پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۴:۲۷
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در شورای شهر شیراز تصویب شد؛

نرخ جدید کرایه تاکسی در شیراز

در جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز، موضوع تعیین نرخ کرایه تاکسی با توجه به رد مصوبه قبلی در فرمانداری ، مجدد بررسی شد که بر این اساس نرخ ۳ هزار تومان به ازای کورس اول و ۲ هزار تومان برای کورس‌های دوم به بالاتر تصویب شد.

به گزارش پیام خبر، در ادامه بررسی این دستور کار مخالفان و موافقان به بیان نظرات خود پرداختند که در این راستا علی‌اکبر سلطانی به عنوان  مخالف گفت: اعتبار ۷ میلیاردی برای حمایت از تاکسی‌ها و کاهش فشار به مردم در نظر گرفته شده که لازم است این نرخ به ۲ حالت ۳ هزار برای ورودی و ۲۵۰۰ تومان شود همچنین شهرداری هم نسبت به تکمیل خط ۲ مترو اهتمام داشته باشد.

مهدی نصیری به عنوان موافق اعلام کرد: اختلاف‌های ایجاد شده بین راننده و مسافر سبب محاسبه تک نرخی شده و تک نرخی شدن نگرانی و دغدغه و اختلاف را کم می‌کند به اضافه اینکه جابه‌جایی مسافر نیز بیشتر از دو کورس نیست.

ابراهیم حسینی دیگر عضو شورا به عنوان مخالف با بیان اینکه راه حل مشکلات رانندگان این نیست و باید شهرداری کمک کند به این قشر تا مشکلات به صورت اصولی حل شود، گفت: ما قانونگذاری می‌کنیم و تاکنون دو نرخ داشتیم اما با این تک نرخی شدن، نرخ‌های بعدی با افزایش ۵۰ درصد روبه‌رو است.

حسینی با بیان اینکه کرایه تاکسی باید ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم چون افزایش نرخ سرجمع هزینه مردم را بالا می‌برد، گفت: افزایش نرخ تاکسی روی همه کالاها تاثیر می‌گذارد و برای تک نرخی ۲۵۰۰ تومان و برای دو نرخی ۲۵ تا ۳۰ درصد محاسبه شود.

رضا محمدیان نیز به عنوان موافق افزایش نرخ گفت: رانندگان تاکسی زندگی نابه‌سامانی دارند و جز اقشار ضعیف هستند، امروز حقوق کارگر و کارمند تقریبا ۵۰ درصد و عوارض شهرداری افزایش پیدا کرده است و نباید نسبت به زندگی رانندگان تاکسی بی‌تفاوت بود.

وی با بیان اینکه شهرداری هم باید از رانندگان تاکسی حمایت کند، افزود: شهرداری باید طی ۲ ماه، موظف به نوسازی ناوگان و بهبود شرایط و معیشتی رانندگان تاکسی‌ها شود.

فراهم نشدن امکان پرداخت الکترونیکی کرایه، ضعف شهرداری است

افسانه خواست‌خدایی، دیگر عضو شورای شهر نیز به عنوان مخالف طرح گفت: شهرداری، تاکنون هیچ طرح حمایتی برای رانندگان تاکسی‌ها ارائه نکرده ولی این دلیل نمی‌شود که بار روی دوش مردم باشد.

باید طرح‌های خدماتی و حمایتی برای رانندگان تاکسی داشته باشیم و این افزایش ۵۰ درصدی نیز به اقشار ضعیف فشار وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: این مطلب که مطرح می‌شود پول خرد وجود ندارد ضعف شهرداری است که امکان پرداخت الکترونیک را فراهم نکرده است.

مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز نیز در پایان بررسی این دستور کار گفت: باید از طریق اصحاب رسانه، اطلاعات و داده‌هایی که مبنای محاسبه قرار گرفته به مردم اطلاع داده شود تا شائبه گرانفروشی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه تاکسی یک وسیله حمل و نقل ۱۰۰ درصد غیردولتی است و هیچ حمایتی از رانندگان تاکسی نمی‌شود، گفت: کمیسیون حمل و نقل به دنبال این بود که فشاری به اقشار ضعیف وارد نشود.

در پایان مصوبه کمیسیون با رای موافق اعضا به تصویب رسید و پیشنهاد کورس دوم و بالاتر با نرخ ۲ هزار تومان نیز مورد قبول واقع شد.

 

کد خبر 188656

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید