جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کارگاه آموزش محیط زیستی ویژه دهیاران و روسای شوراهای اسلامی شهر و روستاها با هدف آشنایی با تنوع زیستی و ارزشها و تهدیدات آن به صورت ویدئو کنفرانس با حضور دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان های سپیدان، بیضا و شیراز برگزار شد.
به گزارش پیام خبر، حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حضور اعضای شوراها و دهیاران گفت: با توجه به وظایف و مسوولیت هایی که شوراها و دهیاران در شهر و روستاها بر عهده  دارند در این سلسله نشست ها می توانیم با هم افزایی راهکارهایی را برای ایفای نقش موثر شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم در حفظ محیط زیست و مواهب الهی و تحویل آن به نسل های آینده بیابیم.
وی با اشاره به اهمیت شهرستان های بیضا، سپیدان و شیراز اظهار کرد: هر یک از این شهرستان ها از جنبه های مختلف محیط زیستی، چه از لحاظ غنای  محیط زیستی، منظر و طبیعت چشم نواز و پتانسیل های گردشگری و چه از جهت تنوع زیستی و منابع آب ارزشهای بسیار بالایی دارند.
حمید ظهرابی وضعیت محیط زیست کشور از نظر منابع آب، خاک و تنوع زیستی را بحرانی دانسته و عنوان کرد:  همه ما باید در بهره برداری از طبیعت و منابع تجدید پذیر استفاده معقول و منطقی داشته باشیم اما متاسفانه شاهد وضعیت نابسامانی هستیم که هر روز بدتر می‌شود.
به عنوان نمونه در دنیا جزو کشورهایی با رتبه بالا در فرسایش خاک هستیم همچنین در زمینه بهره برداری غیر اصولی از منابع آب هم جزو کشورهای اول دنیا به شمار می رویم. در بحث میزان مصرف انرژی هم عدد بسیار بالایی به ایران تعلق می گیرد که چند برابر میانگین جهانی است.
با کمی تامل متوجه می شویم، در بخش‌های مختلف آنچه که تا به امروز انجام داده‌ایم متناسب با توسعه پایدار و توان سرزمین ما نبوده است.
 در حال حاضر ۷۶۷ میلیون متر مکعب برداشت از آب های زیر زمینی داریم
ظهرابی افزود: بسیاری از متخصصین معتقدند که در ساز و کارهای مدیریت منابع آب ورشکسته شده ایم و منابعی که داریم با مصارف مان با هم متناسب نیست و این روند ما را به سمت نابودی میبرد و بایستی تلاش کنیم تا آن را اصلاح کنیم و برای اصلاح این روند برنامه‌ای تهیه شده است تحت عنوان سازگاری با کم آبی در استانها که برای استان فارس هم تهیه و به  تصویب رسیده است که اجرای این برنامه به همکاری و مشارکت شوراها به عنوان نمایندگان و نخبگان مردم نیاز، دارد. تا بتوان عواملی را که موجب فقر و مضیقه سرزمین و نسل های آینده ما می شود را از سر راه برداشته و از آن عبور کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم موضوع تغییر کاربری های اراضی است. با تخریب و تصرف منابع طبیعی و تغییر کاربری امکان تولید را از زمین های کشاورزی می گیریم و آب را در جهت‌هایی غیر از تولید و مصرف بهینه و صحیح از آن استفاده می کنیم و به بورس بازی تبدیل شده برای سوء‌استفاده زمین‌خواران که با سود های گزاف زمین را از دست کشاورزان خارج کرده و سهم تولید را از بین برده اند و علاوه بر آن به محیط زیست و حقوق نسل های آینده نیز صدمه می زنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی  که شما به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانید با مدیریت آن به دولت کمک کنید رعایت حقوق و مقررات مرتبط با تغییر کاربری زمین ها است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس همچنین به تشریح مسائل و مشکلات ناشی از دفن غیر اصولی پسماند پرداخته و ضمن تقاضای همکاری از اعضای شوراها و دهیاری ها تاکید کرد: علاوه بر آنچه قانون مصوب کرده است و مجازات‌هایی که در نظر گرفته است وظیفه اخلاقی و انسانی همه ما است که در رفع این مشکل تلاش کنیم و اعضای شوراهای اسلامی به صورت ویژه می توانند از محیط زیست اطراف خود مراقبت کنند چرا که اگر به خوبی مراقبت نشود آلودگی های ناشی از آن به چرخه زندگی مان باز می گردد و خسارات جبران ناپذیری به محیط‌زیست و سلامت ما وارد می‌کند. در حال حاضر به هر گوشه‌ از طبیعت که می نگریم حجم عظیمی از زباله و پلاستیک را به عنوان عوامل آلاینده مشاهده می‌کنیم که بر سلامتی ما و دیگر موجودات اثرگذارند و صحنه نا زیبایی را ایجاد می کنند که در شان مردم فرهنگی ایران و فارس که مهد تمدن هستند نیست.
وی عنوان کرد: از دهیاران انتظار می‌رود، قوانین مرتبط با مدیریت پسماند، آیین نامه اجرایی، قوانین کاربری اراضی و قانون شکار و صید را مطالعه کنند و آشنا باشند تا بتوانند در مقابل متجاوزین انفال و شکارچیان غیرقانونی مقابله کنند و همکاری نزدیکی با محیط زیست داشته باشند.
وی همچنین گفت: این اداره کل آمادگی دارد تا برای اعضای شوراها و دهیاران کارت همیار افتخاری صادر کند.
شفیعی سروستانی رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی هدف از برگزاری این برنامه را دوره جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران برشمرده که تعدادشان، ۲ هزار و ۹۰ نفر هستند و در طی پنج برنامه آموزشی در سراسر استان به صورت وبینار و آموزش مجازی این آموزش‌ها را فرا خواهند گرفت..

 

کد خبر 159209

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید