پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۷:۴۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های حاد ویروسی و واگیردار در حیوانات زوج سم و وحشی است که با توجه به نزدیکی فصل سرما باید پیشگیری‌های لازم از شیوع احتمالی آن در این استان انجام شود.

به گزارش پیام خبر، دکتر «سعید رحیمی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های حاد ویروسی و واگیردار در حیوانات زوج سم و وحشی است که با توجه به نزدیکی فصل سرما باید پیشگیری‌های لازم از شیوع احتمالی آن در این استان انجام شود.افزود: سرعت سرایت این بیماری واگیردار بالا است و در صورت شیوع، ۱۰۰ درصد گله را درگیر کرده و میزان تلفات آن به خصوص در دام‌های جوان قابل توجه است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تب شدید، کاهش اشتها، کاهش تولید شیر، ریزش بزاق از دهان، زخم مخاطی بر روی زبان و محوطه دهانی ، جراحت پستان و فضای بین دو سم، لنگش به ویژه در گوسفند و بز و تلفات در دام های جوان از جمله مهمترین علایم بیماری تب برفکی در بین دام‌ها است. رحیمی خاطرنشان کرد: این بیماری از جمله موانع اصلی تولید شیر، گوشت، تجارت جهانی دام و فرآورده‌ها خام دامی است و در صورت شیوع در یک منطقه، خسارات اقتصادی سنگین برای کشور و دامداران به همراه دارد. وی افزود: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و مستعد شدن شرایط محیطی و افزایش گردش ویروس در محیط و استقبال کمرنگ دامداران از واکسیناسیون به‌دلیل افزایش قیمت واکسن‌های مورد استفاده احتمال شیوع بالای بیماری در سطح استان مرکزی وجود دارد. رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: درمان موثری برای تب برفکی به‌دلیل ویروسی بودن بیماری وجود نداشته و پیشگیری مهمترین راه جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی در دامداری‌ها است. رحیمی گفت: رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای  از جمله ضدعفونی دوره‌ای و منظم دامداری‌ها، خودداری از نقل و انتقال غیر مجاز دام، خرید دام از مناطق عاری از بیماری با هماهنگی دامپزشکی، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضدعفونی خوردروهای ورودی به واحد و واکسیناسیون دام‌ها از جمله مهمترین اقدامات مقابله با شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی است. وی، کاهش استقبال بهره‌برداران از تزریق واکسن تب برفکی را زنگ خطری برای شیوع گسترده این بیماری در ماه‌های سرد سال عنوان کرد و گفت: با توجه به خسارات اقتصادی فراوان این بیماری و هزینه بالای درمان نیاز است دامداران با مراجعه به مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی سطح استان نسبت به تزریق واکسناسیون دام‌ها علیه این بیماری اقدام کنند. رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: ۳۱۶ هزار راس دام سبک و سنگین امسال برای مقابله با بیماری تب برفکی علیه این بیماری ایمن‌سازی شدند. استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

کد خبر 157510

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید