جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ۰۰:۳۱
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ملی تعزیه حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) خبر داد.

به‌گزارش پیام خبر، هادی شهدوست شیرازی گفت: تعزیه، ازجمله نمایش‌های آیینی است که به‌ طور عمیقی با باورهای شیعی و عشق به خاندان عصمت و طهارت پیوند یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامه‌ها، حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا (ع)، از مدینه عازم طوس می‌شوند، اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان، حاکم دست‌نشانده‌ی مامون، روبرو می‌شوند و طی دفاعی جانانه به شهادت می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه این ثبت ملی در ایام مابین اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر به انجام رسید، عنوان کرد: هم‌ زمان با ثبت ملی این اثر تعزیه حضرت احمد بن موسی (ع) به‌صورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم حضرت احمد ابن موسی شاه‌چراغ (ع) پخش می‌شد که اتفاقی کم‌نظیر است.

شهدوست شیرازی بیان کرد: علاوه بر اجرای تعزیه حضرت احمد ابن موسی شاه‌چراغ (ع)، آیین‌های محرمی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چک‌چکوی استهبان و چاووش‌خوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق به‌صورت نمادین برگزار شد.

 

کد خبر 156130

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید