جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
میز ملی صادرات شیرین بیان ایران با حضور دبیر کل و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، رئیس سازمان صنعت- معدن و تجارت استان، دبیر کمیته اقدام ارزی و معاون دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و اعضای اتحادیه تولیدی فرآورده‌های صادراتی شیرین بیان ایران از سراسر کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس برگزار و تصمیم هایی برای فعالان بخش خصوصی در کشور اتخاذ شد.
به گزارش پیام خبر، در این جلسه عبدالعظیم خادم‌حمزه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: جایگاه ایران در صادرات شیرین‌ بیان در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رتبه نخست جهان بوده که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل مشکلات متعدد این جایگاه به رتبه هفتم جهان تنزل پیدا کرده است.
وی با تاکید بر ظرفیت های تولید و صادرات شیرین بیان در کشور و به ویژه استان فارس افزود: مشکلات تولیدکنندگان از ابتدای تولید تا صادرات که در زنجیره تولید شیرین بیان مصارف متعددی در صنایع پایین‌دستی آن وجود دارد بایستی ضمن جلوگیری از خام‌فروشی در رفع موانع صادراتی این محصول هماهنگی مناسبی با اتحادیه‌ها و بخش خصوصی ایجاد شود.
خادم حمزه بیان کرد: در صادرات محصولات گیاهان دارویی و به ویژه شیرین بیان منابع و دانش اساس کار را تشکیل می‌دهند اما در موضوع بکارگیری دانش ما ضعیف عمل کرده‌ایم که اگر به آن توجه شود باعث توسعه و پیشرفت کشور و استان خواهد شد.
وی با اشاره به عدم رفع تعهدات دستگاه‌های مختلف اظهارداشت: در این رابطه جایگاه ایران توسط کشورهای دیگر به دلیل عدم تصمیم‌گیری مدیریتی مناسب و به موقع هم در رتبه و هم در رابطه با افزایش حجم صادراتی و ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی نظیر شیرین بیان تنزل پیدا کرده است که بایستی در این رابطه در توسعه تجارت این محصول گام‌های موثری برداشته شود.
خادم حمزه با اشاره به نیاز تمرکز زدایی سیاست گذاری و تصمیم گیری در تهران اضافه کرد: تمرکز اختیارات و تصمیم گیری در پایتخت ایران و عدم تفویض اختیار با استان‌ها باعث ایجاد برخی از مشکلات شده است که ضرورت دارد در این موضوع به صورت جدی توجه شود.
در ادامه این جلسه حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: در حال حاضر  ۱۷ کارخانه تولید پودر و عصاره‌های شیرین بیان در کشور فعال است که از این تعداد حدود ۱۰ واحد تولیدی در فارس وجود دارد که با محوریت این استان پیگیری امور و اختیارات این حوزه به سازمان صمت فارس تفویض شده است.
وی ادامه داد: استان فارس با تولید ۶۰ درصد شیرین‌بیان ایران نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است که می‌توان با ملاحظاتی که در زمینه تامین منابع آبی وجود دارد با به کارگیری شیوه‌های نوین کشت و مکانیزاسیون در بهره‌برداری از تولید و صادرات این محصول دارویی که مصارف متعدد و قابل توجهی هم در جهان دارد، بیشتر متمرکز شد.
ایزدی عنوان داشت: واحدهای تولیدی در رابطه با افزایش ظرفیت تولید با نوآوری، بکارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد صنایع پایین‌دستی نیز باید اقدام جدی داشته باشند تا با توجه به تنوع محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده بالایی که در محصولات شیرین بیان به عنوان یک صنعت مادر وجود دارد و به نوعی مصرف فراوان آن هم برای سایر واحدهای تولیدی در بخش‌های دارویی و غذایی حائز اهمیت است، بتوانیم بهره‌برداری مناسبی را به ویژه در صادرات آن به کشورهای مختلف جهان داشته باشیم.
وی با اشاره به سیاست‌ها و دستورالعمل جدید سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تفویض اختیار به استان‌ها در قالب تشکیل میز‌های ملی توسعه صادرات، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران به منظور هم‌افزایی و تعامل بین‌بخشی در حل مشکلات و اجرایی کردن برنامه‌های توسعه و جهش اقتصادی با تکیه بر صادرات محصولات نیز در برخی از کالاها و خدماتی که دارای مزیت تولید و صادرات بوده‌اند در ابتدای سال جاری میز ملی توسعه تجارت شامل انجیر، انار، شیرین بیان، اسانس و عرقیات گیاهی و تجهیزات مخابراتی تشکیل شده است که از برنامه‌های توسعه صادرات در ایران و استان فارس محسوب می شود.
در ادامه این جلسه اسکندری دبیر کمیته اقدام ارزی و قدسی معاون دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران به بیان نظرات کارشناسی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی و صادراتی شیرن بیان پرداختند.
مصوبات این جلسه به شرح زیر است:
در این جلسه مقرر شد تصمیمات میز ملی در سطح کشور لازم الاجرا باشد و هر نوع تصمیم گیری در امور مختلف صنعت و صادرات شیرین بیان در میز ملی صادرات شیرین بیان انجام شود.
همچنین در این جلسه ضمن ارائه اطلاعات جهانی و ملی از صادرات پودر و عصاره شیرین بیان توسط دبیر اتحادیه و اشاره به افت رتبه ایران؛ مقرر شد با توجه به دلایل آن ، حمایت لازم برای این کالای 100 درصد صادراتی ایران از سوی سازمان های مرتبط انجام شود .
همچنین در خصوص تعهد برگشت ارز ناشی از ورود موقت سال 97، مصوب شد شرکتهای عضو اتحادیه اطلاعات خود را به اتحادیه و کمیته اقدام ارزی ارائه تا مصوبه ای خاص برای آنها گرفته شود . همچنین با توجه به بند 5 مصوبه مورخ 06/11/1400 کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس مقرر شد همین مصوبه از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ملی نیز اخذ تا برای اداره امور مالیاتی لازم الاجرا باشد .
به علاوه برای اخذ استعلام ورود موقت ریشه شیرین بیان در سطح ملی، مقرر شد اتحادیه گزارشی توجیهی را آماده نماید و از مسیر سازمان توسعه تجارت ایران موضوع پیگیری شود .
در خصوص زمان برگشت ارز شرکتهای تابعه اتحادیه نیز مقرر شد طرحی توجیهی آماده تا در کمیته اقدام ارزی مصوبه برای آن گرفته شود مشابه خدمات فنی و مهندسی و فرش .

 

کد خبر 180428

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید