پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
پنج شنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۵ ۲۳:۵۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پنجشنبه شب در ویژه برنامه ای با عنوان «روضه خلدبرین» به مناسبت یادروز حافظ که در آرامگاه این شاعر بلندآوازه در مجموعه فرهنگی و تاریخی حافظیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «پیام خبر»، پنجشنبه شب در ویژه برنامه ای با عنوان «روضه خلدبرین» به مناسبت یادروز حافظ که در آرامگاه این شاعر بلندآوازه در مجموعه فرهنگی و تاریخی حافظیه برگزار شد، مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: حافظ و مولانا هردو معلمان دهکده جهانی هستند.

خردمندی و تبحر از ویژگی های مهم حافظ است

سلطانی فر با تاکید بر اینکه برگزاری این مراسم باید به حفظ هویت ایرانی کمک کند، بیان کرد: خردمندی، تبحر و... از ویژگی های مهم حافظ است که باعث شده این شاعر را حافظه فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در تمامی شبها و روزها باید به احترام نام بزرگ او کلاه را از سر برداریم، اظهار داشت: امروزه این شاعر فقط متعلق به ایران و ایرانیان نیست زیرا امروزه  سروده های سترگش در تمامی جهان زمزمه می شود.

معاون رئیس جمهور از حافظ به عنوان شاعر و اندیشمند بزرگی یاد کرد و افزود: این شاعر ایرانی پیام انسان دوستی، محبت و شور و اشتیاق را به همه جهانیان تقدیم کرده است.

وی گفت: ادب پژوهان و ادب دوستان در همه  کشورهای جهان به این حقیقت عمیق و دقیق مضامین و حس انسانی را که حافظ در انسان ایجاد می کند اشاره می کنند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه حافظ جدای از آنکه شاعری توانمند و چیره دست است، از درایت و فراست بالایی برخوردار است، بیان کرد: هر مخاطبی بر اساس فهمش از اشعار حافظ برداشت متفاوتی دارد و به گونه ای شاعران بزرگی از جهان غرب از مشرب شعری او تاثیر گرفته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در اشعار حافظ چهار مولفه فکری دیده می شود، اظهار داشت: این مولفه ها شامل مسالمت جویی، مثبت اندیشی، عشق و پیکار با ریاکاری است و اینها چهار مولفه ای است که جهان امروز به آن نیاز دارد.

حافظ متفکری روشنفکر است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه امروزه حافظ را متفکری روشنفکر می داند، گفت: امروز هشتم مهرماه و روز ادای احترام به مولانا نیز هست و در کنار ادای احترام به خواجه اهل راز باید اعلام کرد که این دو شاعر از خود اشتراکات و مولفه های ماندگاری به جا گذاشته اند.

وی از اشتراکات این دو شاعر به جغرافیانوردی و تاریخ پیمایی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر حافظ تمامی انسانها را به صلح و دوستی دعوت کرده است مولانا اسطوره آزاداندیشی است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه این دو شاعر بزرگ در نهایت هوشمندی  درسهای زیادی به انسانها داده اند، بیان کرد: امروزه شعار مولانا نیز در تمامی جهان گسترش یافته و اندیشه های انسان دوستانه رمز اصلی موفقیت اشعار، سخنان و حکمتهای او در میان جهانیان است.

وی با بیان اینکه حافظ و مولانا فقط شاعر نیستند، افزود: باید این دو شاعر هر دو حکیمان و معلمان دهکده جهانی بدانیم زیرا دانستن زندگی با عدالت را که امروزه تمام مردمان جهان دنبال آن هستند می توان در اشعار این دو شاعر یافت.

شباهت نگاه حافظ و مولوی به کرامت انسانی

استاندار فارس نیز در این برنامه به ذکر شباهتهای نگاه حافظ و مولوی به کرامت انسانی و آزادی پرداخت و گفت: هر دوی این شاعران از ظلم و ستم بر انسان نالان هستند.

بر اساس این گزارش، محمد علی  افشانی در جریان یادروز حافظ گفت: مولوی و حافظ با داشتن شباهتهای آشکار در نگاهشان به کرامت انسانی، تقدیر الهی، کوشش با توکل، ناله و فریاد، عشق و شادی، عدالت و آزادی راهی متفاوت برای عروج به قله ادبی، عرفانی و انسانی برگزیدند.

وی افزود: هرکدام از زاویه ای به دغدغه های انسانی، رهایی ، رستگاری ،آزادی و آزادی بشر می اندیشند و از ظلم و ستم بر انسان نالانند. هردو از زهد و ریا در تاب هستند و خودپسندی بر نمی تابند و از این آفت عرفان سوز و دین بر باد ده در فغانند.

حافظ طرحی نو در انداخته است

افشانی با اشاره به اینکه قصد دارد امسال بیشتر به موضوع مولانا بپردازد، بیان کرد: مولوی اندیشه عمیق خود را معطوف به ژرف اندیشی در موضوعاتی مانند خدا، انسان و جهان کرده است و میراثی عظیم در شناسایی هستی تقدیم آدمیان کرده است.

وی افزود: مولانا پیچیدگی ساختار ذهنی و روانی انسانها را با ژرف اندیشی عمیق و دقیق وصف کرده و هم استعدادها و هم ضعف و کاستی ها را به تصویر کشیده و همچون حافظ طرحی نو در انداخته است.

استاندار فارس گفت: مولوی یکی از انبوه مواردی که کنکاش کرده، عدل و ظلم، داد و عدالت ورزی و ستمگری است، او به عدل پرداخته و مسئولانه با آوایی گیرا بر ستمگر و ظلم تاخته است.

افشانی بیان کرد: او با ستایش از رعایت حقوق انسانی ، دادگران را به عرش برده و چهره مستبدان و خودکامان را اهریمنی خوانده وآهها را از عرش به فرش کشیده است.

استاندار فارس ادامه داد: وی مفاهیمی عمیق را با مفاهیم قابل فهم عرضه کرده است.

افشانی بیان کرد: در نگاه مولوی هرناشایسته ای جای شایسته ای گیرد بی عدالتی و حاصل آن ویرانی است.

وی گفت: در نظر حافظ نیز آزار خلق چنان گناه بزرگی است که جز آن گناه بزرگی نمی بیند.

استاندار فارس ادامه داد: مولوی بسیار زیبا به شرح دادخواهی پشه ای از باد نزد سلیمان نبی پرداخته تا نقش حکمرانی عادل را نمایان کندو این نسخه دادخواهی همه انسانهای مظلوم تحت ستم تاریخ است.

افشانی گفت: مولوی هدف انبیا را برقراری عدالت می داند تا مناسبات انسانها عدالانه باشد تا از ناله یتیمان عرش به لرزه نیافتد.

وی اضافه کرد: در نگاه مولوی حاکمیت داد آن است که ستمگر نتواند بر دیگری ستم کند و چاره دفع بلا خشم و ستمگری نیست بلکه چاره آن گذشت و بخشش است.

آزادی و آزاده بودن انسانها در نگاه مولوی

استاندار فارس با اشاره به آزادی و آزاده بودن انسانها در نگاه مولوی گفت: او انسانها را اسیر شهرت، شهوت ،حسرت، قدرت و داشته های و خواسته های  خویش می داند و آدمی را تشویق می کند تا این بندها را بگسلد و خود را آزاد نماید و به آدمی هشدار می دهد که حکمرانی شما پایان پذیر است و عواقب آن سهمگین است.

وی گفت: این غیر از مسئولیت گریزی و راحت طلبی است بلکه تاکید بر ارزش انسانی است و رها شدن تعلقات و دل کندن از آنچه بهای انسانی برایش می دهد.

استاندار فارس گفت: مولوی بیشتر به آزادی انسان از درون پرداخته و آدمیان را به آزاد زیستن فرا می خواند و عمق باور مولوی به آزادی بشر تا بدانجاست که رسالت انبیا را آزادی بشر می داند و در نظر او مولا کسی است که بند اسارت بندگی را از پای انسان برکردند تا سروگونه آزاد باشند.

افشانی عنوان کرد: تاکید بیش از حد مولانا به آزادی برای آبادی است چراکه آبادی حاصل آزادی است.

یاد مولانا شاعر بلندآوازه ایران گرامی داشته شد

ویژه برنامه گرامیداشت یاد روز حافظ که هر سال 20 مهرماه همزمان با این مناسبت در تقویم رسمی کشور برگزار می شود، امسال به دلیل همزمانی این روز با دهه اول محرم، عصر پنجشنبه 8 مهرماه برگزار شد. در این آیین  یاد مولانا دیگر شاعر بلندآوازه ایران گرامی داشته شد. هشتم و بیستم مهرماه در تقویم ملی کشورمان به ترتیب به نام روزهای بزرگداشت مولوی و حافظ نامگذاری شده است.

امسال به دلیل تقارن یادروز حافظ با دهه اول ماه محرم،ویژه برنامه بزرگداشت این شاعر نامی امروز هشتم مهرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی و علاقه مندان به ادب و فرهنگ ایران زمین در جوار آرامگاه وی برگزار شد.

برپایی نمایشگاه هنرمندان معاصر در نگارخانه وصال شیراز، همایش روضه خلدبرین، مشق شعر نویسی حافظ با حضور هنرمندان خوشنویس فارس، رونمایی از دفتر حافظ پژوهی، همایش حافظ و معنویت در آرامگاه حافظ و همایش حافظ پژوهان با حضور علاقه مندان به ادب و فرهنگ برای روز بزرگداشت حافظ در شیراز از دیگر برنامه های بزرگداشت لسان الغیب است. همچنین به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی بازدید از آرامگاه این شاعر نامی فردا ، نهم مهرماه  رایگان است.

 

کد خبر 1574

 

    دیدگاه ها

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید