استاد بازنشسته گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس:
شمار کتابخانههای عمومی کشور با وجود دبیرستانها دو برابر شود
به گزارش پیام خبر، در «همایش بینالمللی طراحی و توسعه کتابخانههای عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایدهها» که ظهر سهشنبه 27 اردیبهشت جاری برگزار شد، محمود مهرمحمدی، استاد بازنشسته گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در سپهر آموزش، مدرسه جایگاه ویژهای دارد، گفت: در سند چشمانداز تحول آموزش و پرورش کشور اشاره شده که باید مدرسه به کانون توسعه محله تبدیل شود. مهرمحمدی با بیان اینکه کتابخانههای عمومی می تواند بخشی از این معادله باشد، افزود: ایده اصلی من استقرار کتابخانه های عمومی در مدارس کشور و به رسمیت شناختن کتابخانه مدارس به عنوان کتابخانه عمومی است. وی با بیان اینکه تاسیس کتابخانه در مدارس به عنوان هدفی که نهاد کتابخانه های عمومی در راستای توسعه دنبال می کند، تصریح کرد: مدرسه به مثابه نهاد اجتماعی جامعه میتواند به عنوان پایه توسعه محله قرار گیرد. مهرمحمدی، تاکید کرد: کتابخانههای مدارس را به عنوان بذر کاشته شده در توسعه فرهنگی میتوان برشمرد. تقویت زیرساختهای مدارس و تدارک محیط یادگیری از جمله آثار غنیسازی محیط های یادگیری است که میتواند اتفاقا کتابخانه باشد. طراح ایده کتابخانه عمومی مدارس پیشنیاز این ایده را ارتقای شاخصهای مطالعه دانست و گفت: در مدارسی که استاندارد کالبدی را دارند می شود این ایده را به شکل آزمایشی انجام داد و سپس به کل کشور توسعه بخشید. به گفته مهرمحمدی، استقرار کتابخانههای عمومی در مدارس با نیمه حضوری شدن مدارس، توجیهپذیر است. از پتانسیل فصل تابستان هم در این باره نباید غفلت شود. میتواند کتابخانههای مدارس به همت نهاد کتابخانههای عمومی به کانون فعالیتهای اوقات فراغت دانشآموزان تبدیل شود. وی اعلام کرد: 3727 کتابخانه در مدارس متوسطه داریم که هر یک بالای 2 هزار جلد کتاب دارند که سرجمع کتابهای آنان رقمی بالای 51 میلیون جلد کتاب را نشان می دهد لذا اگر به سمتی برویم که فقط کتابخانههای دبیرستانها را که با یک استاندارد حداقلی کتابخانه دارند ضمیمه کتابخانههای عمومی کنیم شمار کتابخانههای عمومی کشور به دوبرابر ارتقا مییابد.