جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۰۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ویژه بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر شیراز

معرفی فیلم های روز پنجم جشنواره فیلم فجر شیراز

در روز پنجم جشنواره فیلم فجر شیراز فیلمهای: خائن کشی، بی مادر، شب طلایی، هناس ، مرد بازنده ، و موقعیت مهدی اکران می شود.

به گزارش پیام خبر، سینما سعدی شیراز در روز پنجم میزبان دو خائن کشی و بی مادر خواهد بود و سینما گلستان فیلم موقعیت مهدی را اکران می کند. پردیس سینمایی شهر آفتاب ۴ فیلم شب طلایی ، هناس ،مرد بازنده و خائن کشی را اکران می کند. در این یادداشت های قبلی به سایر آثار پرداخته شده است و در این یادداشت به معرفی فیلم موقعیت مهدی می پردازیم. هادی حجازی فر بازیگر سینما و تئاتر که با آثار مطرحی همچون ایستاده در غبار در نقش حاج احمد متوسلیان مطرح شد در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلندش با موضوع شهید مهدی باکری در جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. موقعیت مهدی یک مینی سریال به سفارش تلویزیون است که بنا به تصمیم تهیه کننده و کارگردان قرار است در قالب یک فیلم سینمایی نمایش داده شود و سپس از تلویزیون پخش شود. خلاصه داستان موقعیت مهدی (باکری) داستان «موقعیت مهدی» زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشگر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده لشگر عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ را روایت می‌کند. بازیگران فیلم موقعیت مهدی (باکری) هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی بازیگران موقعیت مهدی (باکری) هستند. عوامل فیلم سینمایی موقعیت مهدی (باکری) مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی ، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: بهزاد آقابیگی، طراح گریم: شهرام خلج، صدابردار: مسیح حدپور سراج، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، صداگذار: مهران ملکوتی، جلوه های میدانی: ایمان کرمیان، جلوه های بصری: محمد برادران، عکاس: عای نیک رفتار  با لحظه لحظه فیلم «موقعیت مهدی» سوختم محمدمهدی همت فرزند شهید همت پس از دیدن فیلم «موقعیت مهدی» گفت: با لحظه لحظه این فیلم سوختم، جایی که مخاطبان سکوت کردند ما گریستیم، جایی که دیگران خندیدند ما گریه کردیم و در جایی که همه گریه کردند ما زار زدیم. حرف‌های سازندگان فیلم موقعیت مهدی (باکری) هادی حجازی‌فر کارگردان: نزدیک به دوسال است که درگیر این کار هستیم. دوازده‌بار کار متوقف شد اما بچه‌ها پای کار ماندند. در ابتدا این فیلم به من در جایگاه بازیگر پیشنهاد شد. من پیشنهادی دادم که خودم کار را بسازم و از ما پذیرفتند و قرار شد که هم خودم فیلم را بسازم و هم در آن بازی کنم. از اول هم بنای ما ساخت نسخه‌ای سینمایی بود. خیلی از سکانس‌هایی که شاهد بودید تنها برای نسخه سینمایی کار است و در سریال به شیوه‌ای دیگر فیلمبرداری شده است. باید بگویم که سریال هیچ ارتباطی به کار سینمایی ندارد. از ابتدا تصمیم گرفتیم که تنها در حد اقلام تبلیغاتی مانند تیزر و پوستر کار را تبلیغی کنیم. چون اسم مهدی باکری در این فیلم بود، تصمیم ما طرح‌ریزی محدودیت‌ها در بخش تبلیغات بود. اما در سال‌های آینده اگر با فیلم دیگری حضور پیدا کنم حتما برایش تبلیغ خواهم کرد. در کارگردانی برای خود رویاهایی دارم که تلاش می‌کنم به آن‌ها دست پیدا کنم. میان ژانر آثار تفاوتی برایم‌ وجود ندارد. این فیلم را با قلبم ساختم اما باید بگویم که بسیاری از وقت‌ها زندگی برای ما تصمیم می‌گیرد و این ما نیستیم که انتخاب می‌کنیم. از ابتدا می‌دانستیم که این اثر فیلمی تلخ است و برای همین تصممیم گرفتیم رگه‌هایی از طنز را در اجرا و فیلمنامه که البته بیرون هم نزند در کار وارد کنیم. لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ترک‌ها است که تنها دو نفر از آن‌ها فارس زبان بودند و باورپذیر نبود که آن‌ها با هم فارسی حرف بزنند. البته در سریال با ورود تعدادی شخصیت‌های غیر ترک زبان به لحاظ زبانی در فیلم به توازن می‌رسیم. ما در این فیلم دست به انتخاب زدیم تا مجموعه‌ای از موقعیت‌ها را داشته باشیم که در مجموع آن‌ها با زندگی مهدی باکری و سرنوشت او مواجه شدیم. در این کار فرماندهی او خیلی به قصه نمی‌خورد و درنتیجه به نفع قصه حذف شد. نظر منتقدان سینما: جواد طوسی: «موقعیت مهدی» مخاطب را از انفعال خارج می‌کند جواد طوسی منتقد سینما گفت: در دوران فترتی که ما می‌خواهیم پیشنهاد نوینی برای این سینما بدهیم، آقای هادی حجازی‌فر در اولین کار بلند خودش توانسته است فیلم متفاوتی در این شرایط حساس تاریخی بسازد، فیلمی که داخلش قهرمان‌پردازی درستی دارد؛ بدون آن‌که به بیان پروپاگاندا تبدیل شود. شخصیت‌های اصلی این فیلم یعنی شهید مهدی و حمید پتانسیل لازم را برای مصادره به مطلوب شدن داشتند، اما این اتفاق نمی‌افتد. فیلمنامه موقعیت مهدی در ترکیبی درست از مستند و داستانی در کلّیت فیلم بیان اجرایی مناسب خودش را پیدا کرده است، من می‌توانم یک رابطه سمپاتیک (خوشایند) و توام با جاذبه‌های بصری با این مجموعه انسانی برقرار کنم. «موقعیت مهدی» می‌تواند تلنگری بهنگام بزند برای این‌که من را سر ذوق بیاورد، برای این که من به گذشته تاریخی خودم فلاش‌بک بزنم و از آن مجموعه آدم‌های تاریخی وام بگیرم و فیلم یک سکوی پرتابی باشد تا من را از انفعال و سکون و وضعیت خنثی خارج کند.

 

کد خبر 175811

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید