سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۵۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت: آیین اختتامیه همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار سوم خردادماه در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش پیام خبر، غلامعلی ترابی امروز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه جاری در نشستی خبری با اشاره به برگزاری همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار، گفت: امروز سرگردانی در معماری شهر دیده می‌شود و امید است نتیجه این همایش در معماری و شهرسازی شیراز استفاده شود.

او پیرامون این همایش با بیان اینکه سیاستگذاری شورا این است که از ظرفیت‌های علمی در حوزه شهرسازی حمایت کند، اظهار کرد: بهره بردن از ظرفیت‌های علمی دلیل برگزاری چنین همایش‌هایی است که البته این همایش مربوط به قبل از شورای ششم بوده اما شورا هم حمایت می‌کند و  هم از ظرفیت‌های علمی همایش بهره می‌برد. ترابی با بیان اینکه ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز پزوهشی داریم، گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها در کنار مدیریت شهری منجر می‌شود که تصمیم‌گیری‌ها علمی باشد و از این حیث درخواست ما از مجامع علمی این است که بیشتر با شورا ارتباط بگیرند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز با بیان اینکه یکی از چالش کلانشهرها این است که تصمیمات مدیران بر مبنای علمی صورت نمی‌گیرد که باید این رویه تغییر کند، افزود: عدم توجه به مبنای علمی در تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلفی است در صورتی که اقدامات آینده مدیریت شهری باید براساس مبانی علمی باشد و پروژه‌های گذشته نیز نقد و بررسی شود. او با بیان اینکه شورای شهر شیراز وظیفه خود می‌داند که این اتفاق رقم بخورد، عنوان کرد: امروز سرگردانی در معماری شهر دیده می‌شود و به دلیل این است که در عصر جدیدی از تولید علم قرار گرفتیم، ارتباطات زیاد شده برخی نیز تقابل فرهنگی را مطرح می‌کنند اما امید داریم که ماحصل و نتیجه این همایش در معماری و شهرسازی شیراز مورد استفاده قرار گیرد. ترابی با بیان اینکه امروز اگر بحث حفظ بافت تاریخی شهر مطرح است با توجه به برگزاری این همایش‌ها است، تصریح کرد:  باید نسبت به عملیاتی کردن موضوعاتی که قابلیت اجرا دارند و حاصل این نوع همایش‌ها هستند، اهتمام جدی داشت. ضرورت تشکیل انجمن معماری مکتب زند و قاجار در ادامه هادی خباز، عضو اجرایی همایش نیز در سخنانی اظهار کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت معماری مکتب شیراز در دوره زندیه و قاجار از یک سو و از طرفی به سبب هماهنگی و انسجام بیشتر نهادهای مختلف فعال در این زمینه، تشکیل « انجمن معماری مکتب زند و قاجار» با همکاری شورا، شهرداری، دانشگاه و استادان این حوزه ضرورت یافته است. همچنین نازنین دهناد، دبیر اجرایی همایش نیز با اشاره به روند برگزاری این همایش از سال ۹۹، گفت: همایش در سطح ملی و با داوری استادان دانشگاه‌های استان فارس و خارج از استان انجام شده است. او با اشاره به ارسال مقالات در مدت زمان ذکر شده افزود: در مجموع ۱۰۶ مقاله پذیرفته شده که ۴۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۶۱ مقاله در بخش پوستر در روز برگزاری همایش ارائه شده است. دهناد هدف از این همایش را بازنگری و استفاده از هویت و اصالت و حیات اجتماعی شهرها در ساختار نظری عنوان کرد و گفت: باید نوآوری و خلاقیتی در هنر امروز ایجاد کرد که با استفاده از مکتب‌های اصیل معماری باشد. او با بیان اینکه این همایش با همکاری دانشگاه شیراز برگزار شده است، افزود: اعتبار پژوهشی این همایش پایگاه جهان اسلام است که کد آی اس سی دارد. یادآور می شود، این همایش که با تاکید بر هویت و اصالت در طرح و روایت‌گری تاریخ و فرهنگ شیراز، توجه به وجوه زیبایی شناختی طرح در اجزا، گویایی و توان برقراری ارتباط با مخاطب، برخورداری از حس شکوفایی، طراوت و تنوع، خلاقیت نو در فرم و محتوا، نگاهی به سنت و مدرنیته، نگاه کاربردی در طراحی و ساخت و نگاه کاربردی در بستر طراحی داخلی، طراحی شهری و طراحی محیطی به همت موسسه فرهنگی هنری نواآفرین سرور مهر، شورای شهر و دانشگاه شیراز برگزار شده است.

 

کد خبر 189919

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید