جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۳۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان خبر داد؛

تکریم سه چهره پیشکسوت خوشنویسی استهبان

دبیر اجرایی همایش «آستان جانان» و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان، گفت: به همت مسئولین و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان از سه چهره و شخصیت برجسته و پیشکسوت خوشنویسی استهبان «حضرت آیت ا... سید جعفر حجت کشفی، استاد محمد مهاجر و دکتر احمد علی باروتی» تجلیل خواهند شد.
به گزارش پیام خبر، امید کیامرث با اشاره به اینکه آیین یاد شده پنجشنبه 29 اردیبشت ماه جاری در تالار علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی استهبان برپا می شود، گفت: گرامیداشت اساتید برجسته خوشنویسی در قالب ستاد اجرایی و دبیرخانه اجرایی همایش آستان جانان با هدف تقویت و پاسداشت ارزش های فرهنگی و هنری، ارتقاء هویت ملی، معرفی الگوها و ظرفیت های بومی و قدردانی از فرهیختگان علم و ادب و فرهنگ شهرستان همزمان در  هفته فرهنگ و هنر در حال برگزاری است.
وی افزود: به نمایندگی از جامعه فرهنگی و هنری شهرستان از تلاش های ستاد اجرایی و دبیرخانه اجرایی و تمامی مدیران و مسئولان که ما را یاری داشته اند، صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی می کند،
به گفته دبیر اجرایی همایش «آستان جانان»، بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری کاری بسیار ضروری و مفید فایده است. این سنت حسنه را ارج می نهیم. چه زیباست که بزرگان هنری و علمی و فرهنگی بالاخص در امر کتابت و خوشنویسی مورد تجلیل قرار گیرند. از آنجا که در دیار استهبان طی سالیان متمادی چهره های فاخر هنری و علمی ظهور کرده اند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر آن شد تا از سه شخصیت هنری، علمی و خوشنویسی بزرگداشت مقام هنری آنان را برگزار کند.
کیامرث بیان کرد: اولین چهره فرهیخته هنری حضرت آیت الله سید جعفر حجت کشفی کاتب مسجد جمکران، در خط ثلث است، سالها کاتبی بدین جامعیت ظهور نکرده و چرخ گردون چنین نفس نازنینی را پیدا نیاورده ایشان در تمام دوران حیات پرفروغش همواره به تعلیم و تعلم اهتمام داشته و لحظه ای از تدریس آثار هنری خود باز نایستاده است. از دیگر خصوصیات این هنرآرای کم نظیر نگارش خطاطی کتبیه های داخل ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و نیز محراب مسجد جمکران و ضریح حرمین عکسریین است و اما از جنبه پژوهشی و علمی کتب ماندگار تخصصی معظم له در خوشنویسی با عناوین، خط و ویژگی های فنی آن، دلیری در سیاقت هنر، مرکب خوشنویسی و دهها تالیفات دیگر که نشر ذخایر اسلامی قم آن را به چاپ رسانیده است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان ادامه داد: دومین چهره هنری استهبان استاد محمد مهاجر است که در سال ۱۳۲۳ در استهبان دیده به جهان گشود. او از همان  دوران جوانی در معیت آیت الله سید میر محمد کشفی اعلی الله مقامه ( والد مکرم استاد سید جعفر حجت کشفی) و استاد سید علی اکبر پرورش و همراه و همگام با شهید فقیهی در هسته مبارزان با طاغوت در استهبان فعالیت نمود و از سال ۱۳۴۹ وارد انجمن خوشنویسان گردید در سال ۱۳۸۱ بود که در ۴۱نمایشگاه انفرادی در شیراز و خارج از کشور شرکت داشت و تاکنون صدها شاگرد برجسته به جامعه هنری استان فارس را به ثمر نشانده است. او در بین شاگردان خود به اخلاقی بودن شهره است.
دبیر اجرایی همایش آستان جانان، گفت: سومین هنرمند استهبانی دکتر احمد علی باروتی است. استاد باروتی از پیشکسوتان انجمن خوشنویسان است که سوابق اجرایی بیش از ده سال به  طور دایم در امر کتابت و خوشنویسی در کارنامه خود دارد. او دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و دکترای فلسفه و حکمت اسلامی است که مدرک فوق ممتاز خوشنویسی را در سال ۷۰ از انجمن خویشنویسان ایران دریافت کرده و تاکنون در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی شرکت داشته است. استاد باروتی کلاس های قرآن و نهج البلاغه و خوشنویسی توامان با هم در طول هفت بار که به جبهه اعزام شده است طی دوران هشت ساله دفاع مقدس در برگزاری کلاس ها برای رزمندگان اهتمام ورزیده که این استاد عرصه خوشنویسی کتبیه های زیبایی از آیات قرآن و تصاویر چهره امامین انقلاب را در منطقه عملیاتی فاو از خود به یادگار گذاشته است.

 

کد خبر 189168

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید