پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
یکشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۰ ۱۵:۴۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس:

حضور دانش بنیان ها در کنار صنایع بزرگ فارس ضروری است

عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس با اشاره به ظرفیت و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناوری در حوزه انرژی استان از جمله صنایع پاک و انرژی های تجدید پذیر در استان گفت: حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در کنار صنایع بزرگ استان با هدف کاربردی کردن تولیدات و افزایش بهره وری، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
به گزارش پیام خبر، نادر طیبی در جلسه کمیسیون تخصصی انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی این اتاق که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: واحدهای صنعتی و صنایع استان باید از توانمندی و دانش کاربردی شرکت های فناور و دانش بنیان استان به ویژه در حوزه های مرتبط با انرژی بیش از پیش استفاده کنند.
وی افزود: هم اکنون بخش قابل توجهی از ظرفیتهای پارک های فناوری مورد استفاده قرار نگرفته است که تنها با همکاری بیشتر صنایع و شتاب دهنده های استانی است که می توان روند رو به رشد این شرکت ها را توسعه داد.
طیبی اظهارداشت: این درحالی است که به منظور توسعه و گسترش فعالیت های شرکتهای دانش بنیان که مرحله رشد اولیه را طی کرده اند، منطقه ویژه اقتصادی شیراز مشوق ها و تسهیلاتی از جمله اختصاص زمین با بیست درصد تخفیف جهت این شرکت های فناور در نظر گرفته است.
وی با تاکید بر فعالیت مناسب شرکت ها با دانش فنی تخصصی بالا در استان اضافه کرد: بر اساس نیاز و ضرورت توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در استان تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوری صورت گیرد تا اعلام نیاز از طرف صنایع بزرگ انجام شود و همچنین حل مشکل و ارائه راهکار از سمت شرکت های دانش بنیان و فناور به خوبی اتفاق افتد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس در خصوص تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در استان نیز ادامه داد: از ابتدا بحث صندوق انتفاعی نبوده و صرفا در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان با کمک و حمایت سهامداران شکل گرفته و مشارکت منطقه ویژه اقتصادی و ورود مجموعه های خصوصی و تخصصی در راستای کمک به ارائه خدمات هرچه بهتر صندوق مفید خواهد بود.
در ادامه این جلسه دهراب ابراهیمی فرد مسئول صندوق پژوهش و فناوری استان در خصوص انواع تسهیلات و وام های صندوق جهت اختصاص به شرکت های دانش بنیان توضیحاتی ارائه داد.
وی گفت: خدمات صندوق شامل تسهیلات، ضمانت نامه، ثبت درخواست وام ، سرمایه گذاری خطر پذیر و تامین مالی جمعی(کراودفادینگ) می شود.
ابراهیمی فرد در خصوص کسب اطلاعات و ارائه درخواست وبسایت صندوق پژوهش و فناوری آدرس Frtf.ir را معرفی کرد. و اظهارداشت: ایده ها و کسب و کار های مرتبط با حوزه های پتروشیمی و پالایشگاهی جز بیشترین حوزه ها در  جذب سرمایه از صندوق تا به امروز بوده اند.
در ادامه این جلسه مهرداد شفیعی مدیر بازاریابی و ارتباطات پارک علم و فناوری فارس با ارائه آمار کلی 350 شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری به فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته توسط مرکز رشد نفت،گاز ، پتروشیمی و انرژی های نوین و شرکت های فعال در حوزه انرژی پرداخت و گفت: از نظر میزان عرضه و تقاضای میان شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ استان هر دو طرف در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما یکی از دلایلی که این ارتباط و اعتماد در طرفین شکل نمی گیرد نبود واسطه های مرتبط و تخصصی در استان و عدم معرفی فناور ها به شرکت ها و صنایع بزرگ در استان در زمینه انرژی شده است.
کامبیز عالم پور یکی از اعضای کمیسیون نیز ، به ارائه و معرفی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری فارس مرتبط با حوزه انرژی پرداخت.
وی گفت: بررسی های کارشناسی نشان می دهد که تنوع نوع آوری و فناوری های موجود در پارک در زمینه های مختلف و با تنوع بسیار در حال انجام است به طور مثال در حاضر در زمینه سیستم های تجدید پذیر خورشیدی پروژه های خوبی به انجام رسیده و عملکرد بسیار مناسبی در خصوص ساخت تجهیزات اندازه گیری و آزمایشی انرژی های تجدیدپذیر انجام داده است.
عالم پور بیان کرد: همچنین پروژه های متعددی در زمینه اصلاح الگوی انرژی و فرآیندهای بهبود مصرف با صنایع پتروشیمی کشور توسط شرکت های پارک علم و فناوری به انجام رسیده است که تمامی این موارد نشان می دهد که ظرفیت های پارک های فناوری می تواند به خوبی در بخشهای مختلف صنعت مورد استفاده قرار گیرد.
کاوه خیری عضو کمیسیون نیز با اشاره به تجربیات قبلی در خصوص عدم ارتباط و شکل گیری مناسب بین شرکت های فناور و دانش بنیان با صنایع بزرگ ، مواردی از جمله عدم رعایت حقوق مادی و معنوی از سمت طرفین، ارزشگذاری نامناسب در خصوص ارزش و قیمت محصول یا راهکار ارائه شده را بیان کردند.

 

کد خبر 167985

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید