جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ۲۰:۳۴
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دومین میدان نفتی در استان فارس (خشت) در آستانه سال جدید و همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، با ظرفیت روزانه ۹ هزار بشکه نفت به مدار تولید پیوست.
به گزارش پیام خبر و به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: با هدف توسعه و برداشت از میدان خشت، پنج حلقه چاه حفاری شده که تاکنون سه حلقه از آن‌ها با دبی تولید روزانه ۹ هزار بشکه عملیاتی و به بهره برداری رسیده؛ همچنین دو حلقه چاه دیگر با پیشرفت ۸۵ درصدی در مراحل تکمیل نهایی است و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید برسد.
وی افزود: عملیات احداث زیرساخت‌های این میدان برای بهره‌برداری از سوی یکی از شرکت‌های توانمند داخلی و با نظارت متخصصان و کارشناسان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام شده است. معاون وزیر نفت تصریح کرد: در گام نخست، ۹ هزار بشکه نفت خام برداشت شده از میدان خشت با ۱۷ کیلومتر خط لوله جریانی و انتقال به واحد بهره‌برداری نرگسی در استان بوشهر و مبادی صادراتی انتقال می‌یابد که تاکنون در مجموع حدود ۱۲۵ هزار بشکه تولید شده است. خجسته‌مهر گفت: در اجرای پروژه توسعه میدان نفتی خشت، براساس سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مبنی بر حمایت از تولید داخل، ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز از تولیدات سازندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تامین و استفاده شد. بر اساس این گزارش، فعالیت‌های عمده رو سطحی در این میدان شامل مواردی، چون ساخت همه تسهیلات سرچاهی و خطوط لوله جریانی برای پنج حلقه چاه، احداث واحد فرآورش مرکزی (CPF)، شامل واحد‌های تفکیک، نمکزدا، شیرین‌سازی، سیستم تصفیه پساب و ایستگاه پمپاژ نفت خام، احداث ایستگاه جمع آوری، تقویت فشار و تزریق گاز‌های همراه، سیستم تزریق آب‌های همراه برای احداث ساختمان اداری و کمپ رفاهی مشتمل بر واحد‌های بهداری، آتش نشانی، رستوران، ورزشگاه و احداث پست اختصاصی ۶۶.۲۰ کیلو ولت و خط انتقال ۶۶ کیلو ولت به تاسیسات فرآورش است که بیشتر فعالیت‌ها انجام شده و کار‌های باقیمانده در حال اجراست. میدان نفتی خشت، یکی از میدان‌های نفتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گستره فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در ۱۸۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.  

 

کد خبر 181125

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید