به گزارش پیام خبر، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این جشنواره در این آیین گفت: از زمانی که بشر اندیشه را مبنای آیندهنگری خود کرده، روایت و داستان با او خو گرفت و عجین شد. حکایتها و قصههایی که بشر برای آیندگان به یادگار میگذارد، همه درسهایی ژرف برای ساختن آیندهای روشن خواهد بود. سهرابی تغییر و تغیر در ساخت و پرداخت حکایتها و داستانها را گاه از تجربهها و بر اساس زندگی روزمره مردم دانست که همیشه در زوایای دیگری از روایت، تغییرپذیر میشود و افزود: آنگاه که حکایت مکانی در مکانی دیگر تفسیر و بیان میشود، نشانههای بومی شدن را به تماشا خواهد گذاشت. خیالانگیری در بیان تجربهها کار را آنگونه به زیبایی خواهد کشانید که در جریان روایتهای گوناگون حال و هوای داستانها گاه زیباتر و تاثیرگذارتر خواهند بود و هستند. مهدی ابدالی، معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: کمک خواهیم کرد تا دستکم یکی از تماشاخانههای استان فارس و شیراز بازسازی شود. ابدالی رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی را دوری از جشنوارهزدگی و رفتن به سوی تولید آثار ارزشمند و فاخر هنرهای نمایشی دانست و افزود: از آثاری که در زمینه فرهنگی، ادبی و سیره اهلبیت باشند، حمایت و پشتیبانی بیشتری خواهیم کرد. مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این آیین گفت: سال 1402، بهرهبرداری از پروژه بزرگ تالار مرکزی شیراز در چهارراه حافظیه را خواهیم دید. وی ادامه داد: هنرهای نمایشی بیش از هر چیز نیازمند تماشاچی است که با بحران کرونا، تئاتر و هنرهای نمایشی بسیار آسیب دید. نوید جعفری هم به نمایندگی از مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی فارس هم با اشاره به کمبودها و تواناییهای هنرمندان هنرهای نمایشی، خواستار رسیدگی بیشتر به تماشاخانههای استان فارس شد.جش نادعلی شجاعی از اعضای هیات داوران، با پاسداشت تلاشهای انجام شده برای برگزاری این جشنواره، به خوانش بیانیه هیات داوران پرداخت. بیانیه هیات داوران: هیات داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس ضمن سپاس از کلیه شرکتکنندگان در جشنواره از موضعی دوستانه و بردارانه و برابر، ذکر چند نکته را لازم میداند: نخست: هیات داوران ضمن ابراز خوشنودی از حضور نمایشنامههای نوشته شده توسط نمایشنامهنویسان استان فارس و تجلی آنها در اجراهای به صحنه آمده و حاضر ر جشنواره و امید جهت حضور بیشتر نمایشنامههای نوشته شده توسط نمایشنامهنویسان استان فارس در جشنوارههای آتی، بر این امید است که نمایشنامهنویسان استان به اصول، ساختار و تکنیک نمایشنامهنویسی توجه بیشتری نموده و نیز به غنای فرامتنی نمایشنامهها با توجه به عمق یافتن دیدگاه و جهانبینی و بینش خود، توجه بیشتری داشته باشند. دوم: تئوری اجرا، یکی از مؤلفههای بداعت و خلاقیت در تئاتر است که برای رسیدن به آن میبایست دارای نگرههای بدیع و شخصی بود. بر این اساس یافتن جهانبینی شخصی، استوار بر مطالبه و تجربه زیسته و حساسیت نسبت به جهان پیرامون زمینهساز مهم مؤلف بودن در تئاتر خواهد بود. کارگردانی تنها ساختن اتمسفر و حرکت بر صحنه نیست، بلکه برساختن جهانی جدید و ماندگار در محدوده صحنه است. جهانی که مخاطب را به پرسشی مهم از وجود هستی وادارد و این امر بر نمیآید مگر به تلاشی مستمر در یافتن افکاری نو. سوم: بازیگری برداشتن فاصله میان خود و نقش است و دانستن چگونگی برداشتن فاصله میان نقش و تماشاچی، بازیگری خلق کاراکتور است برصحنه، چنانکه مخاطب ما را باور کند. برای دست یافتن به این مهم تکنیک بازیگری و دانستن و فهم این تکنیک، لازمه کار است. جهانبینی و تفکر، کاملکننده آن و تلاش مستمر و درست حیاتبخش کار یک بازیگر در تداوم مسیر. در پایان در تولید کار هنری استاد وجود ندارد؛ چراکه تولید هر اثر تازه برای هنرمند از هیچ، هست کردن است و دیگر هیچ. هیات داوران بر این باور است که استعدادهای بالقوه استان فارس با تلاش و استمرار و تداوم در هنر تئاتر و در تمامی زمینهها آینده درخشانی را برای تئاتر استان فارس رقم خواهند زد.