جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ۲۰:۳۴
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دومین میدان نفتی در استان فارس (خشت) در آستانه سال جدید و همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، با ظرفیت روزانه ۹ هزار بشکه نفت به مدار تولید پیوست.
به گزارش پیام خبر و به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: با هدف توسعه و برداشت از میدان خشت، پنج حلقه چاه حفاری شده که تاکنون سه حلقه از آن‌ها با دبی تولید روزانه ۹ هزار بشکه عملیاتی و به بهره برداری رسیده؛ همچنین دو حلقه چاه دیگر با پیشرفت ۸۵ درصدی در مراحل تکمیل نهایی است و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید برسد.
وی افزود: عملیات احداث زیرساخت‌های این میدان برای بهره‌برداری از سوی یکی از شرکت‌های توانمند داخلی و با نظارت متخصصان و کارشناسان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام شده است. معاون وزیر نفت تصریح کرد: در گام نخست، ۹ هزار بشکه نفت خام برداشت شده از میدان خشت با ۱۷ کیلومتر خط لوله جریانی و انتقال به واحد بهره‌برداری نرگسی در استان بوشهر و مبادی صادراتی انتقال می‌یابد که تاکنون در مجموع حدود ۱۲۵ هزار بشکه تولید شده است. خجسته‌مهر گفت: در اجرای پروژه توسعه میدان نفتی خشت، براساس سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مبنی بر حمایت از تولید داخل، ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز از تولیدات سازندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تامین و استفاده شد. بر اساس این گزارش، فعالیت‌های عمده رو سطحی در این میدان شامل مواردی، چون ساخت همه تسهیلات سرچاهی و خطوط لوله جریانی برای پنج حلقه چاه، احداث واحد فرآورش مرکزی (CPF)، شامل واحد‌های تفکیک، نمکزدا، شیرین‌سازی، سیستم تصفیه پساب و ایستگاه پمپاژ نفت خام، احداث ایستگاه جمع آوری، تقویت فشار و تزریق گاز‌های همراه، سیستم تزریق آب‌های همراه برای احداث ساختمان اداری و کمپ رفاهی مشتمل بر واحد‌های بهداری، آتش نشانی، رستوران، ورزشگاه و احداث پست اختصاصی ۶۶.۲۰ کیلو ولت و خط انتقال ۶۶ کیلو ولت به تاسیسات فرآورش است که بیشتر فعالیت‌ها انجام شده و کار‌های باقیمانده در حال اجراست. میدان نفتی خشت، یکی از میدان‌های نفتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گستره فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در ۱۸۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.  

 

کد خبر 181125

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید