جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
امروز قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو آغاز شد، با توجه به اینکه مقرر شده است هر سه ماه یا چهارماه یکبار خودروها برای فروش در سامانه یکپارچه عرضه شوند، دوره بعدی فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو احتمالا شهریور یا مهرماه سال جاری خواهد بود.

به گزارش پیام خبر، ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو صبح روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت  آغاز شد و متقاضیان به مدت یک هفته فرصت داشتند تا اقدام به انتخاب خودرو کنند.

به نقل از ایسنا پس از پایان مهلت ثبت‌نام و مشارکت در اولین طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه فروش (یک هفته پیش/ ۹ صبح سه‌شنبه ۳ خردادماه) اولین قرعه کشی این مرحله از فروش خودروها امروز (دوشنبه ۹ خردادماه) انجام خواهد شد. نخستین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز سه‌شنبه دو هفته پیش (۲۷ اردیبهشت ماه) کار خود را رسما آغاز و اولین طرح فروش را با عرضه محصولات شش خودروساز دولتی و خصوصی به مدت یک هفته (تا ۹ صبح سه‌شنبه ۳ خردادماه) اجرایی کرد.
باوجود همه توضیحات در مورد نحوه سازوکار و بیان هدف‌ها از ایجاد چنین سامانه‌ای که مهمترین آن ایجاد شفافیت و هدفمندی تخصیص خودرو و کسب رضایت مشتریان بوده است،  ابهاماتی  نیز به این طرح وارد است. علیرغم اینکه برخی رسانه‌ها اقدام به پاسخ‌دهی به ابهامات وارده کردند اما همچنان پاسخ‌ها دارای ابهام بوده و نقطه تاریکی را روشن نمی‌کند. چند روز پیش، عبدالله توکلی لاهیجانی-مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت- در یک گفت‌وگوی تلفنی تلویزیونی، از ثبت اطلاعات چهار میلیون نفر برای خرید خودرو در مهلت یک هفته‌ای سامانه برای ثبت‌نام خبر داد و گفت: با توجه به تعطیلی دو روزه (چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته)، فرآیند پایش اطلاعات متقاضیان در سامانه تخصیص خودرو شنبه هفته جاری آغاز انجام شد و قرعه‌کشی میان افراد حائز شرایط، دوشنبه ۹ خرداد ماه (امروز ) انجام خواهد شد. وی ضمن اشاره به اختلالات روزهای ابتدایی سامانه، اظهار کرد:  برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، زمان یک هفته‌ای در نظر گرفته شده بود که روزهای اول به سبب بالا بودن تعداد مراجعات متقاضیان به سایت زیاد بود، سایت با اختلال همراه شد اما به‌زودی مشکلات رفع شد؛ بگونه‌ای که در روزهای آخر میزان ثبت نام به شدت کاهش یافته بود؛ براین اساس دغدغه‌ای مبنی بر اینکه متقاضیانی نتوانسته باشند ثبت‌نام کنند، وجود نداشت.

فرآیند فروش از قرعه‌کشی تا دریافت وجه و عرضه خودرو توسط خودروسازان انجام می‌شود

لازم به ذکر است که طبق اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، باتوجه به اینکه وزارت صمت به‌هیچ عنوان دخالتی در کار نخواهد داشت و تنها نقش نظارت را برعهده دارد، هر خودروساز ارائه‌دهنده محصولات در سامانه، اطلاعات متقاضیان محصولات خود را جمع‌آوری می‌کند، صحت‌سنجی انجام می‌شود و در نهایت قرعه‌کشی توسط خود خودروساز انجام می‌شود. در حقیقت خودروسازان همه فرآیند فروش تا قرعه‌کشی، دریافت وجه و عرضه را خود انجام خواهند داد. بخش نظارت از بخش اجرایی کاملا جدا شده و در نهایت دولت تنها نظاره‌گر خواهد بود که کارها به درستی انجام شود. لازم به ذکر است که به اعتقاد مسئولان وزارت صت، طرح‌های فروش گذشته خودروسازان بزرگ که هر ۱۵ روز یکبار نسبت به پیش فروش یا فروش فوق‌العاده محصولات خود اقدام می‌کردند، ظرفیت مشخص اعلام و سپس قرعه‌کشی انجام می‌شد؛ برای مشتریان ایجاد التهاب و استرس داشت؛ لذا برای رفع این التهاب، در سامانه فروش یکپارچه این زمان ۱۵ روزه  به دوره سه یا چهار ماه  (هر سه ماه با چهار ماه یکبار) با ظرفیت بیشتر، تبدیل شده است. براین اساس خودروسازان به‌جای تعداد محدودی خودرو در هر مرحله،  ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو ارائه می‌دهند. از سوی دیگر در بخش خودروسازان خصوصی که بطور مثال برای ١٠٠٠ خودرو تامین قطعه صورت می‌گرفت اما ٣٠٠٠ خودرو برای فروش عرضه می‌کردند؛ بنابراین اغلب برای تحویل مابه‌التفاوت تعهد ایجاد شده که قطعه نبود، مشکل ایجاد و مشتریان بلاتکلیف می‌شدند. در سامانه یکپارچه این مشکل به‌نوعی حل شده است. همچنین برخی خودروسازان بصورت انبوه (بطور مثال ١٠ هزار خودرو) تولید می‌کردند اما برای کسب حداکثر،  عرضه بصورت قطره‌چکانی صورت می‌گرفت و بطور مثال ۵٠٠٠ دستگاه عرضه می‌کردند. در سامانه این مشکل رفع شده و همه تولیدات آن‌ها باید عرضه شود. طبق موارد عنوان شده با توجه به اینکه مقرر شده است هر سه ماه یا چهارماه یکبار خودروها برای فروش در سامانه یکپارچه عرضه شوند، دوره بعدی فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو احتمالا شهریور یا مهرماه سال جاری خواهد بود. 1217/ن

 

کد خبر 190890

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید