جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۲۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته مطرح کرد؛

دبیرخانه شورای عالی گردشگری و زیارت استان به اتاق بازرگانی فارس واگذار شود

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس گفت: از اقدامات مثبت انجام شده در استان تشکیل شورای عالی گردشگری استان است که پیشنهاد بخش خصوصی استان این است که دبیرخانه این شورا به اتاق بازرگانی فارس واگذار شود.
به گزارش پیام خبر، سهراب شرفی در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته که با حضور اعضای آن در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: پیشنهاد دبیرخانه این شورا با هدف همفکری و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها، احصاء مشکلات موجود و ارائه راهکارها جهت حضور فعال تر بخش خصوصی در توسعه گردشگری استان و فعال کردن بیشتر بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان به پارلمان بخش خصوصی استان ارائه شده است.
وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری یکی از مزیت های اصلی اقتصاد فارس است افزود: این اقدام در راستای همگرایی و توسعه استان، رشد و توسعه صنعت گردشگری فارس است که می تواند نوید بخش فعالیت و پویایی این بخش خواهد بود.
شرفی با گلایه از عدم توجه کافی به سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان اظهارداشت: نگاه مدیران بخش های مختلف برای ایجاد شرایط سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و صنایع دستی استان حائز اهمیت است اما متاسفانه برخی از مدیران ما نگاه حمایت از سرمایه گذاری را اولویت نمی دانند.
وی از مشکلات سرمایه گذاران در استان را اخذ استعلام های فراوان نهادها و ارگان های دولتی از سرمایه گذار عنوان و اضافه کرد: بسیاری از این استعلام ها نیاز نیست و این درحالی است که در مناطقی که کاربری گردشگری دارد نیز بسیاری از این استعلام ها غیرمنطقی، بدون کاربرد و مازاد است.
او ادامه داد: اصلاح روند اخذ استعلام ها برای هر گونه فعالیت گردشگری در شهرهای مختلف استان باید توسط شورای شهر و شهرداری صورت گیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهبود فضای کسب و کار از طریق اشتغال در بخش خدمات عنوان داشت: استان فارس به دلیل شهرت  در بخش گردشگری می تواند بخش خدمات این حوزه را بیش از پیش فعال کند و فرصت های شغلی جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد کند که در نهایت موجب اشتغال آفرینی و ارزش آفرینی اقتصادی بیشتر استان می شود.
شرفی تصریح کرد: بعد از رکود چند ساله اخیر حوزه گردشگری، نیاز است فعالان صنعت گردشگری مطالبه گری خود را جهت پویایی این حوزه و ایجاد فرصت های شعلی و حفظ شغلهای موجو در حوزه گردشگری اعلام نمایند.
وی برنامه هایی از جمله برگزاری همایش های مشترک، جلسات هم اندیشی و عملیاتی کردن وعده های داده شده در حوزه های صنایع دستی با کمیسیون های تخصصی اتاق از جمله کمیسیون صادرات و واردات با حضور مسئولان استانی و فعالان اقتصادی فعال از برنامه های این کمیسیون در سالجاری عنوان کرد.
در ادامه این جلسه احمدرضا نقیب زاده نایب رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: با توجه به آغاز به کار شورای عالی گردشگری در استان و پیش بینی 5 کمیته زیر مجموعه (شامل: کمیته میراث فرهنگی، کمیته گردشگری سلامت، کمیته گردشگری زیارت، کمیته صنایع دستی و کمیته گردشگری عمومی) جای خالی کمیته سرمایه گذاری و حمایت از زیر ساختها محسوس خواهد بود که میتوان پیشنهاد مذکور را به شورای عالی گردشگری عنوان کرد.
وی افزود: در اسفند 1400 مرجع صدور مجوز مجتمع های بین راهی توسط هیات مقررات زدایی کشور از اداره کل راهداری به وزارت میراث فرهنگی منتقل شد که با توجه به عدم زیر ساختهای قانونی در وزارت میراث تدوین نشده که موجب بلاتکلیفی سرمایه گذاران شده است.
نقیب زاده اظهارداشت: در خصوص تسهیلات و مشوقهای سرمایه گذاری ها در بخش گردشگری متاسفانه در شورای پنجم شورای شهر مصوبه ای صادر شده تحت عنوان سیاستهای تشویقی و توسعه زیر ساختها عوارض برای تاسیسات گردشگری تعریف شده که نیازمند بررسی مجدد مصوبه و یا ابطلال آن است.
در این جلسه سایر اعضای کمیسیون به مواردی از جمله پیگیری موضوع پلیس گردشگری در نزدیکی سایتهای گردشگری جهت نظارت ترافیکی و جلوگیری از بی نظمی های رفت و آمد و صیانت از گردشگران در همه ایام سال، ایجاد زیر ساخت مناسب جهت طراحی اپلیکیشن راهنمای اماکن گردشگری و ارائه خدماتی همچون گردشگری سلامت بصورتی که گردشگر با ورود به مبادی ورودی شهر شیراز از طریق ارسال پیامک حاوی لینک، ایجاد کانتر و دکه راهنمای گردشگری در خیابانهای پرتردد، توجه به جلوه بصری در مبادی ورودی شهر و جلوگیری از فعالیت اماکن نگه داری دام و عرضه گوشت گرم و جمع آوری توسط شهرداری(زیباسازی ورودی شهر شیراز)، کمبود مجتمع خدمات بین راهی در استان با توجه به بیشترین مسیر جاده ای فارس در کشور، ایجاد حلقه ارتباطی بین عرضه کنندگان محصولات سالم غذایی با مراکز پذیرایی و رستوران های سطح شهر و هتلها جهت برطرف ساختن نیازها (اتحادیه رستورانها)، فرهنگ سازی در سازمانها و ارگانها در خصوص استفاده از محصولات و صنایع دستی استان جهت اهدا به مدعوین در راستای تقویت بنیه تولید صنایع دستی استان، پیشنهاد عرضه مراکز صنایع دستی در مناطق گردشگری پرداختند.

 

کد خبر 189616

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید