شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ۲۲:۴۶
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خبر داد؛

نخستین همایش خانواده متعالی برگزار می شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس از برگزاری نخستین همایش خانواده متعالی خبر داد.
به گزارش پیام خبر، حمیدرضا قانعی دوشنبه نهم اسفندماه در نشست خبری اعلام برنامه‌های نخستین همایش خانواده متعالی و تشریح بخشی از نقشه مهندسی فرهنگی فارس اظهار کرد: ۱۴ دستگاه عضو کارگروه تبلیغ و ترویج طرح خانواده متعالی هستند و قرار است که با استفاده از ظرفیت کمیته علمی و پژوهشی در زمینه تولید محتوا فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام دهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: این تولید محتوا را می‌توان در قالب‌های مختلف از قبیل موشن گرافی و طراحی پوستر و یا با استفاده از ظرفیت‌های هنری مانند تئاتر، نمایش و فیلم کوتاه در جامعه ساری و جاری کنیم.
قانعی افزود: نگاه بسیار خوبی که در طرح خانواده متعالی وجود دارد این است که کار را مقطعی و کوتاه مدت ندیده ایم و قرار است در طرح خانواده متعالی یک فرآیند بلندمدت را برای محقق کردن و بازیابی خانواده اصیل که مدنظر دین و شریعت است دنبال کنیم.
وی گفت: امیدواریم مجموعه دستگاه‌هایی که در طرح خانواده متعالی در بخش تبلیغ و ترویج در کنار هم قرار گرفته‌اند و تجربه جدیدی را در این مسیر کسب می‌کنند بتوانند گام‌های محکمی در این مسیر بردارند.
او ابراز کرد: ما برای محقق شدن اهدافمان در این عرصه تلاش کردیم تا با گروه‌های متعدد گرافیک و گروه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی و فیلم کوتاه همکاری و همفکری داشته باشیم و انشالله بتوانیم مجموعه اقداماتی از جنس فرهنگی و هنری در گستره‌ای که طرح در آن اجرا می‌شود انجام دهیم تا طرح به اهداف خود نزدیکتر شود.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: طرح خانواده متعالی در استان فارس پیشنیه‌ای بیش از دو سال دارد و از معدود طرح‌های قابل دفاعی است که در استان تجربه می کنیم چراکه اساتید و گروه‌های مختلف فکری و گستره زیادی از کارشناسان حوزه خانواده اعم از روانشناسان طرح را بررسی و تایید کردند و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه داده‌اند.
وی اضافه کرد: طرح اولیه تا طرحی که هم‌اکنون در اختیار داریم فرآیند بلندمدتی را سپری کرده است و امیدواریم به نتایج مثبتی برسیم و بتوانیم این تجربه را در حوزه‌های دیگری که سند به آنها توجه دارد تکرار کنیم.
قانعی رسانه ها را بازوان قدرتمند کار تبلیغ و ترویج در استان قلمداد کرد و گفت: لازم است که رسانه ها  در کنار این طرح قرار بگیرند و کمک کنند تا اخبار مربوط به این طرح بیش از پیش منتشر شود و محتوای تولیدی راحت‌تر به دست مردم برسد. بدون شک این فضای گفتمانی که برای اجرایی شدن طرح خانواده متعالی نیاز داریم با تلاش رسانه‌ها ایجاد می‌شود.
زهرا یقطین، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس هم در این نشست خبری گفت: همه افراد در سربلندی فردی، خانوادگی و اجتماعی نقش ایفا می‌کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به این که نزدیک به 100 برنامه در این طرح پیش‌بینی شد است، افزود: طرح خانواده متعالی از سال گذشته به شورای فرهنگ عمومی استان آمد که با نگاهی به سیاست‌های بالادستی، از سوی استادان و مشاورین حوزه خانواده بررسی و به تدوین پایانی رسید.
وی با اشاره به اینکه فعالیت ساختار عملیاتی این طرح به عهده استانداری فارس است، تاکید کرد: باید از موازی کاری و تکراری گویی در حوزه خانواده جلوگیری شود.
یقطین ساختار برنامه‌ریزی این طرح را در 6 کارگروه دانست و ادامه داد: کارگروه علمی و پژوهشی را حوزه علمیه، کارگروه تبلیغی و ترویجی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کارگروه آموزشی را دفتر امور زنان و خانواده استانداری با 49 دوره آموزشی برای همه مردم، کارگروه حمایتی را مدیرکل امور اجتماعی استانداری که 50 طرح اجتماعی خواهد داشت، کارگروه مشارکت مردمی را شهرداری شیراز و کارگروه نظارت هم معاونت فرهنگی نمایندگی ولی فقیه در فارس را انجام خواهند داد.
حجت الاسلام محمد استوار میمندی مدیر حوزه‌های علمیه استان و مسئول کارگروه پژوهشی و علمی دانشگاه طرح خانواده متعالی اظهار کرد: امروز خانواده به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مهم تشکیل دهنده جامعه مورد توجه جریان‌ها و اندیشه های مختلف قرار گرفته است.
وی افزود: از آنجا که کانون خانواده هر چه مستحکم تر شود جریان‌های بیرونی کمتر می‌توانند اثرگذاری در جامعه داشته باشند، لذا جریان‌هایی که به دنبال تاثیرگذاری اجتماعی هستند، خانواده را به عنوان یکی از اهداف خود مورد توجه قرار داده‌اند.
استوار میمندی اضافه کرد: دشمنان ملت ایران هم برای کانون خانواده و تاثیرگذاری بر این نهاد مهم برنامه‌ریزی کردند تا سبک زندگی را به سمتی سوق بدهند که کیان خانواده دچار تزلزل شود.
وی بیان داشت: طرح‌ خانواده متعال که ذیل اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفته است و سال گذشته به تصویب شورای فرهنگی عمومی استان رسیده در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد.
استوار میمندی گفت: برگزاری سلسله همایش‌ها از جمله اقداماتی است که برای تحقق اهداف مان در این زمینه انجام شده است. اولین همایش روز پنجشنبه در تالار وحدت دانشگاه شیراز از ساعت ۹ تا ۱۲ با حضور کارشناسانی از حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود ۲۲ جلسه در طول ۹ ماه گذشته برگزار شده است. تشکیل گروه‌های علمی حوزوی و دانشگاهی به منظور تامین محتوای موردنیاز اجرای طرح خانواده متعالی یکی از اقدامات مهم ما در این زمینه بوده است.
او تعیین نظام مسائل اولویت دار خانواده ایرانی را از دیگر اقدامات انجام شده در این عرصه دانست و گفت: ما حدود ۱۰ مسئله را به عنوان مسائل اولویت دار خانواده استخراج کردیم که باید مورد توجه قرار بگیرد و آسیب‌سنجی شود و حتی برنامه‌ریزی منسجم و مدونی برای پیشبرد اهداف فطری و انسانی ما در مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی  انجام شود. البته مسائل مربوط به حوزه خانواده بیش از موارد استخراج شده است.
وی به بیان مسایل اولویت دار خانواده پرداخت و گفت: یکی از این مسائل؛ مسئله طلاق است. متاسفانه بالا رفتن آمار طلاق در جامعه جهانی و از جمله جامعه ایرانی نگران‌کننده است. همچنین مسئله بالا رفتن سن ازدواج و تعیین میانگین سن ازدواج که کارشناسان آن را یک آسیب جدی می‌دانند از دیگر مسایل مورد توجه در این طرح است.
استوار میمندی یادآور شد: اخلاق جنسی که امروز در بسیاری از خانواده‌ها چالش ایجاد کرده است از دیگر مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: مواد مخدر و پیامدهای ناشی از آن در خانواده، ارتباطات خانوادگی که رو به کمرنگ شدن رفته و مسئله فرزندآوری و چالش جمعیت، همسرداری و آداب زن و شوهر، تربیت فرزندان، مسئله سنتهای نادرست و دست و پاگیری که باعث آسیب به ازدواج شده و فضای مجازی و آثار و پیامدهای آن در خانواده از جمله مسائل مهم و زیربنایی به شمار می‌رود که در کارگروه علمی و پژوهشی به عنوان مسائل اولویت دار مورد توجه قرار گرفته است.
این مقام مسئول گفت: شناسایی محتواهای موجود در حوزه خانواده و برنامه‌ریزی برای تولید محتواهای جدید متناسب با نیاز جامعه از دیگر اقدامات ما محسوب می‌شود.
او بیان کرد: بخشی از اهداف همایش‌هایی که قرار است برگزار شود این است که فراخوانی از استادان، فعالان عرصه خانواده، پژوهشگران و محققان برای تکمیل چرخه‌های محتوایی مباحث مربوط به خانواده داشته باشیم.
وی یادآوری کرد: نخستین همایش خانواده متعالی با هدف معرفی طرح خانواده متعالی و تبیین ضرورت‌ها و اهداف این طرح با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان فرهنگی و فعالان حوزه خانواده برگزار خواهد شد.
او ادامه داد: امیدواریم این طرح تبیین و تبدیل به یک مطالبه عمومی شود حرکت در عرصه تقویت ارکان خانواده در جامعه ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما معتقدیم هر چه ارزش‌های دینی و توحیدی بیشتر بر خانواده ها حاکم شود ما خانواده‌های مترقی‌تر، با آرامش بیشتر و مفیدتر برای جامعه جهانی خواهیم داشت.
استوار میمندی گفت: مراحل ده‌گانه هم برای تدوین و اجرای طرح تنظیم شده است که در طرح مفصل خانواده متعالی آمده است و ما فعلا در مرحله چهارم و پنجم هستیم و در تلاش هستیم تا این مراحل را تکمیل کنیم.
وی بیان داشت: مسئله خانواده و آسیب‌هایی که خانواده ها با آن مواجه هستند که موجب بروز حوادث تلخ می‌شود باید از طریق مردم، سازمان‌ها و رسانه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا ما شاهد ارتقا و تعالی سطح خانواده ها در جامعه باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس اعلام کرد: طرح خانواده متعالی آمده تا با کمک مردم و نخبگان مطالبه همه جانبه ای را از مسئولین، دانشگاهیان و خود مردم شکل بدهد و حتی نظارت مردم بر مردم را در جامعه رواج دهد.

 

کد خبر 179132

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید