جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
یکشنبه, ۰۵ دی ۱۴۰۰ ۱۶:۳۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
وبینار استفاده از فرصت های صادرات، سرمایه گذاری تجاری و گردشگری در کشور سوریه با حضور دبیر کل و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، مسئول دفتر اقتصادی ایران در سرکنسولگری حلب سوریه، دبیر کل بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، رئیس دفتر تسهیل خدمات تجاری بین ایران و سوریه و فعالان بخش خصوصی استان برگزار شد که در این جلسه مقرر شد بانک اطلاعاتی تجار و واردکنندگان کشور سوریه با هدف گسترش مبادلات اقتصادی بین فعالان اقتصادی فارس و کشور سوریه در اختیار اتاق بازرگانی فارس قرار گیرد.
به گزارش پیام خبر، علی عوض پور دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در جلسه وبینار فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی کشور سوریه که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، گفت: سوریه یکی از کشورهای هدف گذاری شده برای صادرات کالاهای استان فارس است و کالاهای فارس می توانند حضور خوبی در بازار کشور سوریه داشته باشند.
وی افزود: هدف ما در گسترش مبادلات تجاری فارس و کشور سوریه برقراری ارتباط تجاری دو سویه و متقابل در حوزه واردات و صادرات است و فعالان اقتصادی فارس آماده همکاری با تجار کشور سوریه و شهر حلب هستند
عوض پور اظهارداشت: فارس یکی از استان های توانمند در حوزه خدمات فنی و مهندسی، محصولات کشاورزی، صادرات کالا و خدمات صنعتی و گردشگری در حوزه های مختلف است.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی ما باید تسهیل کننده حضور بخش خصوصی در این کشور باشند اضافه کرد: یکی از موضوع های مهم برای افزایش مبادلات تجاری کشور سوریه و استان فارس ارائه راهکارهای اجرایی برای نقل و انتقال پول و مراودات مالی است.
در ادامه این جلسه خسرو فروغان عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: ارتباط کشور ما با سوریه از دیرباز مثبت بوده است و در سالهای گذشته نیز فعالیت های تجاری بین دو کشور برقرار بوده است و در حال حاضر با توجه به موقعیت کشور سوریه زمان خوبی است که تجار و بازرگانان ایران و فارس در بازار این کشور حضور یابند. با پایان جنگ سوریه، تجار ما می توانند با حضور اصولی و درست به ایجاد رونق اقتصادی در این کشور کمک کنند و برای تقویت تجارت بین کشور سوریه و فارس نیاز است کمیته ای تحت نظر بخش بین الملل اتاق بازرگانی فارس ایجاد شود تا فعالان اقتصادی فارس که علاقه مند به همکاری و حضور در کشور سوریه هستند بتوانند از طریق این کمیته اقدام کنند.
سهراب شرفی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس هم در این جلسه گفت:  ایران در صادرات به کشورهای منطقه رقبای قوی دارد لذا حضور تجار در هر کشور باید بر اساس استانداردهای روز، سنجش شرایط اقتصادی و فرهنگی و احتماعی کشور هدف صادراتی و پویا باشد.
برای گسترش تجارت بین دو طرف ابتدا باید ساز و کار حمایت از بخش خصوصی اندیشیده شود و دستگاه‌های دولتی به ویژه دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی با هماهنگی و همکاری می توانند حضور فعالی در یک بازار هدف صادراتی داشته باشند و این درحالی است که برای توسعه روابط گردشگری سلامت فارس با کشور سوریه نیاز است زیرساخت های این بخش نیز تقویت شود.
در ادامه هادی حنایی عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: استان فارس یکی از تولیدکنندگان اصلی مرکبات ایران است که در این زمینه در بازار سوریه بازار خوبی داشته باشد لذا باید بستر برای صادرکنندگان فراهم شود تا صادرکننده با خیال آسوده صادرات خود را انجام دهد.
امید ماهرانی دیگر عضو هات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس هم گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا اقدامات زیادی در خصوص توسعه صادرات کالاهای فارس به کشور سوریه انجام شد و برخی از واحدهای صنعتی فارس برای حضور در بازار این کشور اعلام آمادگی کرده بودند اما متاسفانه نشد اما همچنان علاقه مندی تجار فارس برای برقراری ارتباط تجاری با کشور سوریه وجود دارد.
در ادامه این جلسه مهدی عباسی مسئول دفتر اقتصادی ایران در سرکنسولگری حلب سوریه با اشاره به معرفی فرصت‌های موجود در کشور سوریه گفت: کشور سوریه قبل ‌از بحران جنگ به ۵۷ کشور صادرکننده بوده و شرایط اقتصادی نسبتاً خوبی داشته است که شهرهای دمشق، حلب، حمص، حماه، و بندر لاذقیه از جمله شهرهای مهم اقتصادی کشور سوریه هستند.
وی افزود: کشور سوریه از سال 2005 عضو قانون تجارت تعرفه گمرکی صفر بوده‌ است که در حال حاضر با ۱۸ کشور عضو اتحادیه عرب تعرفه گمرکی صفر دارد و همچنین این کشور دو هزار و ۹۳۵ قلم تعرفه گمرکی (HSCode) وجود دارد که با توجه به این موضوع می‌توان از فضای این کشور برای صادرات و واردات استفاده کرد.
عباسی با بیان اینکه فرصت ها در بحران به وجود می‌آید ادامه داد: ما در دستگاه دیپلماسی از تمام تجار و فعالان اقتصادی برای گسترش مراودات تجاری با کشور سوریه حمایت می کنیم و تلاش می کنیم صادرکننده و واردکنندگان ما از آسیب به دور باشند.
محمد جواد اسلامی دبیر کل بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران هم گفت: عمده هدف بسیج تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و آسان‌سازی معیشت مردم است که در این زمینه یکی از مباحث مهم بحث رونق صادرات است که بازار سوریه فرصت خوبی برای کالاهای ایرانی است.
مقداد ده نمکی رئیس دفتر تسهیل خدمات تجاری بین ایران و سوریه هم گفت: بازار سوریه فرصت مغتنمی برای کشور ماست و فرصتی است که از تحریم‌ها به وجود آمده است درست است که کار بسیار سخت است اما باید برای ورود به بازار سوریه و افزایش صادرات محصولات ایرانی تلاش کرد.
در این جلسه به پیشنهاد اعضای، مقرر شد طرح خواهر خواندگی شیراز و شهر حلب سوریه پیگیری شود.

 

کد خبر 167309

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید