جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. ورزشی
چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۱۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
واکنش های منفی مجامع ورزشی، شخصیت ها و ورزشکاران جهان به بحران جنگ روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد.

به گزارش پیام خبر، جنگ روسیه در کشور اوکراین به ششمین روز خود رسید و شرکت آلمانی تولیدکننده پوشاک و کفش ورزشی آدیداس همکاری خود با فدراسیون فوتبال روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

این تصمیم شرکت آدیداس در پی جنگ در اوکراین، و در راستای تصمیمات اتخاذ شده از سوی نهادهای ورزشی برای قطع روابط با نهادها یا شرکت‌های وابسته به روسیه گرفته شده است.

در حالی که کاروان اوکراین با ترکیبی کامل در رقابت‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن شرکت می‌کند، در مورد محرومیت روسیه از این مسابقات چهارشنبه یازدهم اسفند و دوم مارس تصمیم‌گیری خواهد شد ‌و این در حالی است که تمامی ورزشکاران روسیه در روزهای اخیر و قبل از آغاز مسابقات وارد چین شده‌اند.

اندرو پارسونز رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک گفت:هر تصمیمی که بگیرم از جهات مختلف قانونی چالش‌ برانگیز خواهد بود و به همین دلیل باید هم در رابطه با روسیه و هم سایر کشورها خیلی محتاط باشیم و باید بر مبنای قوانین و ارزش‌هایی که به آن وفادار هستیم، تصمیم بگیریم.

در مسابقات فوتبالی که طی روزهای اخیر در نقاط مختلف جهان انجام شده، روی سکوها و از سوی بازیکنان پیام‌هایی در مخالفت با جنگ در اوکراین به نمایش درآمده است. 

در ایران هم تعدادی از بازیکنان تیم نساجی مازندران بعد بازی با استقلال، با پیراهنی که روی آن پیام نه به جنگ نقش بسته بود جلوی دوربین عکاس‌ها قرار گرفتند.   

این پیام‌ها و همچنین تعلیق فوتبال روسیه از کلیه مسابقات باشگاهی و ملی در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد عده‌ای روبرو شده که می‌گویند نباید سیاست را وارد ورزش کرد و عده‌ای هم از استانداردهای دوگانه رفتار نهادهای بین‌المللی در این مورد انتقاد می‌کنند که برای مثال در مورد جنگ در یمن یا سوریه چنین واکنشی نشان ندادند. 

در مقابل حامیان این حرکت هم می‌گویند پیام نه به جنگ پیامی انسانی است و ارتباطی به سیاست ندارد. 

یوفا به همکاری چند ساله خود با کمپانی Gazprom روسیه پایان داد.

فدراسیون جهانى تنیس (ITF)، فدراسیون هاى روسیه و بلاروس را تعلیق و تمام رویدادهاى تنیس در این دو کشور را لغو کرد.

بازیکنان تیم ارزروم‌اسپور در دسته دوم فوتبال ترکیه پیش از بازی اخیر خود برابر تیم آنکارا گوجو با تی‌شرت‌هایی به میدان رفتند که روی آن نوشته شده بود:جنگ را متوقف کنید و همه آنها به جز کاپیتان تیم آیکوت دمیر، این تی‌شرت را به تن داشتند که این موضوع کنجکاوی خیلی‌‌ها را برانگیخت.

دمیر که متولد هلند اما ترکیه‌ای است در گفت‌و‌گو با نشریه فاناتیک ترکیه درباره اینکه چرا حاضر به تبلیغ علیه جنگ روسیه و اوکراین نشده است، گفت:هر روز هزاران نفر در خاورمیانه قربانی می‌شوند و من هم بابت جنگ متاسفم و بابت درد و رنجی که به مردم بی‌گناه تحمیل می‌شود ناراحتم اما داستان این است که همان‌هایی که مرگ مردم خاورمیانه را نادیده می‌گرفتند، حالا که جنگی در اروپا به راه افتاده، اینگونه دارند علیه آن تبلیغ می‌کنند و من دوست ندارم این تی‌شرت را بپوشم، چون که نظیر چنین پیراهنی برای محکومیت جنگ علیه کشورهای خاورمیانه پوشیده نشد.

اتحادیه فوتبال روسیه با تصمیم فیفا و یوفا مبنی بر تعلیق تمام تیم‌های روسی از شرکت در مسابقات بین‌المللی به‌طور قاطع مخالف است و اعلام کرد: ما معتقدیم که این تصمیم مغایر با قوانین و اصول رقابت‌های بین‌المللی است و این تصمیم طبیعتا به تعداد زیادی از ورزشکاران، مربیان، کارکنان باشگاه‌ها و تیم‌های ملی و از همه مهم‌تر میلیون‌ها هوادار روسی آسیب می‌رساند که در وهله اول سازمان‌های ورزشی بین المللی باید از منافع آنها محافظت کنند. 

جامعه ورزشی که همواره به اصول برابری، احترام متقابل و استقلال سیاسی پایبند بوده است، حق اعتراض به تصمیم فیفا و یوفا مطابق با قوانین بین المللی ورزش را برای خود محفوظ می‌دارد.

مارکوس گیسدول سرمربی تیم فوتبال لوکوموتیو مسکو در اعتراض به جنگ روسیه علیه اوکراین از سمتش کناره‌گیری کرد. 

این مربی آلمانی و ۵۲ ساله لوکوموتیو که اکتبر گذشته این شغل را در دست گرفته بود، با اشاره به تصمیمش گفت: کاملا متقاعد شده‌ام که این یک تصمیم درست بوده است.

گیسدول به نشریه بیلد گفت: مربی فوتبال بودن بهترین شغل در جهان است اما من نمی‌توانم این کار را در کشوری انجام دهم که رهبرش به کشور دیگری حمله کرده است و این با تفکرات من همخوانی ندارد و به همین دلیل استعفای خود را از هدایت لوکوموتیو مسکو به سرعت اعلام کردم.

فدارسیون جهانی تکواندو با استناد به شعار خود صلح گرانبهاتر از پیروزی است اقدام نظامی روسیه در اوکراین را محکوم و اعلام کرد حملات وحشیانه به جان بیگناهان ارزش‌های احترام و بردباری در این ورزش را نقض می‌کند.

هیات رئیسه فدراسیون جهانی تکواندو در بیانیه ای اعلام کرد: در این راستا، تکواندو جهانی تصمیم گرفته است که کمربند مشکی افتخاری ۹ دان را که در نوامبر ۲۰۱۳ به آقای ولادیمیر پوتین اعطا شده بود، پس بگیرد.

همچنین فدراسیون جهانی تکواندو اعلام کرد، به کمیته بین المللی المپیک در ممنوعیت پرچم و سرود روسیه در رویدادهای این رشته ملحق خواهد شد.

 

کد خبر 179239

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید