیت های بومی و هنر نمایش در بوستان کوهستانی دراک شیراز در آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.

به گزارش پیام خبر، مجید میکائیلی، امروز چهارشنبه ۱۰ شهریور در نشست خبری همایش چند رسانه ای «رستاخیز» گفت: این همایش چند رسانه ای در فصل پاییز برگزار خواهد شد و شکل بومی تر شده «فصل شیدایی» سابق است که در شیراز دنبال شده بود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس افزود: استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری، رسانه ها و ... شکوفا شدن آنها از تاکیدات مقام معظم رهبری است که ایشان خواستار طرح های ابتکاری جوانان در این زمینه شده اند.

وی اضافه کرد: سازمان بسیج هنرمندان فارس برای شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود به دنبال ایجاد رویدادهای  فرهنگی و هنری با مشارکت دستگاه های مختلف از ابتدای امسال بوده است.

میکائیلی تاکید کرد: معاونت فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس، معاون فرهنگی شهرداری شیراز، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز، صدا و سیمای مرکز استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بسیج رسانه استان و ... در این برنامه ها همکاری خوبی داشته اند.

وی ادامه داد: در سومین حرم اهل بیت (ع)  به دنبال این برنامه فرهنگی بودیم تا با استفاده از ابزار هنر برای نسل چهارم انقلاب و اصلاح زیرساخت ها و آسیب شناسی اقدام مطلوبی به انجام برسانیم.

میکائیلی اضافه کرد: موضوع همایش چند رسانه ای «رستاخیز» شامل موضوعات تاریخ صدر اسلام، تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، تلاش جهادگران سلامت، زندگینامه و شهادت حضرت احمد ابن موسی (ع)، حافظ، سعدی، شهید «دستغیب» و مهدویت است و همزمان با هفته «وحدت» از ۲ تا ۱۲ آبان به مدت ۱۰ شب در پارک کوهستانی «دراک» شیراز برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس تاکید کرد: پیش بینی می شود این همایش چند رسانه ای سه تا پنج هزار نفر مخاطب در هر شب با رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشد و اگر وضعیت از نظر کرونا مناسب نبود به شکل خودرویی و موج اف ام روی خودروها برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی-هنری از نیازهای مردم است و به دنبال جریان سازی در این زمینه برای مردم شیراز خواهیم بود.

مصطفی مشفقیان، نیز گفت: شیرازی ها از برنامه «فصل شیدایی» که پنج سال قبل برگزار شد خاطره خوش دارند.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: همایش چند رسانه ای «رستاخیز» که امسال برگزار خواهد شد یک برنامه فرهنگی بومی تر است و رویکرد نماینده ولی فقیه در استان فارس اثرگذاری رویدادهای فرهنگی است.

وی اضافه کرد: هم افزایی فرهنگی میان دستگاه ها برکات خوبی دارد و مطالبه جدی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز است.

مشفقیان تاکید کرد: هم افزایی مشترک بیشتر دستگاه های استان و  استفاده از ظرفیت هنرمندان فارس در برگزاری همایش چند رسانه ای «رستاخیز» شاهد ایجاد نتایج مطلوب خواهد شد و برای اولین بار شاهد برگزاری برنامه ملی با استفاده از ظرفیت بومی هستیم.

وی تصریح کرد: بازدهی برنامه های فرهنگی مهم است و مسئولان استان باید خروجی فرهنگی ملموس و دستاورد لازم این برنامه ها را مورد توجه قرار دهند و برنامه ها را در مسیری هدایت کنند که خروجی بالایی داشته باشد.

مرتضی جعفری نیز با اشاره به شرایط کرونا بیان کرد: در شرایط کرونا برگزاری برنامه های فرهنگی فاخر و فعال کردن ظرفیت های هنری شیراز، برنامه های جریان ساز فرهنگی به شمار می رود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: چندین ماه جلسات هماهنگی و میدانی برای برگزاری این همایش در حال برگزاری است و در بوستان «دراک» محل برگزاری آن جانمایی شده و لایحه برای مساعدت مالی این برنامه در شورای اسلامی ششم شهر شیراز نیز به تصویب خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در شرایط کرونا حضور مردم در عرصه های میدانی محدود شده اما برگزاری برنامه های فرهنگی در شیراز متوقف نشده و همایش بین المللی «غدیر» و اجرای برنامه های مفصل در ایام محرم که نسبت به سال های قبل چند برابر بود مصداق تداوم برگزاری این برنامه ها است.

وی اضافه کرد: برنامه سوگ قدسیان، نصب چهار سازه فلزی در شهر و ۷۰ هزار متر ریسه، یک هزار عدد پرچم بزرگ اهتزاز، نصب پرچم «یا حسین» در دروازه قرآن، برپایی خیمه سوگواری اهل بیت (ع) در میدان نمازی شیراز، فضاسازی و حمایت از هیئات مذهبی، چاپ و توزیع پوستر مذهبی «ما ملت امام حسینیم»، طرح «هر خانه یک حسینیه»، برپایی مراسم محرم به صورت خودرویی در کوهستان «دراک» و ... از نمونه این اقدامات موثر است.

جعفری با تشکر از همراهی سازمان بسیج هنرمندان فارس، نهاد نماینده ولی فقیه در فارس، بسیج رسانه، اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس، سپاه فجر و... و. برای حمایت از برگزاری این برنامه های فرهنگی عنوان کرد: بیش از ۵۰ برنامه تعزیه در محلات مختلف شهر در این ایام برگزار شد و در هفته دفاع مقدس شاهد برگزاری جشنواره روزنامه نگاری، رونمایی از ۲ کتاب دفاع مقدس، تولید ۲۰ قصه صوتی، شب خاطره و خاطره گویی، نمایشگاه آثار هنری شهیدان، نمایشگاه عکس و وصیتنامه شهدا، نمایش عملیات دفاع مقدس در دیوار «ارگ»، تقدیر از شهدای سلامت، تولید پازل های کودکان با معرفی عملیات دفاع مقدس، نمایشگاه خیابانی، تجلیل از جانبازان اعصاب و روان، اعزام نمادین رزمندگان، مسابقه داستان نویسی، اختتامیه جشنواره دفاع مقدس و ... خواهیم بود.

وی اعلام کرد: برنامه های دهه محرم در ایام اربعین نیز اجرا خواهد شد که در مجموع شامل ۱۵ برنامه است که تعزیه و پرده خوانی را نیز شامل می شود.

هادی رضایی در این نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه «عصر شیدایی» موجب آشتی میان تئاتر و مردم شد و  در نگارش نمایشنامه «رستاخیز» از ظرفیت های استانی، افتخارات و داستان های بومی استفاده می شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس افزود: همایش «رستاخیز» مقدمه ای برای اجرای نمایشنامه های ملی بر پایه ظرفیت ها و رویدادهای بومی است و موجب آشتی بین صحنه تئاتر و تماشاگران می شود.

وی اضافه کرد: انتقال مفاهیم اسلامی-ایرانی با زبان هنر و از طریق رسانه اقدام مطلوبی است و انتظار مقام معظم رهبری در انتقال این مفاهیم رستاخیزی است بتواند موثر واقع شود که نام این همایش با عنوان «رستاخیز» پس از سالها شیدایی در فارس به عنوان استان پیشرو در هنر انتخاب شده است.

رضایی تاکید کرد: اگر هنر تلفیقی بین تاریخ صدر اسلام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم و سلامت ایجاد کند پیام اولیای الهی به خوبی به نسل جدید منتقل می شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه عکس در هفته دفاع مقدس با نگاه مجاهدت های رزمندگان مدافعان حرم و مدافعان سلامت نیز برگزار خواهد شد که اقدام فرهنگی موثری در این خصوص است و اصحاب رسانه زبان گویای نظام و مطالبه گران مردم هستند و نقش موثری در اقدامات فرهنگی جامعه ایفا می کنند.

رضایی تاکید کرد: «راه دل»، کار ارزشمند عکاسان خبری از سوگواری عاشورایی است که به صورت ملی برگزار می شود و باید حمایت شود و همکاری مطلوب رسانه در اطلاع رسانی موجب شده تا هنر و رسانه ۲ بال اثربخش یکدیگر باشند.

روح الله رنجبری نیز در این نشست گفت: اتفاقاتی که در نمایش می افتد، ملموس تر بوده و نفس به نفس تماشاچی اتفاق می افتد و تاثیر بازیگران به عنوان راویان زنده بیشتر است و تئاتر تاثیرگذاری آنی بر مخاطب می گذارد.

کارشناس سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تاکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از تمام ظرفیت های خود برای اجرای همایش «رستاخیز» استفاده می کند.

 

کد خبر 153869

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید