پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۰۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: هدفمندی یارانه ها بر اساس آنچه که قبلا هم گفتیم به دلیل تولید محور نبودن نه تنها به نتایج پیش بینی شده نرسید بلکه تابوهای بزرگی را در اقتصاد کشور منجر شده و امروز هم اگر جراحی اقتصادی با محوریت تولید و حمایت از تولید انجام نشود و مبتنی بر تامین هزینه دولت و خرید محبوبیت باشد راه به جایی نخواهد برد و این بیمار را محتاج جراحی های پیاپی خواهد ساخت .
به گزارش پیام خبر، جمال رازقی در نشست فعالان اقتصادی و تشکل های بخش خصوصی استان فارس با وزیر اقتصاد و هیات همراه بیان کرد: آنچه در هنگامه  فعلی کشور دستخوش ناملایمات شدید اقتصادی و فشارهای خارجی و داخلی می باشد، قرار نگرفتن در مسیر توسعه اقتصادی است که عامل اصلی همه چالش‌های موجود کشور است.
وی افزود: در شرایط دیروز و امروز حمایت از تولید ملی،  هم ‌ریشه حفظ و هم افزایش اقتدار و امنیت کشور است ولی در عمل دیدیم که مظلوم اصلی تولید ملی است . از نظر ما غفلت در حمایت از تولید گناهی است نابخشودنی و ما را در قبال نسلهای آینده مسئول می سازد.
رازقی اظهارداشت: اگر بخواهیم ریشه های اصلی مشکلات موجود در اقتصاد را شناسایی کنیم به عدم وجود سرمایه، منابع مالی و سرمایه‌گذاری می‌رسیم که در حقیقت اینها مشکل اصلی نیستند و باید یادآوری کرد که معضل اصلی امروز، عدم شناخت تقدم و تاخر در تصمیمات اتخاذشده و مفاهیم کاربردی در اقتصاد یا به عبارت بهتر فرصت سوزی است .
رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: امروز شرایط اقتصادی گل و بلبل نیست بلکه در کمال نگرانی اعلام میکنم که در حال نزدیکی به خطوط قرمز است.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی تنها کمبود منابع نیست بلکه آنچه طی سال‌های گذشته و امروز مغفول مانده، عدم دقت توجه به روند تخصیص نامطلوب و نادرست منابع در کنار نبود اهلیت حرفه ای است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: مهم‌تر از منابع مالی آنچه نبود آن به‌شدت حس می‌شود، متاسفانه اقتصادی نبودن تولید و سودآوری امور غیرمولد است.
رازقی عنوان داشت: پس به نظر می‌رسد باید بخش‌های مولد اقتصادی را که پیشرو و توسعه آفرین هستند، از بخش‌های نامولد جدا کرده و نگاه متفاوت نسبت به آنها را شکل داد؛ نظام مالی و پولی در راستای حمایت از این مسیر به کار رفته و در این مورد از نقش اثرگذار بانک‌ها غافل نماند.
وی تصریح کرد: باید با دقت و نظارت در جهت هدایت صحیح منابع بانکی در لوای برنامه بلندمدت و توسعه‌ای، آنهم صرفا در جهت تشکیل سرمایه ثابت بخش تولید بهره برد.
رازقی افزود: متاسفانه بر اساس آمارهای بانک مرکزی، طی یک دوره پانزده ساله (بین سال‌های 84 تا 99)، بیش از 170 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارجه شده است که به طور متوسط، معادل خروج سالانه 11.5 میلیارد دلار بوده است. بالاترین رقم مربوط به سال 96 است که خروج سرمایه به حدود 20 میلیارد دلار رسید.
وی بیان کرد: بستر سازی و ایجاد محیطی امن ، سالم و بدور از فساد اداری و قاچاق و رانت میتوانست عمده این منابع را به سمت سرمایه گذاری تولیدی در کشور سوق دهد که نشد .
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: آمارهای سال 1390 نشان می دهد که خالص حساب سرمایه، بیش از 90 میلیارد دلار بوده است. این عدد بدان معنی است که خروج سرمایه از کشور تنها در یک سال، حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی آن سال (بالغ بر 380 میلیارد دلار) بوده است.
وی ادامه داد: امروز نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته است ، فاجعه ابی به غایت بزرگ در پس این اعداد نهفته است و در چنین شرایطی برخوردهای نامناسب سکانداران منابع مالی درکشور با بخش تولید و جبهه گیری هایی که اخیرا شاهد آن بودیم ، بر طبل کاهش تشکیل سرمایه خواهد کوبید .
رازقی عنوان داشت: چرا اجازه می دهید تا  امروز به بهانه افزایش نرخ ارز برخورد با بنگاه‌های تولیدی که از تسهیلات ارزی استفاده و آن را به صورت سرمایه گذاری داخلی در جهت تشکیل سرمایه صنعتی و تولیدی استفاده نموده‌اند انجام شود .
وی تصریح کرد: شایسته است تا در جراحی اقتصادی پیش رو مجلس و دولت و در راس آن وزارت اقتصاد و امور دارایی بر این موضوع تدبیر نماید.
1210/ن

 

کد خبر 191140

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید